3raz3r Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Skolestart ? På skjemaet stod det at man kan søke i vår - for resten av nåværende skoleår, i resepsjonen på skolen sa de at hvis jeg fikk godkjent stipend, fikk jeg for begynnelsen av dette året + første gang stipend. Håper flate meg at jeg får stipend, ellers må jeg si til de i klassen at de må samle sammen 1000kr for å få meg til å barbere meg på hode.. ( har halvlangt hår ;/ ) 8157121[/snapback] Trodde ikke det gikk an jeg. Men så har jeg kun søkt til hver skolestart. Hvis du har fått beskjed om det så stemmer det nok. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Dersom du går på havets bunn og henter opp 1 dm3 (1 Liter) vann og tar det opp til vannoverflaten så vil det fremdeles være 1 dm3 i volum. Det vil ikke øke i volum slik gasser gjør når de kommer ut fra trykkbeholdere.8156186[/snapback] Hva er tettheten til vann i bunnen av marianegropa? (ca 11.000 meter dybde) Greit nok at det ikke er særlig kompressibelt, men litt kompressibelt er det nok. Kan man koble til flere usb-huber til en usb-hub? I så fall, hvor mange kan man koble sammen?8156263[/snapback] Som allerede nevnt kan man ikke overstige 127 USB-enheter på en USB-kontroller. Dette tallet inkluderer USB-hubene selv. Men man kan ikke koble en lang rekke med USB-huber etter hverandre uten begrensninger. Grensen er maksimalt 2 etter hverandre. Hver USB-kabel kan være maksimalt 5 meter så man når altså inntil 15 meter unna dersom man har 2 HUBer og 3 kabler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Dersom du går på havets bunn og henter opp 1 dm3 (1 Liter) vann og tar det opp til vannoverflaten så vil det fremdeles være 1 dm3 i volum. Det vil ikke øke i volum slik gasser gjør når de kommer ut fra trykkbeholdere.8156186[/snapback] Hva er tettheten til vann i bunnen av marianegropa? (ca 11.000 meter dybde) Greit nok at det ikke er særlig kompressibelt, men litt kompressibelt er det nok. 8157732[/snapback] Jeg fant en ledetråd: - Trykket i marianegropa er anslagsvis 1.100 atmosfærers trykk. - Ved 100.000 atmosfærers trykk blir vann til is ved romtemperatur. - Ved 1.000.000 atmosfærers trykk blir vann til is ved ca 320'C. Redigert:Jeg tror jeg fant et svar her. Molvolumet til vann ved ca 1.100 atmosfærers trykk er på øyemål fra grafen ca 95% av hva det er ved vanlig trykk (0 på X-aksen). Dermed må tettheten til vann være ca 5% høyere ved bunnen av marianegropa enn ved overflata. Endret 14. mars 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Dersom du går på havets bunn og henter opp 1 dm3 (1 Liter) vann og tar det opp til vannoverflaten så vil det fremdeles være 1 dm3 i volum. Det vil ikke øke i volum slik gasser gjør når de kommer ut fra trykkbeholdere.8156186[/snapback] Hva er tettheten til vann i bunnen av marianegropa? (ca 11.000 meter dybde) Greit nok at det ikke er særlig kompressibelt, men litt kompressibelt er det nok. 8157732[/snapback] Fant akkurat en nettside hvor de brukte eksempelet at om vannet ikke kunne komprimeres i det hele tatt, ville havnivået vært cirka 30 meter høyere. Tatt i betraktning at gjennomsnittsdybden i verdenshavene er rundt 4000 meter, så er det ikke mye det blir dyttet sammen, 0.75% cirka. You beat me to it Simen1, gjennomsnittlig vil vel da verdenshavene ha en tetthet på 99,25% av det vann har ved 1 atmosfæres trykk. Endret 14. mars 2007 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvilke konsekvenser fikk det norske rettsoppgjøret etter krigen for folket i Norge? Utfordrer den som kan.. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Dersom du går på havets bunn og henter opp 1 dm3 (1 Liter) vann og tar det opp til vannoverflaten så vil det fremdeles være 1 dm3 i volum. Det vil ikke øke i volum slik gasser gjør når de kommer ut fra trykkbeholdere.8156186[/snapback] Hva er tettheten til vann i bunnen av marianegropa? (ca 11.000 meter dybde) Greit nok at det ikke er særlig kompressibelt, men litt kompressibelt er det nok. 8157732[/snapback] Fant akkurat en nettside hvor de brukte eksempelet at om vannet ikke kunne komprimeres i det hele tatt, ville havnivået vært cirka 30 meter høyere. Tatt i betraktning at gjennomsnittsdybden i verdenshavene er rundt 4000 meter, så er det ikke mye det blir dyttet sammen, 0.75% cirka. 8157828[/snapback] 30 meter over hele vannflaten til jorden gjør jo en ganske stor forskjell, tenker at det er på vannoverflaten det er mest vann, forstå meg rett her! Og intuitiv magefølelse (kanskje ganske ubegrunnet da) sier meg at de 30 meterne vil gjør mer enn 0,75 % Hadde du link til den siden btw? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Dersom du går på havets bunn og henter opp 1 dm3 (1 Liter) vann og tar det opp til vannoverflaten så vil det fremdeles være 1 dm3 i volum. Det vil ikke øke i volum slik gasser gjør når de kommer ut fra trykkbeholdere.8156186[/snapback] Hva er tettheten til vann i bunnen av marianegropa? (ca 11.000 meter dybde) Greit nok at det ikke er særlig kompressibelt, men litt kompressibelt er det nok. 8157732[/snapback] Fant akkurat en nettside hvor de brukte eksempelet at om vannet ikke kunne komprimeres i det hele tatt, ville havnivået vært cirka 30 meter høyere. Tatt i betraktning at gjennomsnittsdybden i verdenshavene er rundt 4000 meter, så er det ikke mye det blir dyttet sammen, 0.75% cirka. 8157828[/snapback] 30 meter over hele vannflaten til jorden gjør jo en ganske stor forskjell, tenker at det er på vannoverflaten det er mest vann, forstå meg rett her! Og intuitiv magefølelse (kanskje ganske ubegrunnet da) sier meg at de 30 meterne vil gjør mer enn 0,75 % Hadde du link til den siden btw? 8157852[/snapback] Det står et stykke ned her; http://www.piercecollege.edu/offices/weather/water.html Ser du bort ifra at havet har størst overflate lengst oppe, vil det bare være 0,75% forskjell på komprimert og ukomprimert. Gjennomsnittlig dybde er rundt 4000 meter med kompresjon, hadde vi plutselig fjernet den; 4000 / 0,9925 = 4030,2. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvis gjennomsnittlig dybde er 4000 meter så er det jo tatt hensyn til at bunnarealet ved 4000 meter er mindre enn ved overflata. Men for å finne volumkomprimeringa man må fortsatt integrere fra 0 til 4000m med en anslått lineær økning av tettheten. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvis gjennomsnittlig dybde er 4000 meter så er det jo tatt hensyn til at bunnarealet ved 4000 meter er mindre enn ved overflata. Men for å finne volumkomprimeringa man må fortsatt integrere fra 0 til 4000m med en anslått lineær økning av tettheten. 8158682[/snapback] Det er greit nok, men om nivået hadde steget ytterligere 30 meter ville jo arealet blitt større, enn det var tidligere, var det jeg mente. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Det står et stykke ned her; http://www.piercecollege.edu/offices/weather/water.html Ser du bort ifra at havet har størst overflate lengst oppe, vil det bare være 0,75% forskjell på komprimert og ukomprimert. Gjennomsnittlig dybde er rundt 4000 meter med kompresjon, hadde vi plutselig fjernet den; 4000 / 0,9925 = 4030,2. 8158468[/snapback] Da kan vi ihvertfall si at vi ikke stoler på js79 sin magefølelse! Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hva er verdens kraftigste enkeltprosessor per dags dato? 8106906[/snapback] Bump. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvorfor er oppladbare batterier bare 1,2v mens normale er 1,5v? 8110072[/snapback] Ingen som vet? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Fant noe om oppladbare batterier her: http://www.dcordes.freeuk.com/cells.htm Det står ikke direkte hvorfor de er på 1.2V. Vanlige batterier mister spenningskapasitet veldig fort. Oppladbare NiMh og NiCd batterier har en mye flatere utladningskurve. Dermed har de i snitt omtrent samme spenning over flere timer. EDIT: Fra http://www.greenbatteries.com/nibafa.html#substitue Can NiMH batteries be substituted for alkaline batteries even though they are only 1.2 volts? Yes, for most high drain electronic applications NiMH batteries are ideal substitutes and you needn't worry about the apparent voltage differences. Even though alkaline batteries are rated at a nominal 1.5 volts, they only deliver 1.5 volts when they are fully charged. As they begin to discharge the voltage of alkaline batteries continuously drops. In fact, over the course of their discharge, alkaline batteries actually average about 1.2 volts. That's very close to the 1.2 volts of a NiMH battery. The main difference is that an alkaline battery starts at 1.5 volts and gradually drops to less than 1.0 volts. NiMH batteries stay at about 1.2 volts for most of their discharge cycle. There are a couple of cases where their actual voltage difference may be important to you. In the case of a device like a radio, where a higher voltage can mean a stronger signal, a fresh alkaline battery may be more desirable - but more expensive - than a rechargeable NiMH battery. This is also true for a flashlight, which will be brighter with the initial higher voltage of alkaline cells. This minor difference may not be important to you and is probably offset by the much lower cost of operating NiMH batteries. And keep in mind that the alkaline battery only has a higher voltage when it is fully charged. Once it gets to 50% capacity or less, it will be delivering a lower voltage than a NiMH battery. The one time when the voltage difference of the two is important would be in the case of a device that checks the voltage of a battery to estimate the amount of charge left on the battery. Because the voltage of an alkaline battery drops at a very predictable rate it's possible to estimate the amount of capacity left in an alkaline battery based solely on its voltage. (1.5 volts - fully charged, 1.25 volts - 50% charged, 1.0 volts - almost fully discharged). But a NiMH (or NiCd) battery stays at about 1.2 volts until it is nearly completely discharged. This makes it almost impossible to know the amount of capacity left based on its voltage alone. When a device that's using NiMH batteries indicates the battery is low, it's time to change the batteries now! Endret 15. mars 2007 av -Teddy- Lenke til kommentar
co2 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvorfor er det så vanskelig å lage langvarige batterier? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Lagde de skikkelige, og langvarige eller det perfekte batteri ville produsentene gått konkurs. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvorfor er det så vanskelig å lage langvarige batterier? 8161692[/snapback] Kjemi. Det er begrenset hvor mye kjemisk energi man teoretisk sett kan pakke inn i et gitt volum. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Er det mulig å ta solarium 2 dager om så 3 dager på rad? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvorfor er det så vanskelig å lage langvarige batterier? 8161692[/snapback] Kjemi. Det er begrenset hvor mye kjemisk energi man teoretisk sett kan pakke inn i et gitt volum. 8161717[/snapback] Så det er teoretisk umulig å lage noe større forbedring fra det vi har nå? Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Er det mulig å ta solarium 2 dager om så 3 dager på rad? 8161757[/snapback] Er det da snakk om 48-72 timer i strekk i et solarium? Eller så så lang tid hver av de dagene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg