Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir ting lettere i vann, uansett om de flyter eller ikke?

8155066[/snapback]

På grunn av deplasementet. Til djupare du kjem, til høgare trykk i vatnet, undrar om dette på ein måte gjer ei kraft oppover, der det er mindre motstand...

8155103[/snapback]

Det blir ikke mer oppdrift jo dypere du kommer, om det var det du mente.

8155417[/snapback]

Om trykket inne i deg er annerledes enn utenfra så blir det det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ting blir lettere i vann er fordi objektet i vannet fortrenger vann.

Oppdriften er lik tyngden av vannet som fortrenges. Når ting flyter veier de mindre enn vannet de fortrenger. Da virker det en større kraft oppover på objektet enn nedover når hele objektet er under vann. Dermed flyter det opp. Ting som ikke flyter har akkurat den samme oppdriften, men de veier mer enn vannet de fortrenger; kraften på tingen er større nedover enn oppover.

Kraften O er gitt ved:

O = pVg

Forklaring:

"Oppdriften til legemet" = "egenvekten til stoffet legemet senkes ned i" * "Volumet av legemet" * "feltstyrken, 9,81m/s^2 i Norge"

Hydrostatisk trykk er ikke det samme som oppdrift.

Lenke til kommentar
Ergo ingen større oppdrift på dypt vann. Det hadde selvsagt vært det om tettheten til vannet var høyere lenger nede, men vann har stor motstand mot komprimering.

8156013[/snapback]

Trykket blir høyere jo lenger ned man kommer, eller var det ikke det du mente?

8156087[/snapback]

Det var nok ikke det han mente. Det at vann har stor motstand mot komprimering går ut på at væsken har samme volum uansett hvilket trykk det er satt under.

Dersom du går på havets bunn og henter opp 1 dm3 (1 Liter) vann og tar det opp til vannoverflaten så vil det fremdeles være 1 dm3 i volum. Det vil ikke øke i volum slik gasser gjør når de kommer ut fra trykkbeholdere.

Lenke til kommentar

Hva er kriteriene for å få stipend ved VGS skole ?

Lånekassen.no sier :

"Grunn- og læremiddelstipendet blir bestemt ut fra inntekten og formuen til foreldrene dine. "

Med mine foreldre som tjener 500 000kr og mamma ca 270 000 kr og har en formue på 1,5 mill , er det sjangs for at fortsatt kan få stipend ?

De er gift, bor sammen, 3 unger.

jeg bor hjemme..

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
Hva er kriteriene for å få stipend ved VGS skole ?

8156589[/snapback]

Skilte foreldere

du bor så og så langt fra skolen

foreldrene dine tjener under en viss grense

borteboer stipend.

Finnes sikkert flere, men det var de jeg kom på i farten og er nok de som er vanligst :)

Edit : Rådgiveren på skolen vår ba oss om og søke, for det fort kan skje feil i systemet, men uten om det så tror jeg ikke du får særlig stipend. I og med at du har så pass rike foreldre.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar

Jaok , men er fortsatt flere i klassen som foreldre har en grei formue, foreldre er gift og begge jobber full tid.. Og over levekår til lønn.

Mor har hatt kreft i hele år og begynner med 40% nå , er det mulighet da ?

De skriver også :

"Hvis forsørgerne har formue over 700 860 kroner, må du legge 10 prosent av det overskytende beløpet til inntekten for at resultatet skal bli riktig."

Her er tabellen , jeg skjønte ikke den jeg .. Mtp på det over..

http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5779

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Eier familien din sitt eget firma, er det stor mulighet for at du får. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men det har noe å si hvis de har eget firma.

Og jeg mener at de ser på lønn, utgifter o.l, som var for noen år siden, så hvis dere har brukt masse penger på utbygging o.l de foregående årene er det en mulighet ja.

Lenke til kommentar
Ergo ingen større oppdrift på dypt vann. Det hadde selvsagt vært det om tettheten til vannet var høyere lenger nede, men vann har stor motstand mot komprimering.

8156013[/snapback]

Trykket blir høyere jo lenger ned man kommer, eller var det ikke det du mente?

8156087[/snapback]

Selvsagt blir det det, men tettheten til vannet blir ikke større, ergo er det ikke mer oppdrift på dypere vann, slik noen syntes å foreslå.

Edit; så Valentino allerede hadde vært ute og oppklart.

Edit edit; og Teddy ... :p

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar
Ble brukt 350 000 kr nå i Vår.. Håper det gjør et utslag ..

Hvor kjapt tror folket at jeg får svar på søknaden ?

Leverte idag.. Er vel ikke såå travel i lånekassa nå ?

8156806[/snapback]

Kommer an på om de behandler søknader såpass tidlig. Stod på siden der at de ikke sendte ut søknader til skolene før i april/mai, så kan jo hende de ikke behandler noen før den tid heller. Jeg vet ikke. Men for meg når jeg søker så tar det 1-2 mnd før jeg har pengene på konto. Og det er i "rushtiden". Men selv om du søker nå, og om du får godkjent, så vil du jo ikke få pengene før skolestart uansett.

Lenke til kommentar

Skolestart ?

På skjemaet stod det at man kan søke i vår - for resten av nåværende skoleår, i resepsjonen på skolen sa de at hvis jeg fikk godkjent stipend, fikk jeg for begynnelsen av dette året + første gang stipend.

Håper flate meg at jeg får stipend, ellers må jeg si til de i klassen at de må samle sammen 1000kr for å få meg til å barbere meg på hode.. ( har halvlangt hår ;/ )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...