Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Si at en 18 åring går og kjøper en røykpakke. Han "mister" denne bakken på en tilfeldig plass. En 16 åring kommer og plukker den opp, og tar seg en røyk. Er dette "lovlig" røyking?

Jeg hørte en plass at det å røyke har en aldersgrense på 16 år, mens for å kjøpe røyk må man være 18. Men i dette tilfellet "finner" jo 16 åringen røykpakken på bakken.

Endret av different
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si at en 18 åring går og kjøper en røykpakke. Han "mister" denne bakken på en tilfeldig plass. En 16 åring kommer og plukker den opp, og tar seg en røyk. Er dette "lovlig" røyking?

Jeg hørte en plass at det å røyke har en aldersgrense på 16 år, mens for å kjøpe røyk må man være 18. Men i dette tilfellet "finner" jo 16 åringen røykpakken på bakken.

8154276[/snapback]

Nei, det er ikke lovlig røyking, i og med at det er 18-års grense på å røyke

Lenke til kommentar
Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

I §5 i Tobakksskadeloven står det, som dere ser over, kun at man ikke kan selge eller overlate tobakksvarer til personer under 18. Men, det står ingenting om man kan bruke det offentlig, privat eller whatever om man ikke er myndig tho'.

Lenke til kommentar
Man bryter loven hvis man er under 18 og inntar nikotinholdige stoffer i offentligheten

Da lurer jeg VELDIG på hvorfor ikk epolitiet sier dette når man spør dem? :ermm:

8154767[/snapback]

Det kan selvfølgelig være at jeg tar feil, så mye som disse lovene har forandra seg i løpet av de siste årene, men sist jeg brydde meg om å sjekke så spurte jeg naboen min (som er politimann) og han fortalte meg det jeg sier dere nå.
Lenke til kommentar

Hvorfor blir ting lettere i vann, uansett om de flyter eller ikke?

Edit: Åsså en annen ting... jeg gjorde et eksperiment en gang.. jeg slapp litt blekk oppi et glass vann. Så lot jeg det stå en stund.. hvor lenge husker jeg ikke, men tror det var et par timer..

Og når jeg neste gang tok observasjon, var blekket "borte", og vannet var helt klart igjen... Hva skjedde? Ble blekket virkelig borte, eller var det noe annet som skjedde?

Lurer litt på det altså.. :p

Endret av SilentAngel
Lenke til kommentar
Hvorfor blir ting lettere i vann, uansett om de flyter eller ikke?

8155066[/snapback]

På grunn av deplasementet. Til djupare du kjem, til høgare trykk i vatnet, undrar om dette på ein måte gjer ei kraft oppover, der det er mindre motstand...

8155103[/snapback]

Oppdrift. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...