Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen gi et praktisk eksempel på dette ordtaket? Tenkte på det hele tiden i dusjen, forstår ingenting.

Keep your friends close, and your enemies closer.

8130607[/snapback]

Du må sette deg litt tilbake til Sun Tzus tid for å forstå dette ordtaket. Men det er høyst aktuelt idag også.

Kikk her så får du en liten forståelse om hva det er snakk om... :D

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar
Kvifor snur eg kniven oppned når eg èt?

8134314[/snapback]

Fordi du er sjuk. Høyrer du? SJUK!!

Men nei, fins nok ei eller anna absurd forklaring på det og... Eg kan gjera eit forsøk.

Mogleg dette er eit urinstinkt som heng att i deg, etter den tida me menneske måtte vera klar til å forsvara både oss sjølve og maten. Ved å snu kniven etter du har skore i maten, er du klar til hogg dersom nokon skulle finna på å rappa maten din.

Lenke til kommentar
hvorfor krøller mellomleggspapir seg når man legger det på ost/salami? :hmm:

8133950[/snapback]

Fordi papiret blir fuktig på den ene siden, men er såpass ugjennomtrengelig for vann at det ikke blir vått med en gang på den andre siden. Når papiret blir vått så utvider det seg. Siden det blir vått på den ene siden før det blir vått på den andre så utvider også papiret seg på den ene siden før det utvider seg på den andre siden. Dermed krøller det seg.

Et tips for å unngå det:

- Ikke legg papiret på før i siste liten før du skal legge en annen brødskive oppå.

F.eks om du skal stable det i en matboks:

- Legg første brødskive nederst

- Legg et papir oppå og legg raskt en ny skive oppå

- Legg et papir oppå og legg raskt den siste skiva oppå

- Legg et papir oppå og lukk raskt igjen lokket

Et annet tips for å unngå krølling er å fukte papiret først. (æsj)

Hvis uhellet først har skjedd og papiret har begynt å krølle seg så kan du enkelt snu papiret opp ned for å fukte det på den andre siden. Etter noen snuinger er det like vått på begge sider slutter det å krølle seg.

Lenke til kommentar
hvorfor krøller mellomleggspapir seg når man legger det på ost/salami? :hmm:

8133950[/snapback]

Fordi papiret blir fuktig på den ene siden, men er såpass ugjennomtrengelig for vann at det ikke blir vått med en gang på den andre siden. Når papiret blir vått så utvider det seg. Siden det blir vått på den ene siden før det blir vått på den andre så utvider også papiret seg på den ene siden før det utvider seg på den andre siden. Dermed krøller det seg.

Et tips for å unngå det:

- Ikke legg papiret på før i siste liten før du skal legge en annen brødskive oppå.

F.eks om du skal stable det i en matboks:

- Legg første brødskive nederst

- Legg et papir oppå og legg raskt en ny skive oppå

- Legg et papir oppå og legg raskt den siste skiva oppå

- Legg et papir oppå og lukk raskt igjen lokket

Et annet tips for å unngå krølling er å fukte papiret først. (æsj)

Hvis uhellet først har skjedd og papiret har begynt å krølle seg så kan du enkelt snu papiret opp ned for å fukte det på den andre siden. Etter noen snuinger er det like vått på begge sider slutter det å krølle seg.

8134392[/snapback]

Eller benytt en hårføner og blås varmluft over papiret, dermed benytter man Coanda-effekten (og Bernoulli's prinsipp (?)), slik at papiret vil rette seg ut. Spørsmålet da er hvor fuktigheten blir av, dersom overflaten av papiret fordriver kondensen på undersiden.... :hmm:

La oss lage en komité som gransker dette inngående :)

Lenke til kommentar
Kan noen gi et praktisk eksempel på dette ordtaket? Tenkte på det hele tiden i dusjen, forstår ingenting.

Keep your friends close, and your enemies closer.

8130607[/snapback]

Sånn jeg tolker det, så betyr det at man skal holde godt øye med vennene sine men enda bedre øye med fiendene.
Lenke til kommentar

Hva skjer om jeg kjøre forbi en sykebil eller brannbil?? kan de anmelde meg eller noe annet? :dribble: vet det ikke er så lite smart å kjøre forbi en politibil liksom...

edit: for jeg hadde en "rask" sykebil foran meg etter jeg tok ferja hjem, så dukket det spørsmålet ovenfra... :p

edit2: forbi en politibil da!

Endret av killerboy85
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...