SnittLeif Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Nesespray fucker opp alt enda mer bare. Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Nesespray fucker opp alt enda mer bare. 8121083[/snapback] Jeg klarer ikke en gang å ta nesespray.. svir noe j*vlig... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Hvrofor er det ingen som lager tv-program om Boltitten?8120817[/snapback] Det var Øystein Sunde som kom med den påstanden i sangen "Boltitten" på plata si "Sånn er'e bare" i 2005. Han har vel etter grundige (?) undersøkelser funnet en fugl som det ikke har blitt laget TV-program om ennå. Eller kanskje han ikke har undersøkt godt nok og gått glipp av at den har vært innslag om den i naturprogrammer? Å ha et eget program bare om Boltitten blir vel litt drøyt. Lenke til kommentar
Someidiot Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Hvorfor heter det flodhest og ikke flodgris når flodhesten egentlig er i slekt med grisen? Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Hvorfor heter det flodhest og ikke flodgris når flodhesten egentlig er i slekt med grisen? 8121523[/snapback] hmm...jeg lurer på hvorfor man kan si trettitre, men ikke tottito..... Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Hvorfor heter det flodhest og ikke flodgris når flodhesten egentlig er i slekt med grisen? 8121523[/snapback] Sånn er'e bare! Lenke til kommentar
Someidiot Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 hmm...jeg lurer på hvorfor man kan si trettitre, men ikke tottito..... 8121535[/snapback] fordi at det er et tall som heter tretti, men ikke totti hehee Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Man kunne si tottito tilbake når verden var svart-hvit og det systemet ble påfunnet. Du finner nok mer info en av linkene her. Totito ble heldigvis(?) ikke en del av det endelige systemet da den englandske tellemåten twenty-two ble innført i tillegg (egentlig i stedet for) til den tyske zwei-und-zweizig. Endret 10. mars 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Someidiot Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Man kunne si tottito tilbake når verden var svart-hvit og det systemet ble påfunnet. Du finner nok mer info en av linkene her. 8121657[/snapback] Kanskje da, men ikke nå lenger vil jeg tro kan vel kanskje si det, men tror ikke det er spesielt vanlig da... har aldri hørt det Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Ahhhhh nå kom jeg på hvordan jeg pleide å telle når jeg var liten i en perioden: En, to, tre, fire, fem... Ti, TiEn, TiTo, TiTre... TiTi, TiTiTo, TiTiTre, TiTiFire... Når jeg kom til 29 så stoppet jeg bare, tenkte bare at man trengte å kunne telle til 29. Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Ahhhhh nå kom jeg på hvordan jeg pleide å telle når jeg var liten i en perioden: En, to, tre, fire, fem... Ti, TiEn, TiTo, TiTre... TiTi, TiTiTo, TiTiTre, TiTiFire... Når jeg kom til 29 så stoppet jeg bare, tenkte bare at man trengte å kunne telle til 29. 8121707[/snapback] DET var jammen en smart måte å telle på Skal begynne å telle sånn jeg TiTiNi, TiTiTi. TiTiTiEn, TiTiTiTo, TiTiTiTre... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 hmm...jeg lurer på hvorfor man kan si trettitre, men ikke tottito.....8121535[/snapback] fordi at det er et tall som heter tretti, men ikke totti hehee 8121551[/snapback] Tellemåten i Norge ble lagt om en gang midt på 1900-tallet i forbindelse med telefonsystemene. Mange var i mot den nye tellemåten. Før omleggingen var det vanlig å si "to-og-tredve", mens etter omleggingen skulle man si "tretti-to". Fortsatt er det en del eldre folk som bruker den gamle talemåten. I forbindelse med omleggingen ble det bestemt at man skulle beholde ordet "tjue" og ikke gå over til "totti". Det var veldig stor motstand mot "totti" og til og med laget sketsjer i radio, TV og aviser som latteliggjorde tallet. Det ble heller ikke noe av "enti", "fireti", "syvti" eller "åtteti". Men rekkefølgen på tallene ble (heldigvis) endret. Nå virker det mye mer naturlig for meg å si tusnere-hundrere-tiere-enere i stedet for tusnere-hundrere-enere-tiere. Du kan jo prøve å lese så raskt som mulig og skrive ned dette telefonnumret så skjønner du hva jeg mener: åtteogtredve, sjuogfemti, firognitti, treogførti. Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Du kan jo prøve å lese så raskt som mulig og skrive ned dette telefonnumret så skjønner du hva jeg mener: åtteogtredve, sjuogfemti, firognitti, treogførti. 8121734[/snapback] Jeg har ingen problemer med den tellemåten jeg Siden pappa nesten bare teller slik så har jeg blitt ganske vant med å høre det... bruker det til og med sjøl noen ganger og tlf-nr. som du skrev er enkelt nok: 38579443 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Husker bestemor pratet slik da jeg gikk på barneskolen da hun hjalp meg med matteleksene. Jeg skrev nesten kjappere enn ho pratet, og når vi begynte med tall mellom ti og hundre og jeg skrev det ho sa så ble det ofte til at jeg skrev 43 når ho sa fireogtredve. Nå snakker jeg slik selv. I media er det bare lov å bruke det nye systemet såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 38579443!! Husker en fyr som eide en kiosk en gang, jeg spurte han hvor gammel han var og han svarte: NiOgTredve Jeg tenkte han så litt ung ut for å være 93 år gammel. Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Husker en fyr som eide en kiosk en gang, jeg spurte han hvor gammel han var og han svarte: NiOgTredve Jeg tenkte han så litt ung ut for å være 93 år gammel. 8121835[/snapback] HAHAHA Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Jeg klarer ikke å uttale telefonnumre som to og to tallgrupper. Det bare går ikke. Jeg kommer ikke på hvilke som er de neste tallene i mitt eget telefonnummer engang når jeg prøve å si det sånn "tjueto tjueto sekstitre førtifire" (ikke mitt nummer btw ) Når jeg sier nummeret mitt, tar jeg først en gruppe på 3 (retningsnummeret) også de 5 andre på rams. Sånn har jeg alltid gjort det. Prøver jeg å si 2 og 2 blir det bare tull. Rart, egentlig. Endret 10. mars 2007 av Bitex Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg klarer ikke å uttale telefonnumre som to og to tallgrupper. Det bare går ikke. Jeg kommer ikke på hvilke som er de neste tallene i mitt eget telefonnummer engang når jeg prøve å si det sånn. Når jeg sier nummeret mitt, tar jeg først en gruppe på 3 (retningsnummeret) også de 5 andre på rams. Sånn har jeg alltid gjort det. Prøver jeg å si 2 og 2 blir det bare tull. Rart, egentlig. 8121895[/snapback] Jeg for min del er stikk motsatt Klarer ikke å si annet enn grupper på to... hvis folk begynner å lese opp nummer til meg på den måten du sier det og jeg ikke har noe å skrive på bruker jeg evigheter på å omorganisere tallene før jeg husker nr. mens hvis man sier det som jeg og jeg ikke har noe å skrive på, da sitter det klistret fortere enn noen kan si siffer Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Det er vel få folk som sier nummert sitt i grupper? NiHundreOgFørtiÅtte, osv... Klarer heller aldri å si det slikt, må si NiFørtiÅtte... Endret 10. mars 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Hva kan det ha seg at jeg som høyrehendt, alltid spiser med kniven i venstre hånd, og gaffelen i høyre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg