Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i barnehage og hadde en rar samtale med ei liten jente når vi var ute i sklia.

Liten jente: Går sklia kjempefort i dag?

Meg: Ja. Fortere enn lynet!

Liten jente: Går lynet kjempefort?

Meg: Ja, det gjør det.

Liten jente: Hvorfor det?

Og det kunne ikke jeg svare på, kan noen av dere?

8109538[/snapback]

Det beste er nok å stille motspørsmål som "hvorfor skulle det gå sakte" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange hestekrefter tilsvarer 23,770 lbf ("thrust") ?

8109745[/snapback]

Tror ikke det er noen enkel parallell. Thrust er jo statisk skyvekraft, mens hestekrefter er et mål for effekten til en motor. Skyvekraft brukes gjerne for å måle styrken til en jetmotor, den du nevner har en skyvekraft på rundt 10,3 tonn, altså nok til å holde ti tonn svevende i luften, om du hadde rettet den nedover.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i barnehage og hadde en rar samtale med ei liten jente når vi var ute i sklia.

8109538[/snapback]

Tja, det blir nok en utfordring å forklare det på en måte som du kan gjenfortelle forståelig i barnehagen. Men jeg skal prøve: Lyn er strøm og strøm veier "ingen ting". Siden det ikke veier noen ting så er det kjempelett å dytte av gårde. Lynet trekkes ned til bakken av krefter. Nesten som en magnet trekker seg til kjøleskapet med stor usynlig kraft.

Hmm.. mulig det blir litt i meste laget komplisert for ungene men ha gjerne en magnet og et kjøleskap på lur så du kan vise hvordan magneten trekker seg mot kjøleskapet. Videre kan du forklare at lynet er i skyene når det er tordenvær og trekker seg mot bakken kjemperaskt når det løsner fra skyen. Siden lyn "ikke veier noe" så trekkes det veldig raskt mot bakken.

Hmm.. når jeg tenker meg om så går det an å blåse opp noen ballonger man kan gni mot håret og vise statisk elektrisitet med.

Kjernen i det er at statisk elektrisitet bygger seg opp og utløses kjemperaskt. Et lyn har ofte grener som plukker opp elektrisk energi fra et stort område av skyen. Akkurat som mange bekker samles i en stor elv så samles grenlynene i et stort lyn. Lynet gjør selve lufta elektrisk ledende og trenger derfor ikke å flytte på noe tungt for å komme fram.

8109676[/snapback]

Men... kommer ikke lynet noen ganger fra bakken også? Det var vaffal det naturfaglæreren forklarte...

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke alfabetet satt opp på en mer logisk måte?

Hvorfor ikke noe sånt som: A-Å-B-E-S-C-K

A'en og Å'en burde jo henge sammen, B og E er ganske likt and so on..

8108119[/snapback]

Alfabete er satt opp på en veldig logisk måte. Det er nemelig satt opp i alfabetisk rekkefølge.

8108520[/snapback]

Da kan vi score et poeng på bekostning av søta bror:

Norsk og dansk rekkefølge: a ... z - æ - ø - å

Svensk ide om rekkefølgen: a ... z - å - ä - ö

kilde

Lenke til kommentar

8109538[/snapback]

Det beste er nok å stille motspørsmål som "hvorfor skulle det gå sakte" eller noe i den duren.

8109886[/snapback]

Mulig jeg skiller meg ut her, men jeg synes en bør gjøre sitt beste for å svare på slike spørsmål og unngå å kverke barns nysgjerrighet.

Og det er lov å si en ikke vet, da er det bare å komme tilbake til dette forumet, så er det sikkert noen som kan svare.

Lenke til kommentar

8109538[/snapback]

Tja, det blir nok en utfordring å forklare det på en måte som du kan gjenfortelle forståelig i barnehagen. Men jeg skal prøve: Lyn er strøm og strøm veier "ingen ting". Siden det ikke veier noen ting så er det kjempelett å dytte av gårde. Lynet trekkes ned til bakken av krefter. Nesten som en magnet trekker seg til kjøleskapet med stor usynlig kraft.

Hmm.. mulig det blir litt i meste laget komplisert for ungene men ha gjerne en magnet og et kjøleskap på lur så du kan vise hvordan magneten trekker seg mot kjøleskapet. Videre kan du forklare at lynet er i skyene når det er tordenvær og trekker seg mot bakken kjemperaskt når det løsner fra skyen. Siden lyn "ikke veier noe" så trekkes det veldig raskt mot bakken.

Hmm.. når jeg tenker meg om så går det an å blåse opp noen ballonger man kan gni mot håret og vise statisk elektrisitet med.

Kjernen i det er at statisk elektrisitet bygger seg opp og utløses kjemperaskt. Et lyn har ofte grener som plukker opp elektrisk energi fra et stort område av skyen. Akkurat som mange bekker samles i en stor elv så samles grenlynene i et stort lyn. Lynet gjør selve lufta elektrisk ledende og trenger derfor ikke å flytte på noe tungt for å komme fram.

8109676[/snapback]

Men... kommer ikke lynet noen ganger fra bakken også? Det var vaffal det naturfaglæreren forklarte...

8110911[/snapback]

Det er en ganske vanlig oppfatning, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Det er jo ikke noen tvil om at lynet kommer ovenfra. Imidlertid tror jeg det har sammenheng med at før lynet går "kortsluttes" kretsen mellom spenningen i skyen og bakken, altså er det på sett og vis et positivt elektrisk felt på bakken som gjør at lynet "får kontakt". I tillegg er strømretningen definert som retningen fra positiv til negativ pol, altså fra bakken og opp, selv om elektronene selvsagt beveger seg ovenfra og ned til bakken. Dette har sammenheng med at definisjonen for strømretningen stammer fra tiden før man visste om elektronenes rolle i elektrisiteten.

Lenke til kommentar

8110911[/snapback]

Jo, du har rett i det. Forklaringen min var ment for barnehagenivå (det ble vel mer barneskolenivå etter hvert) så jeg spesifiserte ikke det så nøye. Lynet kan gjerne komme fra bakken, men det spiller egentlig ingen rolle for oppfattelsen av lynet hvilken retning det går i. Forøvrig kan vel retningen defineres på tre måter:

1. Hvor starter gnisten og hvilken retning brer den seg ut.

2. Hvor går elektronene

3. Hvor går de positive ladningene "hullene".

Lenke til kommentar
Hvorfor dem ikke kan selge helt vanntette hansker.

8108610[/snapback]

Det er fordi at da får man ikke hendene inni dem.

8109365[/snapback]

De fleste matvarebutikker har flest av størrelse medium, men det finnes både lagre og ekstra large. Om du ikke finner det i din lokalbutikk så kan du gå til spesialforretninger og kjøpe industrihansker. F.eks sånne fiskere bruker.

8109591[/snapback]

Var vel ikke akkurat det han mente vel ^^
Lenke til kommentar
jeg lurer på:

Hvorfor sokker aldri forsvinner i par, men slik at du alltid sitter igjen med den ene.

8108610[/snapback]

Dette er enkelt, sokker forsvinner ofte i par, men da forsvinner jo begge og du glemmer ut at du har mistet dem. Men når en og en forsvinner sitter du jo igjen med den andre. Og det er veldig lett å se at du har mistet en.

Det er noe av det samme som hvorfor ligger det du leter etter alltid på siste plassen du leter. Du slutter jo selvfølgelig å lete når du har funnet det du leter etter.

Lenke til kommentar
Vel, du sover jo fordi du er trøtt? Hvis du ikke hadde vært trøtt så hadde du våknet?

8112734[/snapback]

Som du sier så blir vi trøtte ved mangel på søvn. Men er man fortsatt trøtt når man sover? I så fall, når er man ikke lengre trøtt? Kan man sove uten å være trøtt?

Et oppfølgingsspørmål kan vel også være: Hvorfor må man sove?

Lenke til kommentar
Et oppfølgingsspørmål kan vel også være: Hvorfor må man sove?

8112975[/snapback]

Det er egentlig ingen som vet hvorfor vi er så avhengige av søvn... jeg ville tro at det er for at kroppen skal få hvile, etter å ha vært våken og ativ lenge.. noen eksperter tror det er for å få ut tanker og sånt som man har samlet seg gjennom dagen.. for å frigjøre sinnet litt liksom... :p rar teori, men..

Andre mener det er for å samle mer energi, at det er det du gjør når du sover... høres litt bedre ut enn den tankegreia da :p Og for den som spurte om man kan sove selv om man ikke er trøtt... ja. Har gjort det selv mange ganger :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...