Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis man bor ved Svenske grensen, virkelig nærme, kan man da sende en pakke  til Sverige da, for så dra og hente pakken selv i sverige,  for å unnvike evnt toll og andre utgifter ?

8099545[/snapback]

8101809[/snapback]

Du må vel betale toll i Sverige da, men tollsatsene der er muligens (les: svært sannsynlig) lavere enn her.

8101859[/snapback]

Betale når man sender danmark til sverige ja.. Det er nok _litt_ billigere..

Men skal ikke bestille alikvel, siden Speedline.dk ikke har ProRace eksos lenger =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man bor ved Svenske grensen, virkelig nærme, kan man da sende en pakke  til Sverige da, for så dra og hente pakken selv i sverige,  for å unnvike evnt toll og andre utgifter ?

Jepp, det heter post restante.

SilentAngel: Hei og velkommen til forumet og den snodige tråden. Det er flott at du poster i vei, men de 2.5 år gamle spørsmålene i begynnelsen av tråden er det nok ingen som sitter og venter på svar til. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke alfabetet satt opp på en mer logisk måte?

Hvorfor ikke noe sånt som: A-Å-B-E-S-C-K

A'en og Å'en burde jo henge sammen, B og E er ganske likt and so on..

8108119[/snapback]

Hvis du ser på alfabetet som en sirkel, står jo a og å sammen. :)

Alfabetets rekkefølge er så vidt jeg vet mer eller mindre tilfeldig, og har alltid vært det.

Det består av abstrakte representasjoner av språklyder, og disse har ingen logisk "rekkefølge" fra naturens side. Man kan heller ikke si at det er noen mer eller mindre logisk alfabetisk rekkefølge, selv om det kan finnes mer eller mindre praktiske, og mer eller mindre gode, måter å organisere det på.

Jeg tror ikke det ville vært bedre å sette lignende bokstaver etter hverandre. Det alfabetrekkefølgen stort sett blir brukt til er jo å organisere, og hvis lignende bokstaver ble plassert etter hverandre ble overgangene mer flytende og mindre enkel å holde styr på, noe som selvsagt ville svekket den praktiske nytten. Jeg synes rekkefølgen vi har i dag gjør nytten, selv om vi kanskje kunne plassert m og n litt lengre unna hverandre.

Prøvde meg på en liten kjapp omrokkering selv, hvis du vil ha "lignende" bokstaver nærmere hverandre. Det kunne sikkert vært gjort mer gjennomført, men så veldig mye tid gidder jeg ikke å legge i noe slikt. Det jeg mener med likhet her, er likhet mellom fonemene (røflig:språklydene) bokstavene representerer.

a æ ø å o p b v f t d s c z x e j i y u w k q g r n m l h

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke alfabetet satt opp på en mer logisk måte?

Hvorfor ikke noe sånt som: A-Å-B-E-S-C-K

A'en og Å'en burde jo henge sammen, B og E er ganske likt and so on..

8108119[/snapback]

Alfabete er satt opp på en veldig logisk måte. Det er nemelig satt opp i alfabetisk rekkefølge.

Lenke til kommentar

Jepp, det heter post restante.

SilentAngel: Hei og velkommen til forumet og den snodige tråden. Det er flott at du poster i vei, men de 2.5 år gamle spørsmålene i begynnelsen av tråden er det nok ingen som sitter og venter på svar til. :)

8108169[/snapback]

Hehehe.. det var min feil... så ikke på datoen jeg... :p ikke før etterpå forsto jeg at tråden har gått over et par år.. :blush:

Lenke til kommentar

jeg lurer på:

Hvor støv kommer fra

Hvorfor sokker aldri forsvinner i par, men slik at du alltid sitter igjen med den ene.

Hvorfor dem ikke kan selge helt vanntette hansker.

Hva jeg skal gjøre med håret mitt.

Hva jeg skal spise akkurat nå.

Hvorfor folk er så glad i The Simpsons

Lenke til kommentar
jeg lurer på:

1) Hvor støv kommer fra

2) Hvorfor sokker aldri forsvinner i par, men slik at du alltid sitter igjen med den ene.

3) Hvorfor dem ikke kan selge helt vanntette hansker.

4) Hva jeg skal gjøre med håret mitt.

5) Hva jeg skal spise akkurat nå.

Hvorfor folk er så glad i The Simpsons

8108610[/snapback]

1) For det meste døde hudceller har jeg lest.

2) En naturlov.

3) For da ville du blitt helt klam i hendene.

4) Klippe det.

5) Mat.

Lenke til kommentar
Piggene til piggsvin er faktisk ikke beinharde nåler heller, det er nesten som pels hvis man stryker på de når de ikke er i spent tilstand. Jeg har strøket piggsvin i hagen når de drakk melk.

8106529[/snapback]

Du må ikke gi piggsvin melk, det tåler de ikke.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i barnehage og hadde en rar samtale med ei liten jente når vi var ute i sklia.

Liten jente: Går sklia kjempefort i dag?

Meg: Ja. Fortere enn lynet!

Liten jente: Går lynet kjempefort?

Meg: Ja, det gjør det.

Liten jente: Hvorfor det?

Og det kunne ikke jeg svare på, kan noen av dere?

Lenke til kommentar
Finnes det fly som går på strøm? Tenker på en fremtid med thorium.

8106654[/snapback]

Det eneste realiserte jeg kommer på er dette flyet.

Redigert: Flere solstrømdrevne fly.

Er det noen stor forskjell på kylling- og kalkunfilé? Kjøpte meg nylig en stor pose med kalkunfilé, men har tidligere bare spist kylling.

8108339[/snapback]

Kalkun er større og litt grovere i kjøttet. Siden bitene er større har de lettere for å bli stekt tørre før de er skikkelig gjennomstekt. (Fjærkrekjøtt bør alltid gjennomstekes skikkelig i motsetning til storfekjøtt.)

Hvorfor dem ikke kan selge helt vanntette hansker.

8108610[/snapback]

Det er fordi at da får man ikke hendene inni dem.

8109365[/snapback]

De fleste matvarebutikker har flest av størrelse medium, men det finnes både lagre og ekstra large. Om du ikke finner det i din lokalbutikk så kan du gå til spesialforretninger og kjøpe industrihansker. F.eks sånne fiskere bruker.

Lenke.

06816New_Item_Cleaning_Latex_Household_Glove.jpg

Sol-Vex%20Premium.jpg

Lenke til kommentar
Jeg jobber i barnehage og hadde en rar samtale med ei liten jente når vi var ute i sklia.

Liten jente: Går sklia kjempefort i dag?

Meg: Ja. Fortere enn lynet!

Liten jente: Går lynet kjempefort?

Meg: Ja, det gjør det.

Liten jente: Hvorfor det?

Og det kunne ikke jeg svare på, kan noen av dere?

8109538[/snapback]

Tja, det blir nok en utfordring å forklare det på en måte som du kan gjenfortelle forståelig i barnehagen. Men jeg skal prøve: Lyn er strøm og strøm veier "ingen ting". Siden det ikke veier noen ting så er det kjempelett å dytte av gårde. Lynet trekkes ned til bakken av krefter. Nesten som en magnet trekker seg til kjøleskapet med stor usynlig kraft.

Hmm.. mulig det blir litt i meste laget komplisert for ungene men ha gjerne en magnet og et kjøleskap på lur så du kan vise hvordan magneten trekker seg mot kjøleskapet. Videre kan du forklare at lynet er i skyene når det er tordenvær og trekker seg mot bakken kjemperaskt når det løsner fra skyen. Siden lyn "ikke veier noe" så trekkes det veldig raskt mot bakken.

Hmm.. når jeg tenker meg om så går det an å blåse opp noen ballonger man kan gni mot håret og vise statisk elektrisitet med.

Kjernen i det er at statisk elektrisitet bygger seg opp og utløses kjemperaskt. Et lyn har ofte grener som plukker opp elektrisk energi fra et stort område av skyen. Akkurat som mange bekker samles i en stor elv så samles grenlynene i et stort lyn. Lynet gjør selve lufta elektrisk ledende og trenger derfor ikke å flytte på noe tungt for å komme fram.

Lenke til kommentar
Hehe, hun vil bare bli bombardert med spørsmål som "hva er en magnet for noe?"

8109700[/snapback]

Det er bare å parere med "Det er en metallbit med magnetisme inni". og videre: "magnetismen kommer fra en fabrikk som lager det" og videre: "fabrikken ligger i Tyskland", "Tyskland et et lang langt borte", "En lang flytur unna", "Har noen av dere flydd før?" osv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...