Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg (og HalTan, forsåvidt) lurer på om noen har patent på å kalle produktene Is-TE når det forsåvidt ikke er mye TE i det. Kan alle kalle produktene sine Is-Te? Burde ikke de hete noe annet? F.eks. Meierienes Is-Te elns. Fikk det litt dårlig fram, dog. :///

Jepp. For ikke å snakke om IS, det er da ikke is i is-te.

Hverken is, ELLER te. :ermm:

NEMLIG!

Åssen kan så mange ha patent på å kalle produktet for Is-Te? :roll:

2653242[/snapback]

man kan jo kalle det Kald Te. det er jo litt te i det så. eller kanskje kald vann te, ganske mye vann i det :p

Lenke til kommentar
Hvis man bor ved Svenske grensen, virkelig nærme, kan man da sende en pakke på 5KG til Sverige da, for så dra og hente pakken selv i sverige,  for å unnvike evnt toll og andre utgifter ?

Spm nr 2 : Lukter "eggprompen" mer egg hvis man spiser mye egg ?

8099545[/snapback]

svar på spørsmål nr.2:

Det har nok ikke noe å si om man spiser mer egg. En eggepromp er og blir en eggepromp

Lenke til kommentar
Har hørt navnet Ralph Nader mange ganger, men husker ikke hvor.

Hvem er han egentlig? Og prøv å beskriv kort med egne ord fremfor å linke til wikipedia.

8099774[/snapback]

Han er en amerikansk politiker, hvis parti ligger mer til venstre enn det demokratene gjør. Han har derfor en merkelig innflytelse ved valgene, siden partiet stjeler stemmene til folk som ellers ville ha stemt demokratisk. Dette kan ha mye å si på resultatet, siden det ofte er så jevnt løp der borte.

Lenke til kommentar
Hvis man bor ved Svenske grensen, virkelig nærme, kan man da sende en pakke  til Sverige da, for så dra og hente pakken selv i sverige,  for å unnvike evnt toll og andre utgifter ?

8099545[/snapback]

8101809[/snapback]

Du må vel betale toll i Sverige da, men tollsatsene der er muligens (les: svært sannsynlig) lavere enn her.

Lenke til kommentar
Spørsmål: I USA er det to store kjente partier. Finnes det noen mindre kjente småpartier også? Eller er det kun de to store?

I så fall, hvilke partier er de små og hvor små er de i form av oppslutning?

8102957[/snapback]

Etter litt søking fant jeg følgende politiske partier i USA:

* Black Panthers (oppløst)

* Det demokratisk-republikanske parti (oppløst)

* Det demokratiske parti

* Det Nasjonalrepublikanske Partiet (oppløst)

* Føderalistpartiet (oppløst)

* Green Party (partiet til ralph nader som fikk nær 3 millioner stemmer i 2000)

* National Union Party (oppløst)

* United States Reform Party (0,4% av stemmene i 2000)

* Det republikanske parti

* United States Constitution Party (366,937 medlemmer per nov. 2006)

* United States Libertarian Party (stilte med Michael Badnarik som presidentkandidat i 2004. han fikk 0,34%)

* United States Natural Law Party (oppløst i 2004)

* Whig Party (oppløst)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig når man "knekker" fingrene?

Er det dumt med tanke på leddgikt senere i livet?

8096159[/snapback]

Knekkelyden er gassbobler i leddene som 'sprekker'. Fenomenet kan grovt sett sammenlignes med å dra løs en sugekopp. Det er ikke farlig så lenge det ikke oppleves smertefull og relateres ikke til leddgikt.

Har forhørt meg litt med en sykesøster, da jeg syns gassbobler hørtes veldig merkelig ut. Du har forsåvidt rett, men det er ikke gassbobler mellom leddene. Det som skjer er at du bryter vakuumet mellom leddene når du trekker de fra hverandre, så det du sier om sugekopp stemmer. Men altså, ingen gassbobler :p

Lenke til kommentar
Hvorfor bruser det når man putter vann i form av is oppi colaglasset?

8098168[/snapback]

Fordi kullsyra reagerer med kulda og den ujevne på isbitene. Det er nesten det samme konseptet som med mentos og cola. Det er et spesielt navn på det, men jeg husker dessverre ikke hva den reaksjonen heter nå. Gutta i Mythbusters har navnet på den. Det er i Episode 57: Mentos and Soda dette blir nevnt.

Neitakk: Nei, dessverre... Det er ikke en egen kode i ascii tabellen som har krøllmu... :p Det er bare krøllalfa som har det...

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar
Hørte på nyhetene at noen hadde lagt antidepressiver i en salat en eller annen plass.

Hva skjer når noen som ikke trenger det tar det?

8105484[/snapback]

Spørs litt hva slag. Man kan bli rusa av en del av dem...

Lenke til kommentar
Hørte på nyhetene at noen hadde lagt antidepressiver i en salat en eller annen plass.

Hva skjer når noen som ikke trenger det tar det?

Det er ikke slik at man får noen rask effekt med antidepressiva. Man må bruke antidepressiva vanligvis i mange uker før man får noen effekt. Så noen god effekt er ikke sannsynlig. Hvis man ser på negative virkninger spørs det selvfølgelig hvilken type det var, og hvilken dose. Du sier det var antidepressiva i flertall, og jeg vet at det ikke er bra å kombinere antidepressiva som oftest. Likevel vil jeg ikke tro det kan skje noe alvorlig av bare et engangstilfelle. Hvis det skal skje noe alvorlig må det vel være at personen bruker andre medikamenter som ikke passer med antidepressiva. Men tror ikke det vil ha så mye å si med et engangstilfelle. Jeg tipper personen ville opplevd kvalme eller andre vanlige bivirkniger hvis det skulle skjedd noe.

Edit: Hvis du tenker på at en person som ikke trenger antidepressiva tar det regelmessig, vil ikke dette ha noen særlig virkning. Antidepressiva hjelper som oftest bare på personer som er deprimert og har angst osv.

Endret av Matias
Lenke til kommentar

antidepresiva kan ha umiddelbare effekter. F.eks kvalme, svimmelhet, slapphet osv. Kanskje dosen er tilpasset en som har forhøyet toleransegrense og da kan det bli farlig høye doser for en førstegangsbruker. Men som nevnt så kommer det nok veldig an på hvilken type antidepresiva som brukes.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...