Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skjer egentlig når man "knekker" fingrene?

Er det dumt med tanke på leddgikt senere i livet?

8096159[/snapback]

Knekkelyden er gassbobler i leddene som 'sprekker'. Fenomenet kan grovt sett sammenlignes med å dra løs en sugekopp. Det er ikke farlig så lenge det ikke oppleves smertefull og relateres ikke til leddgikt.

For en uke eller to siden var det en som fikk vondt i brystet og siden etter å ha sittet foroverbøyd og spilt data i timesvis. Det fikk jeg tilfeldigvis svar på her om dagen. Det er rett og slett kramer i muskulaturen mellom ribbeina. Ubehagelig, men heller ikke det farlig. De er vel uansett kroppens måte å si fra om at å sitte så lenge i en uergonomisk stilling ikke er bra på sikt ;)

Lenke til kommentar
Hva er dybden på et A4-ark?

Og varierer den veldig fra ark til ark?

8093144[/snapback]

Nå har jeg målt en vanlig 80g kopiark.

Med skyvelær legger arket seg på 0.10mm

Med punktmåling på et annet måleutstyr vi har, ligger det mellom 0.086mm - 0.105mm, med hovedvekt av målingene rundt 0.095mm ± 0.005mm.

Områder med full dekning fra laserprinteren havner alle målingene på over 0.100mm. Det ser ut til at toneren legger på ca 0.005-0.010mm

Lenke til kommentar
Har elektron ein spesiell farge?

8097225[/snapback]

Nei, de har ikke farge, men de kan ha energinivåer som avgir fotoner med bestemte farger når noe av energien omdannes. Dvs. energien går over fra f.eks stillingsenergi til et foton med en viss energi. Fotonets energi (farge) er den samme som stillingsenergien som fjernes.

Lenke til kommentar

I går pratet jeg og noen flere av en eller annen merkelig grunn om spytt (husker ikke hvordan vi kom inn på temaet. Det er vel heller ikke relevant, hehe). En av oss sa noe veldig interessant; hvorfor tenker vi ikke på spyttet når det er inni munnen, men synes det er ekkelt når det er utafor? Vi ville ikke ha spyttet i et glass for så å drukket det opp igjen, for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
For en uke eller to siden var det en som fikk vondt i brystet og siden etter å ha sittet foroverbøyd og spilt data i timesvis. Det fikk jeg tilfeldigvis svar på her om dagen. Det er rett og slett kramer i muskulaturen mellom ribbeina. Ubehagelig, men heller ikke det farlig. De er vel uansett kroppens måte å si fra om at å sitte så lenge i en uergonomisk stilling ikke er bra på sikt ;)

8096627[/snapback]

Det var meg, det! Hadde bare spillt 1 time. Ikke "timesvis". ;) Deilig at det er over!

Lenke til kommentar
Jeg vet hva en pidestall er. Det jeg lurer på er hva det vil si å "sitte på en pidestall".

8098683[/snapback]

Hvis man sitter på en sånn så sitter man hevet over de andre. Uttrykket brukes om folk som er litt for selvgode, prippene, arrogante, tror man er bedre enn alle andre osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg vet hva en pidestall er. Det jeg lurer på er hva det vil si å "sitte på en pidestall".

8098683[/snapback]

Hvis man sitter på en sånn så sitter man hevet over de andre. Uttrykket brukes om folk som er litt for selvgode, prippene, arrogante, tror man er bedre enn alle andre osv.

8098901[/snapback]

Du sitter på en pidestall, Simen1.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...