Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte komprimert luft på boks her en dagen(4-44 tror jeg det heter).

Hvis jeg snur boksen på hodet mens jeg sprayer så blir luften hvitaktig.

Hvorfor det ?

8093335[/snapback]

Da kommer vel drivgassen ut og lufta i boksen utvider seg og alt blir veldig kaldt. Ikke gjør det for mye. Plutselig kan det si pang

Lenke til kommentar
Hva er dybden på et A4-ark?

Og varierer den veldig fra ark til ark?

8093144[/snapback]

Ark kommer i forskjellige utgaver og 'kvaliteten' angis ofte i gram. Vanlig kopipapir oppgid f.eks til 80g. Det er vekten på 1kvm av arket. Tykkere papir veier nødvendigvis mer, feks 100g som stort sett er av bedre kvalitet. Tykkelsen vil dermed nødvendigvis variere i forhold til vekten, men også om det er grovt eller finvalset, typisk blankt ark. Mange faktorer å ta hensyn til. Husker jeg på det i morgen kan jeg måle på jobben, der har vi målemaskin ned til en tusendels millimeter. Hvordan i all verden målingen skal blir korrekt får jeg finne ut av ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor det ?

8093335[/snapback]

Da kommer vel drivgassen ut og lufta i boksen utvider seg og alt blir veldig kaldt. Ikke gjør det for mye. Plutselig kan det si pang

8093630[/snapback]

oi, hehe, synes det var gøy jeg.

Men en annen ting, jeg synes boksen er blitt en anelse lett etter at jeg har brukt den på diverse plasser.

Er det bare meg, eller blir den lettere ?

Hvorfor isåfall, det er vel bare som er lagret i den.

Lenke til kommentar
Jeg tenker at lufta er komprimert, og derfor har høyere tetthet enn vanlig luft. Det hadde vært lite luft i hver boks hvis det ikke var komprimert, ikke sant?

8093735[/snapback]

Veier lufta noe særlig da ?

Er denne teorien rett da ?

Det er høyere trykk på nordpolen\sørpolen enn midt i ørkenen i sahara.

Lenke til kommentar

sykt det med hvor mye luft veier...

hørte et eksempel på hvor tung luft er:

hvis man setter en sylinder rundt eiffeltårnet så beina på tårnet er nær veggen, mao. veldig trangt for eiffeltårnet, og man setter lokk på sylinderen, da veier lufta inni sylinderen mer enn selve eiffeltårnet :p

bare å korrigere meg hvis dette er helt høl i huet

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell på innsiden på hvite, svarte og asiater?
Det er små forskjeller i stoffskiftet, hvilket gjør det mulig ut fra prøver av kroppsvæsker å fastslå etnisitet innenfor ganske grove rammer. Dette brukes mye av rettsmedesinere. Et ganske kjent eksempel er forskjellen i hvordan folk reagerer på alkohol. Et annet eksempel er toleranse ovenfor melk, her stikker skandinavere seg ut.
Er det forresten lov å si gul om asiat?

8091878[/snapback]

Farlig emne. Jeg har hørt folk i Østen sammenlikne hudfarven sin med farven på hvete. Lys hud var et ideal mange steder, og f.eks. i Kina i gamle dager brukte de blyoksyd i ansiktet for å gi huden et blekere preg, uheldigvis er stoffet temmelig usundt.

Når nordeuropeere øsnker seg en "sunn" brunfarve, blir det hele ganske uforståelig.

Lenke til kommentar
Hva er dybden på et A4-ark?

Og varierer den veldig fra ark til ark?

8093144[/snapback]

Er det da ikke 0,1mm?

8093191[/snapback]

Ja, vanlig kopipapir er omtrent så tykt. En pakke med 500 ark kopipapir er omtrent 5cm tykk.

Hvorfor det ?

8093335[/snapback]

8093630[/snapback]

Nå er vel drivgassen lufta selv i disse boksene så det stemmer nok ikke helt. Når lufta kommer ut av boksen synker trykket og temperaturen faller. Derfor blir boksen og lufta kald.

Jeg vet ikke hvorfor lufta blir hvit. Kanskje det har noe å gjøre med kondens.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvorfor lufta blir hvit. Kanskje det har noe å gjøre med kondens.

8094752[/snapback]

Har ikke kilder å vise til men i følge min far som har jobba en del med komprimert luft i industriskala så er det pga kondens ja...

8094830[/snapback]

Så hvorfor blir det ikke kondens hvis jeg holder den rett ?

Lenke til kommentar

Fra hva jeg vet anbefales det ikke, uansett. Det sliter på leddene og kan skape ubehagelige problemer over tid. Om det er relatert til leddgikt aner jeg ikke.

Edit: Det som skjer når du "knekker" leddene forskyver du de ut av sin normale posisjon, dette resulterer ofte i lyder. I tillegg sliter du på leddene ved å trekke det fra hverandre, jeg kan forestille meg at dette resulterer i at ledet blir mindre effektivt etterhvert.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...