Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Finner det litt søkt at en snegle kan suse 300kmt redd ned. I need proof! tongue.gif

Jeg bor i 8 etg i en blokk.

På mandag skal jeg foreta følgende ekperiment (opdaterer denne tråden da.)

Jeg skal måle høyden på en etasje, og gange denne med 8.

Deretter skal jeg slippe en snegle fra 8. etg og ned i bakken.

Jeg skal ha en kamerat som står nede og sier i fra med å løfte hånden i været når sneglen treffer bakken.

Selv måler jeg tiden fra jeg slipper til den traff bakken.

Så skal jeg dele tiden på avstanden og da ser vi ca hvor raskt sneglen beveget seg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da så MYE enklere å regne ut. Det blir MYE mer nøyaktig. Veiformelen s=v0t+1/2at^2. Luftmotstanden finner du ved å google litt.

Luftmotstanden er ikke konstant, da den øker i takt med farten... I tillegg endrer den seg med formen på sneglen. Så fullt så enkelt er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Hvem fant ut at melk fra kuer kunne drikkes ?

Og hva i helvete skulle den karen med den kua i utgangspunktet ? :p

Tja, de så vel at kalvene ikke døde av å drikke det. Og det var ikke så vanskelig å finne ut at det var sunt å drikke, det er jo bare å prøve det. Og som svar på spm 2: den kua ville han spise.

Lenke til kommentar
Min metode beviser det jo i praksis!  :w00t:

Kan det ikke hende at du trenger mer enn 20 meter for å oppnå toppfart?

Jeg har en ide!

Hva hvis jeg har en venn i 16 etasje, en venn i 5, og en nede på bakken.

Så blir sneglen kastet fra 16 etasje, og når den paserer venn nr2 i 5etasje, trykker han på stoppeklokken, og når sneglen treffer bakken signaliserer venn nr3 nede på bakken til venn nr2 i 5 etasje og da stopper venn nr 2 stoppeklokken.

Da vil sneglen ha 11 etasjer i fritt fall, noe som burde gi sneglen ganske god fart.

Så kan vi dele tiden det tok fra sneglen paserte 5 etasje, til den traff bakken, på lengden mellom 5 etasje og bakken. :w00t:

Lenke til kommentar
Hva er verdien til tallet i?

Snakk om komplekse tall her? Regnes ikke det som roten av 1 ellerno sånt?

Men hvorfor ewr det da dårligere vær (kaldere ) på nordpolen enn på sydpolen??

På grunn av forholdene. Når vinden ikke kan føre med seg noe varmluft blir det kaldt. Vinden fører istedenfor med seg masse nedbørsskyer fra havet.

HVis du kjører en bil i lysets hastighet, og slår på frontlyktene, hva vil da skje? Vil lyset samle seg i frontlyktene, eller vil lyset gå med 2x lysetshastighet?

Samme som hvis du slipper noe. Den begynner med samme fart som bilen. Men jeg regner med at ikke lyset stopper på grunn av luftmotstand og lignende, men den reflekteres vel av partikler slik at det ikke lyser uendelig.

Det vil altså si at hvis bilen holder en konstant fart, vil lyset gjøre det samme. Men det vil reflekteres i partikler tilbake til bilen og sånt intil det forsvinner.

EDIT: Med "forsvinner" mener jeg absorberer.

(Lys går igjennom en gjenstand, reflekteres eller absorberes).

Går det ann å måle mengder og størrelser av ingenting?

Må vel ha noe å se det i forhold til.

Jeg lurer på hvorfor folk ikke kan ta seg tid til det sekundet det tar å blinke i en rundkjøring. Tenker ALLE på seg selv for tiden? Trafikkflyten blir så mye bedre om de gir tegn.

Fordi de er noen skaller, som ikke gidder å tenke på at andre biler vil inn i rundkjøringen så fort som mulig. Jeg er veeeldig enig i deg.

Luftmotstanden er ikke konstant, da den øker i takt med farten... I tillegg endrer den seg med formen på sneglen. Så fullt så enkelt er det nok ikke.

Det går an å lage en formel ut av alt mulig! Det vil si at ved hjelp av tredimensjonal vektor-regning skal man kunne fastslå formelen på sneglen. Dette kan man sette inn i formelen. Luftmotstanden øker i takt med farten. Den er med andre ord lineær, og formelen blir bare en andregradsformel :).

---

Jeg lurer forresten på en ting:

Finnes tilfeldigheter?

Altså, hvis man tar for seg alle faktorer. Da kan de jo umulig finnes?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...