Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmål: Mange av dere vet sikkert forskjellen på amorf og krystallinsk atomstruktur. Er såkalt "krystallglass" krystallinsk eller amorft?

8063620[/snapback]

Ennå et spørsmål: Hvorfor har de sluttet med eggekartonger i kartong, men gått over til plast? Er dette bedre eller dårligere for miljøet?

8064177[/snapback]

Her i telemark så er de fortsatt i kartong... :hmm: må være opp til de forskjellige distributørene hvilken embalasje de velger...
Lenke til kommentar
Hvilke andre land er med i EØS ?

8062494[/snapback]

Berre Island og Noreg trur eg..

8063785[/snapback]

Liechtenstein er også med.

8064191[/snapback]

Riktig!

Sveits som fortsatt er medlem av EFTA, har ikke sluttet seg til EØS, men knytter seg til EUs indre marked ved bilaterale handelsavtaler og ved å gjennomføre EU-regler direkte i egen lovgivning. Svalbard er ikke med i EØS. (kilde: wiki)

Lenke til kommentar

Gordon Gould, en student ved Columbia University, fant opp konseptet laser i 1957, men patenterte det aldri, da han trodde at man trengte en fungerende modell å vise patentkontoret. Charles Townes og Arthur Schawlow ved Bell Labs publiserte en artikkel i «Physical Review» i 1958 som beskrev konseptet, og søkte også om et patent. Gould søkte om patentet i 1959, noe som var litt for sent. (kilde: wiki)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på FN, jeg nå. Er DET et slags europeisk USA?

8062490[/snapback]

FN omfatter nesten hele verden, men det er mye svakere binding til lover, økonomi osv.

8063503[/snapback]

Jeg tenkte egentlig ikke på FN, ble bare forvirret når jeg kom på "United nations of Europe" i stedet for "states".

Er EU som et slags "United States of Europe"?

8062214[/snapback]

Ja, jeg vil si det, selv om det selvfølgelig ikke er helt likt. I EU er det så vidt jeg vet mer individualitet i og med at det er mange forskjellige språk, kulturer osv. Men du kan godt sammenligne EU med USA. Det er ikke helt på jordet.

Takk for hjelpen. ^^

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Hva er massetettheten til vanlig kroppsfett?

8056516[/snapback]

Ifølge nyhetene (hvilket betyr jeg ikke går god for dette), så kan 1 kg kroppsfett bli til 1 liter biodiesel. Tettheten er da temmelig lik den for vann.

Diesel ligger ifølge Wikipedia på ca. 850 gram pr. liter.

I filmen The Matrix skulle mennesker vissnok brukes som batterier, nå vet vi hvordan...

Lenke til kommentar
Er EU som et slags "United States of Europe"?

8062214[/snapback]

Vel, "European Union" er delvis en selvmotisgelse pga. indre stridigheter:

- Storbritannia vil ha et handelsfellesskap

- Frankrike vil ha et føderalt Europa for å demme opp for USA, som de har et ganske spesielt forhold til

- sentraladministrasjonen vil bare ha mer makt (EU-skatt og EU-hær har vært tatt opp)

I norsk politikk sauses disse forholdene sammen i en illeluktende smørje, derfor blir debattene ofte tåpelige.

Utgangspunktet var en gang i tiden en kull- og stålunion.

Lenke til kommentar
Hvorfor er snøen hvit?

8065369[/snapback]

Krystallene reflekterer alt lys, altså alle fargespektrene.

8065378[/snapback]

Apropos snø; hvordan kan det ha seg at det finnes forskjellige "typer" snø?

Noen ganger er snøen kram, andre ganger ikke. At vann er innblandet skjønner jeg, men konsistensen kan endre deg utrolig fort fra time til time.

Husker noe fra Salt Lake OL da noen klagde på den amerikanske snøen, den var ikke lik den i Norge.. :roll: ... stusset litt der...

Lenke til kommentar
Spørsmål: Mange av dere vet sikkert forskjellen på amorf og krystallinsk atomstruktur. Er såkalt "krystallglass" krystallinsk eller amorft?

8063620[/snapback]

Ennå et spørsmål: Hvorfor har de sluttet med eggekartonger i kartong, men gått over til plast? Er dette bedre eller dårligere for miljøet?

8064177[/snapback]

Vet ikke hvorfor men det finnes jo nedbrytbar plast.

Lenke til kommentar

8056516[/snapback]

Ifølge nyhetene (hvilket betyr jeg ikke går god for dette), så kan 1 kg kroppsfett bli til 1 liter biodiesel. Tettheten er da temmelig lik den for vann.

I filmen The Matrix skulle mennesker vissnok brukes som batterier, nå vet vi hvordan...

8065755[/snapback]

Så kan vi jo kjapt slå fast at menneske består av ca. 80% vatn då, så då verkar ikkje tala dine heilt på jordet :)

Lenke til kommentar

8056516[/snapback]

8065755[/snapback]

Angåande Matrix si utnytting av energikjelda me menneskje utgjer, var det ikkje snakk om fettbrensel o.l. Det er snakk om utnytting av kroppstemperatur, dei nyttar til å ta energi frå menneska.

Ein ser jo farmane dei har av menneskjer som framstår som store kraftverk.

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

Ved neseblod, skal man la det renne ut, eller som noen sier ha hode lent bakover? Har nemlig hørt både nei og ja til det.

Er litt skeptisk til den andre, da jeg blødde Masse og ble anbefalt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Ved neseblod, skal man la det renne ut, eller som noen sier ha hode lent bakover? Har nemlig hørt både nei og ja til det.

Er litt skeptisk til den andre, da jeg blødde Masse og ble anbefalt å gjøre det.

8067230[/snapback]

Du skal lene hodet litt forover og klemme over nesen. Lener du hodet bakover, kan det bare renne og renne i evigheter, men hvis du lener det litt forover og klemmer, stopper blødningen ganske raskt.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...