Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvofor kan EU bestemme så mye i Norge, egentlig?

8061846[/snapback]

På grunn av at vi er "medlemmer" i EU. Altså vi har EØS-avtale som gjør at vi betaler penger for å høre på hva EU bestemmer, men ikke får så mange av frynsegodene som vi ville fått om vi var medlemmer.

Hipp hurra for norge

Lenke til kommentar
Haha, okei.

Men sier ikke regjeringen noe imot det EU foreslår?

De gjør jo Norge til et enda verre land enn det allerede er.

Edit: Til deg under: Code corrupted. Insert fresh copy.

8061892[/snapback]

Regjeringa kan ikke si noe imot så lenge vi har EØS-avtalen og vi kan ikke fortsette å si nei til EU uten å ha EØS-avtale.

Lenke til kommentar
Er EU som et slags "United States of Europe"?

8062214[/snapback]

Det er mer som European union. Å si United states of Europe er egentlig det samme :yes:

Norge er ikke med i EU, men vi har EU direktiver, vi følger altså EU lover uten at vi gir penger til andre europeiske land (oftest de fattige). Hadde EU vært en samling for kun rie land, hadde Norge høyst sannsynlig vært med. Vi er med i EFTA der det kun er rike land. Lichtenstein, Island, Sveit og Norge kan ikke sies å være "fattige", men rikdommen har de felles.

Endret av Gaston
Lenke til kommentar

8062214[/snapback]

Det er mer som European union. Å si United states of Europe er egentlig det samme :yes:

Norge er ikke med i EU, men vi har EU direktiver, vi følger altså EU lover uten at vi gir penger til andre europeiske land (oftest de fattige). Hadde EU vært en samling for kun rie land, hadde Norge høyst sannsynlig vært med. Vi er med i EØS, der det kun er rike land.

8062453[/snapback]

Jeg tenkte på FN, jeg nå. Er DET et slags europeisk USA?

Lenke til kommentar

Det er mer som European union. Å si United states of Europe er egentlig det samme  :yes:

Norge er ikke med i EU, men vi har EU direktiver, vi følger altså EU lover uten at vi gir penger til andre europeiske land (oftest de fattige). Hadde EU vært en samling for kun rie land, hadde Norge høyst sannsynlig vært med. Vi er med i EFTA der det kun er rike land. Lichtenstein, Island, Sveit og Norge kan ikke sies å være "fattige", men rikdommen har de felles.

8062453[/snapback]

Mao. Norge er med i losjen :thumbup:

Hvilke andre land er med i EØS ?

Lenke til kommentar
1: Kongsberg

2: Ikke så jeg vet

3: Fordi staten vil følge Eu direktivene. Forøvig bare tull, en meny vest som setter på barna er like god.

8061807[/snapback]

Punkt 1: Dette var en halv sannhet... Alle myntene lages på Mynta... Sedlene blir trykk hos norgesbank, Husker ikke om det er helt hvilken avdeling av norgesbank.. Men det er de som trykker dem.... Morsom fakta: ca 75% av alle Euro som er i omløp er også stantset på Mynta i Kongsberg.. :D

Lenke til kommentar

8062214[/snapback]

8062453[/snapback]

Det er et veldig tja!

USA er en føderasjon, kort fortalt så har statene stort sett en egen intern lovgivning, mens USA fremstår som en enhet i utenriksanliggende. Tilsvarende for Tyskland. EU er ikke en føderasjon, selv om tendensen er derimot at EU nærmer seg en føderasjons form, og at man om si 50 år muligens har USE. Tenker på arbeidet med en felles grunnlov, en egen EU hær og ikke minst hvordan EU landene uttaler seg samlet i utenriksspørsmål. Strengt tatt er EU idag mer et veldig omfattende handelssamarbeid enn føderasjon, og Schengen avtalen. P.t. har hvert land i Europa egen fullstendig suverenitet, både omkring innenriks og utenriks politikk.

Vil påpeke at dette er meget kort forklaring.

Lenke til kommentar

8062214[/snapback]

Ja, jeg vil si det, selv om det selvfølgelig ikke er helt likt. I EU er det så vidt jeg vet mer individualitet i og med at det er mange forskjellige språk, kulturer osv. Men du kan godt sammenligne EU med USA. Det er ikke helt på jordet.

Jeg tenkte på FN, jeg nå. Er DET et slags europeisk USA?

8062490[/snapback]

FN omfatter nesten hele verden, men det er mye svakere binding til lover, økonomi osv.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Mange av dere vet sikkert forskjellen på amorf og krystallinsk atomstruktur. Er såkalt "krystallglass" krystallinsk eller amorft?

Noen som har bilder av hvordan mynter lages?

8062505[/snapback]

Jeg fant noen bilder her:

http://www.altairindustriesinc.com/pictures.html

http://www.us-coin-values-advisor.com/carson-city-mint.html

http://www.romanbritain.freeserve.co.uk/mintmachinery.htm

http://www.wrightwood.com/coins.htm

http://www.rockyrockholt.com/products.htm

Noen av de viktigste prinsippene:

A013-189.thumb.jpg

Plater med metall går inn i en presse/valse. Valsen har stempler som dette:

A013-175.thumb.jpg på begge sider.

Plater med huller kommer ut på andre siden av valsen:

A013-193.thumb.jpg

Myntene detter ut en annen plass på valsemaskinen. Deretter kjøres myntene gjennom en trommel for å fjerne skarpe kanter.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Mange av dere vet sikkert forskjellen på amorf og krystallinsk atomstruktur. Er såkalt "krystallglass" krystallinsk eller amorft?

8063620[/snapback]

Ennå et spørsmål: Hvorfor har de sluttet med eggekartonger i kartong, men gått over til plast? Er dette bedre eller dårligere for miljøet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...