Bruktbilen Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Først må man bestemme volumet på et menneske, siden alle er forskjellig. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Gjsnitt mennesket da Lenke til kommentar
Drakan Wolf Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Hva er gjennomsnitts menneske?? Noen forslag på dette? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Ett par oppfølgingspørsmål:Norges oljefond, er disse pengene bare tall på en datamaskin, eller finnes disse pengene i materielle verdier? Pengene blir forvaltet og investert i London, av både norske og utenlandske som har en jobb med å styre denne enorme pengestrømmen. Pengene er nok ikke i materielle verdier, siden de skal investeres, inn på forskjellige konti med mere. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Kva er egentleg vitsen med spambotar? Er det noko å henta for dei som utviklar det, eller er det berre nerder med destruktivt mykje fritid som manglar omsorg og kjærleik som lagar dei? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Hvor stort rom trenger 1,5 millioner mennesker hvis de skal stå tett i tett? 8059351[/snapback] 972.000 kubikkmeter Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Kva er egentleg vitsen med spambotar? Er det noko å henta for dei som utviklar det, eller er det berre nerder med destruktivt mykje fritid som manglar omsorg og kjærleik som lagar dei? 8059704[/snapback] Hvis du visste hvor mye penger det egentlig er i spamming så hadde du nok begynnt du og hadde du hatt muligheten, og ikke brydd deg om straff Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Ett par oppfølgingspørsmål:Norges oljefond, er disse pengene bare tall på en datamaskin, eller finnes disse pengene i materielle verdier? Pengene blir forvaltet og investert i London, av både norske og utenlandske som har en jobb med å styre denne enorme pengestrømmen. Pengene er nok ikke i materielle verdier, siden de skal investeres, inn på forskjellige konti med mere. 8059683[/snapback] Disse er fordelt på obligasjoner og aksjer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Hvordan ble verdens første program programmert? Det var jo ikke noe program til å programmere det med?8057823[/snapback] De ble programmert i maskinkode med rekker av brytere. Rekker av små lyspærer á la de vi har i lommelykter ble brukt til å lese ut resultatverdier. Senere kom hullkort med ferdige "bryterinnstillinger" på rekke og rad og med hullkortskrivere der resultatet kom i rekker og rader med hull. Et hull tilsvarte en bit. Senere kom det skrivere som kunne skrive humant lesbare tall, talltastaturer med entertast og ennå senere tastaturer med bokstaver og spesialtegn. Omtrent samtidig med tastaturet kom det displayer med 1 og 2 linjer tallrekker. (7-segment-displayer). Videre kom det bokstavdisplayer, omtrent som man ser på "elektroniske skrivemaskiner" fra 80, og 90-tallet. Så kom det monokrome CRT-skjermer. Senere kom fargeskjermene Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Tusen takk Simen.Til dere som lurte på hva slik informasjon skal brukes til, må jeg avkrefte at jeg har planer om å rane en bank. Dette beggynte da det i lunchen på job idag ble lest at norges oljefond nå var oppe i 1700000000000 norske kroner, vi beggynte å lure på hvordan så mye penger ville sett ut, altå hvordan 1,7 milliarder tusenlapper ser ut. Og nå har jeg vell omtrent svaret vill jeg tro: 0,08m x 0,16m x 0,00012m x 1700000000 = 2611,2m3 Setter ting i perspektiv, eller hva? Ett par oppfølgingspørsmål: Norges oljefond, er disse pengene bare tall på en datamaskin, eller finnes disse pengene i materielle verdier? Han ene på jobben syntes det var litt vanskelig å forholde seg til volumet av pengene, og lurte derfor på hvor mange europaller som må til for å få stablet disse pengene på. En europal måler 0,8 x 1,2m, men hvor høyt er det vanelig å stable varer på slike paller, hvor mange liter "rommer" en europall? 8058035[/snapback] En annen måte å visualisere mengden på er å tenke seg en bygård med 10 leiligheter á 100 kvadratmeter og med 2,6 meter under taket. Oljefondet ville fylt alle disse 10 leilighetene til taket. En annen måte å visualisere det på er å tenke litt onkel skrue og pengebinge. Det er omtrent like mye som et olympisk svømmebasseng fullt av tettpakkede bunker med tusenlapper. Aksjer og obligasjoner er jo på en måte eierandeler i noe materielt og fysisk, inkludert mennesker og kunnskap. Så jeg vil si oljefondet er materielt ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Seddelbunker fra banken er vel på større mengder enn ti og ti med brettet seddel rundt. De kommer vel i bunker på hundre med bånd rundt.8059334[/snapback] De bunter de vel sammen på denne måten: 1 stk brettes i to og legges rundt 9 andre = totalt 10 stk. 10 bunker á 10 legges oppå hverandre og båndes sammen med et papirbånd til en "lefse". Denne "lefsen" er ca 1,2 cm tykk. 10 "lefser" legges oppå hverandre og festes sammen med et plastbånd. Resultatet blir en "murstein". "Mursteinene" "mures" sammen til en stor kloss på en palle. Klossen er vel ca 1 meter høy. Pallen emballeres med plastfolie stemples med godkjenningsmerke, serienummer og det er vel noen følgepapirer med hver palle med hvem som har pakket, når, hvor osv. Hvor stort rom trenger 1,5 millioner mennesker hvis de skal stå tett i tett? 8059351[/snapback] Spørs hva du mener med tett. Hvis du tenker på en tetthet som forran scenen på store konserter så får man vel plass til 6-8 personer per kvadratmeter. Dermed trenger man 1,5 millioner / 6 til 8 = rundt 200.000 kvadratmeter, eller ca 0,2 kvadratkilometer. Tvi meg å ikke stå midt inni folkemengden og få audiofobi/klaustrofobi, eller rett og slett bare måtte på do. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 31.12.2005 var det vel 116 millioner sedler i omløp til en verdi av nærmere 47,2 milliarder kroner. På samme dato var det nær 1,6 milliarder mynter i omløp til en verdi av vel 4,5 milliarder kroner. Vi kan i alle fall slå fast at vi ikke får casha ut oljefondet i kontanter uten at seddelpressa får kjørt seg kraftig. Til sammenligning ble over 20milliarder dollar overført i kontanter til Irak for å betale kontraktører i oppbygningen etter krigen. Nærmere tre ganger den totale norske kontantbeholdning. Det beste er at det ikke er noen skikkelig regnskap eller bilag som kan spore hvor pengene faktisk havnet.. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Kva effekt ville vi kjent på jorda om vi sprengte månen i fillebetar med atomvåpen (eller andre sterke sprengstoff)? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Hadde det vært en film hadde Norges oljefond fått plass i en koffert. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) hvordan kan jeg dempe ørebetennelse uten å bruke smertestillende(Ibux, Paracet, osv)? Endret 2. mars 2007 av co2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 hvordan kan jeg dempe ørebetennelse uten å bruke smertestillende(Ibux, Paracet, osv)?8061098[/snapback] Yoga... Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Tusen takk til alle som har svart meg angående oljefondet. Hvis en sprenger månen vil: -Tidevansforflytningen bli borte. -Vår gravitasjon vil bli forsterket. -Vi miste det lyset månen reflekterer fra solen når det er mørkt. Videre konsekvenser av disse hendelsene vet jeg ikke, men jeg ser for meg at det vil sette igang en hel del kjedereaksjoner. Minner meg egentlig om en donald historie det her, månen ble truffet av en meteorit noe som ressulterte at månen havnet nærere jorden. Dette sørget igjenn for en redusert tyngdekraft. Dette ville ikke Onkel Skrue ha noe av da det sørget for at hans pengebeholdning veide mindre enn før. Han sendte derfor opp et romskip som flyttet månen lenger bort fra jorden, selvfølgelig lenger bort fra jorden en den originalt var. Edit: Trykkfeil Endret 2. mars 2007 av Bruckiania Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Hadde det vært en film hadde Norges oljefond fått plass i en koffert. 8061050[/snapback] Haha, eller som i Donald Duck: Onkel Skrue hadde så mykje av kontantane som var laga, at banken lagde ein verdipapir for pengane hans. Kjipt å sitja igjen med eit verdipapir på 500.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000. 000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kroner. Blir litt vanskelig å få att vekslepengar i daglegvarebutikken. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 hvorfor føles det som om det er trykk i øret ved betennelse? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) 1: Hvor i Norges lages penger ? 2: Går det an å ta sprengstoff-kurs(eller kanskje det heter noe annet?) i brevformat ?? 3: Hvorfor må refleksvesten alle i norge går mann av huset fpr å kjøpe være EU-godkjent når vi ikke er i EU ? Endret 2. mars 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 1: Kongsberg 2: Ikke så jeg vet 3: Fordi staten vil følge Eu direktivene. Forøvig bare tull, en meny vest som setter på barna er like god. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg