L4r5 Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hvordan dannes støv? altså som plutselig befinner seg på hyllen. 8033693[/snapback] For det meste så er det døde hudceller Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 hvorfor har skoler så mange unøvendig mattematikk? Mange av barna kommer jo ikke til å bruke det.. men f.eks Media da.. de som skal bli journalister eller fotografer, hvorfor skal de lære matte? holder ikke det de har lært i ungdomskolen massevis.. selv ligger jeg på en 5r.. men jeg skjønner bare ikke.. brukt massevis av tid på matte noe som jeg ikke kommer til å bruke`?S?S Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 hvorfor har skoler så mange unøvendig mattematikk?Mange av barna kommer jo ikke til å bruke det.. men f.eks Media da.. de som skal bli journalister eller fotografer, hvorfor skal de lære matte? holder ikke det de har lært i ungdomskolen massevis.. selv ligger jeg på en 5r.. men jeg skjønner bare ikke.. brukt massevis av tid på matte noe som jeg ikke kommer til å bruke`?S?S 8033873[/snapback] Fordi man kan trenge det hvis man skal skifte jobb senere.Etter min mening er det ganske greit også. Sånn jeg ser det er det bedre å kunne ting man ikke har bruk for, enn å ha bruk for noe og ikke kunne det =) Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 det eneste ikke alle kommer til å trenge er algebra og alt over det, men ellers er alle avhengige av + - x / og alt om renter, lån, geometri osv, og noen få likninger. sikkert masse jeg har glemt, men jeg har ikke hatt matte på ca 1 måned Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Det at du kan trenge det senere i livet i en eller annen jobb er en litt for svak unskyldning å bruke... Du kommer til å glemme 100% av det du lærte om et eller annet mange år etter du er ferdig. Greit nok å lære om basic ting som du bruker i hverdagen, og hvis du skal trenge å bruke noe avansert i en jobb så får du ta fram boke fordi du kommer ikke til å huske noe uansett om du har lært det på videregående. Endret 26. februar 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Det at du kan trenge det senere i livet i en eller annen jobb er en litt for svak unskyldning å bruke... Du kommer til å glemme 100% av det du lærte om et eller annet mange år etter du er ferdig. Greit nok å lære om basic ting som du bruker i hverdagen, og hvis du skal trenge å bruke noe avansert i en jobb så får du ta fram boke fordi du kommer ikke til å huske noe uansett om du har lært det på videregående. 8034056[/snapback] Er ikke den beste unnskyldningen nei, men nå lærer mennesket best i ung alder, og det er da om å gjøre å prøve å fylle hjernen best mulig? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Unge mennesker har svært lett for å suge til seg informasjon, men poenget er å fylle hjernen med mest mulig nyttig informasjon. Så er jo problemet å bestemme hva som er nyttig informasjon. Endret 26. februar 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Unge mennesker har svært lett for å suge til seg informasjon, men poenget er å fylle hjernen med mest mulig nyttig informasjon. Så er jo problemet å bestemme hva som er nyttig informasjon. 8034150[/snapback] Jepp, akkurat der synes jeg faktisk at det er bedre å lære mer enn man trenger ettersom svært få vet hva de vil bli helt fra småskolen av, og faktisk blir det også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hvordan dannes støv? altså som plutselig befinner seg på hyllen.8033693[/snapback] Døde hudceller er nevnt. Tekstilfiber fra klær og sengetøy kan være andre kilder til støv. Fett fra matos, veistøv (steinstøv) og pollen er noen andre vanlige kilder. hvorfor har skoler så mange unøvendig mattematikk?8033873[/snapback] Hvilken matematikk er unødvendig i dine øyne? Personlig trenger jeg all matten jeg lærte på ungdomskolen daglig. Dvs. jeg trenger å kunne tenke matte og ha en trent hjerne på det området. Både i og utenfor jobb. Jeg tror svært mange ikke innser hvor mye man kommer til å få bruk for matten og en trent "mattemuskel" senere i livet. Bare noen eksempler på situasjoner: Den klassiske: butikken, ellers: i banken, på kjøkkenet, på jobb som elektriker, rørlegger, bilmekaniker, sykepleier, tannlege, bussjofør, programmerer, lærer, bonde, ingeniør, osv. Jeg kommer faktisk ikke på et eneste yrke der man er fullstendig skånet fra å bruke matte. Mange viktige ting man gjør i livet krever også mattekunnskaper fra ungdomskolenivå: kjøp av hus, bil, lån, aksjer, skrive selvangivelse, skjønne koblingen mellom politikk og økonomi osv. Vel, jeg kunne fortsatt til tastaturet smeltet, men gir meg nå. Se heller mulighetene til å bruke matte i stedet for å se mulighetene for å slippe unna. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hvilket spm. i tråden her, syns du er det snedigste, Simen1? Om noen er virkelig god i noe, blir de ofte omtalt som talenter. Fins det ikke-talenter som er kjempeflink i noe? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Om noen er virkelig god i noe, blir de ofte omtalt som talenter.Fins det ikke-talenter som er kjempeflink i noe? 8034277[/snapback] Så klart. Finnes mange personer som er kjempeflink i noe uten å faktisk ha et talent. Muligens et dårlig eksempel i den forstand at det ikke er en ekte person, men jeg vil trekke fram Rock Lee fra animen Naruto. Et nydelig eksempel på at det går ann å komme langt uten å ha talent. For de uninvitte, Rock Lee er en gutt som ikke har talent i noe som helst. Men han blir så lei av å bli sett ned på av andre i klassen at han inngår et livsmål, nemlig å bli best i Hand-to-Hand slossing. Han klarer dette tilslutt, takket være sinnsyk trening og et helvettes pågangs mot. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Hvorfor dør mennesker av alderdom? Hva er alderdom? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Hvorfor dør mennesker av alderdom?Hva er alderdom? 8034670[/snapback] Noen mener det er at cellene tar kopi av seg selv over and over again... Prøvd å ta en kopi av en kopi av en kopi? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Om noen er virkelig god i noe, blir de ofte omtalt som talenter.Fins det ikke-talenter som er kjempeflink i noe? 8034277[/snapback] Så klart. Finnes mange personer som er kjempeflink i noe uten å faktisk ha et talent. Muligens et dårlig eksempel i den forstand at det ikke er en ekte person, men jeg vil trekke fram Rock Lee fra animen Naruto. Et nydelig eksempel på at det går ann å komme langt uten å ha talent. For de uninvitte, Rock Lee er en gutt som ikke har talent i noe som helst. Men han blir så lei av å bli sett ned på av andre i klassen at han inngår et livsmål, nemlig å bli best i Hand-to-Hand slossing. Han klarer dette tilslutt, takket være sinnsyk trening og et helvettes pågangs mot. 8034331[/snapback] Men så begynner jo faktisk Kakashi å spekulere på om han er et genius allikevel da, når han går berserk under Chuunin-eksamen. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Hvorfor dør mennesker av alderdom?Hva er alderdom? 8034670[/snapback] Noen mener det er at cellene tar kopi av seg selv over and over again... Prøvd å ta en kopi av en kopi av en kopi? 8034692[/snapback] Og det kan ikke stoppes? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Og det kan ikke stoppes? 8034711[/snapback] Det er litt derfor de forsker på stamcelle-teknologi.. Har man originalen så kan man reverser prossessen (i teorien) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Hvordan dannes støv? altså som plutselig befinner seg på hyllen.8033693[/snapback] Døde hudceller er nevnt. Tekstilfiber fra klær og sengetøy kan være andre kilder til støv. Fett fra matos, veistøv (steinstøv) og pollen er noen andre vanlige kilder. hvorfor har skoler så mange unøvendig mattematikk?8033873[/snapback] Hvilken matematikk er unødvendig i dine øyne? Personlig trenger jeg all matten jeg lærte på ungdomskolen daglig. Dvs. jeg trenger å kunne tenke matte og ha en trent hjerne på det området. Både i og utenfor jobb. Jeg tror svært mange ikke innser hvor mye man kommer til å få bruk for matten og en trent "mattemuskel" senere i livet. Bare noen eksempler på situasjoner: Den klassiske: butikken, ellers: i banken, på kjøkkenet, på jobb som elektriker, rørlegger, bilmekaniker, sykepleier, tannlege, bussjofør, programmerer, lærer, bonde, ingeniør, osv. Jeg kommer faktisk ikke på et eneste yrke der man er fullstendig skånet fra å bruke matte. Mange viktige ting man gjør i livet krever også mattekunnskaper fra ungdomskolenivå: kjøp av hus, bil, lån, aksjer, skrive selvangivelse, skjønne koblingen mellom politikk og økonomi osv. Vel, jeg kunne fortsatt til tastaturet smeltet, men gir meg nå. Se heller mulighetene til å bruke matte i stedet for å se mulighetene for å slippe unna. 8034254[/snapback] Et annet viktig poeng: å regne stimulerer hjernen på mange andre felter, spesielt den matten som forutsetter kreativitet og forståelse. Et godt eksempel på at "unyttige" fag kan være lønsomme: en barneskole i Spania innførte sjakk som obligatorisk fag, og opplevde at karaktersnittet steg 15%. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 så er det ingen som hilser på selve parkeringsplassen 8029073[/snapback] Jeg bruker aldri å hilse på parkeringsplassen. Gjør du? Hva snakker dere om? 8029482[/snapback] Jeg sa jo nettopp at det ikke er noen som gjør dette, men så fort man kommer innafor 4 trær, så er det greit å snakke sammen... 8029657[/snapback] Tror ikke du skjønner hva du selv har skrevet. Du mente at det er ingen personer som hilser på hverandre på parkeringsplassen, men det du skrev var at ingen hilser på selve parkeringsplassen. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ja, men hvorfor ble man ikke belønnet på samme måte med kostfiber og stivelse? Det er liksom ingen grunn til at man skal bli belønnet til å spise noe som gir deg enorme mengder energi som forsvinner etter 20 minutter. Spesielt ikke i "urgamle dager" da måltidene sikkert var enda sjeldnere enn i dag. 8025658[/snapback] Nettopp det som er poenget, man trenger sukker og fett også, men dette var mye vanskeligere å få tak i i "urtiden". 8026120[/snapback] Sukker, som i monosakkarider, tviler jeg veldig på at vi noensinne har hatt behov for, fordi det er veldig lite næring i det, og tar veldig kort tid på å bli fordøyd ettersom molekylet for slike karbohydrater er veldig små. Stivelse og kostfiber er derimot mye større sukkermolekyler og tar lang tid å brytes ned, samtidig som det har med seg masse mineraler og vitaminer. Fett er åpenbart sunt uansett, men det er ikke like godt som sukker, derfor hopper vi over spm om fett. (Ja, jeg fant ut noe.) 8033648[/snapback] I virkelig gamle dager levde vi av jakt og ting vi fant rundt i skogen, kysten, elva osv. Vi hadde mao ikke mat til enhvertid liggende i kjøleskapet som idag. Hvis vi først skaffet oss mat var det et par ting som gjaldt: Dekke det umiddelbare sultbehovet, øke fettreservene siden vi ikke visste når det var mat neste gang, spise opp maten før noen andre tok det/evt før det råtnet. Ser man parallellen til dyreriket så spiser rovdyr innmat og fett først, da dette er mest næringsrikt. Tilsvarende gjorde nok vi tidligere og da ble man 'belønnet' smaksmessig. Bær og frukt er nærliggende i forhold til at vi opplever søtt som godt. Det er raskt og enkel næring. Kostfiber har ikke mennesker mulighet til å trekke næring ut av da vi ikke klarer å bryte det ned, da må man være kanin eller ha syv mager som kua Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Tror ikke du skjønner hva du selv har skrevet. Du mente at det er ingen personer som hilser på hverandre på parkeringsplassen, men det du skrev var at ingen hilser på selve parkeringsplassen. Xecuter88: Skjønner ikke helt hva du skriver jeg da... Endret 27. februar 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg