-Turin_Turambar- Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Er ikke helt sikker på forskjellen, men de tolker Koranen forskjellig i hvert fall, og har helt forskjellige oppfatninger om sentrale ting, for eksempel profeten Muhammed (tror jeg). Kan vel nesten betegnes som to forskjellige religioner. Når det er sagt er vel ikke det grunnen til konflikten mellom dem i Irak, det har vel med å gjøre at Saddam Hussein var svært fiendtlig mot den ene parten, som nå er ute etter hevn. (Hmmm, som fikk meg til å lure på hvorfor han hatet dem igjen... ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Det kan vel sammenlignes med forskjellen på kristne katolikker og protestanter. Så konfliktene som dukker opp i irak etter fallet av diktaturet har vel en del likheter med den irske konflikten mellom katolikker og protestanter. En annen grov sammenlining er konflkten mellom spanjolene og baskerene. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Ein annan faktor som spelar inn er jo at folk i midtausten har kriga så lenge at dei ikkje veit om anna, og difor ikkje treng nokon orsak for å gå til krig. Om ein kamel blei stolen for 876348276 år sidan frå tipp(70)oldefaren til Ali, hindrar ikkje åra som har gått Ali til å iverksetje blodhemn. Eg er så lei av konfliktane der nede no, at eg faktisk heller mot den lettare humoristiske ytringa om å gjera heile området om til parkeringsplass. Ingen fortener å bli fødd inn i ein slik kultur. Det at vesten kjem inn for å "ordna opp" med makt gjer ikkje saka betre. Interne stridigheiter blir berre nedtona, medan dei heller krigar mot sin felles fiende på same tid som dei har kvarandre å passa på. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Tror det var Shia-muslimene som hadde gjennomført Sharia i sin lovgivning. Det gjør vel at de blir veldig firkantet i sin tro, og mer ortodokse. Da kan man begynne å dra inn litt om islamske fundamentalister blant annet, Jihad og Hudud-straffene. Islamske fundamentalister ville blant annet gjenskape "det perfekte trossamfunn" fra Muhammads tid. Ja, nå snakker jeg meg bare bort. edit: noen shia-stater i hvert fall; Saudi-arabia.... iran. edit 2: What ?1 Endret 26. februar 2007 av Chris88 Lenke til kommentar
Thend Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Pakistan har vel et sunni-flertall. Kilde. Endret 26. februar 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Ein annan faktor som spelar inn er jo at folk i midtausten har kriga så lenge at dei ikkje veit om anna, og difor ikkje treng nokon orsak for å gå til krig. Om ein kamel blei stolen for 876348276 år sidan frå tipp(70)oldefaren til Ali, hindrar ikkje åra som har gått Ali til å iverksetje blodhemn. Eg er så lei av konfliktane der nede no, at eg faktisk heller mot den lettare humoristiske ytringa om å gjera heile området om til parkeringsplass. 8027932[/snapback] :!: 2nd that! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Her er et kart over Sunni og Sjia-dominerte områder: (klikk for stort bilde) Mer om Sunni og Sjia på engelske Wikipedia, og litt mindre info på bokmål: Sunni og Sjia. Mephistopheles: Det der viser bare hvor mange fordommer det er mot muslimer og hvor lite man forstår av forholdene i midtøsten. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Det er noen flekker her og der (spesielt i Kina) med sunnimuslimer. Er dette egne samfunn, eller bare områder der muslimer og andre religiøse bor sammen i fred og harmoni? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Det har jo selvfølgelig også med at Xbox 1 spillene har dårligere grafikk enn Xbox 360 spillene da. 8027449[/snapback] Ja jeg er kanskje litt grønn men ikke så grønn Vist du spiller spill på en tv med ræva responstid blir bildet grumsete/uskarp right? Å det ble mer grumsete/uskarp når jeg spiller xbox spill i motsetning til 360 spill. Kanskje det har noe med oppløsningen å gjøre? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hvorfor ser avstander så mye lengre ut på TV? Ting som er 20 meter unna kan se ut som om de er 120 meter unna. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Fordi du ikke har noe perspektiv, bare falsk 3D. TV'n er todimensjonal, så du får bare en falsk dybdeeffekt. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hva innebærer det egentlig å svelge tunga? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hva innebærer det egentlig å svelge tunga? 8028800[/snapback] Det er at tungen "bretter seg helt over" og dekker luftrøret slik at du ikke kan puste. Hvordan kan man redde en som har svelgt tunga egentlig? Finnes det en spesiel teknikk? Kan man redde seg selv hvis man har svelgt den? Har tenkt en del på dette og jeg føler det er viktig at jeg får kunnskapen som trengs tilfelle jeg kommer ut for et tilfelle. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Tunga starter jo "langt" nede i halsen, vil da tro at det å "svelge tunga" er og vrenge tunga bakover slik at man kveles Hyggelig! Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Tunga starter jo "langt" nede i halsen, vil da tro at det å "svelge tunga" er og vrenge tunga bakover slik at man kveles Hyggelig! 8028840[/snapback] Hvordan går det, vist man ikke er skadet, siden den er festet ganske godt på undersiden helt oppe i munnen? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Sier seg nesten selv da Svelge tunga Brett den langt opp/bak i ganen og trekk hardt inn/host innover så skal du nok kjenne at det røsker litt. Se da for deg at du faller og mister pusten elns, noe som får deg til å hive etter pusten naturlig nok... da kan ting skje! Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hva innebærer det egentlig å svelge tunga? 8028800[/snapback] Det er at tungen "bretter seg helt over" og dekker luftrøret slik at du ikke kan puste. Hvordan kan man redde en som har svelgt tunga egentlig? Finnes det en spesiel teknikk? Kan man redde seg selv hvis man har svelgt den? Har tenkt en del på dette og jeg føler det er viktig at jeg får kunnskapen som trengs tilfelle jeg kommer ut for et tilfelle. 8028831[/snapback] Roberto Carlos reddet visstnok livet til Ronaldo ved å utføre heimlich-manøveren, da Ronaldo svelget tunga etter et intensivt parti Quake II. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Sier seg nesten selv da Svelge tunga Brett den langt opp/bak i ganen og trekk hardt inn/host innover så skal du nok kjenne at det røsker litt. Se da for deg at du faller og mister pusten elns, noe som får deg til å hive etter pusten naturlig nok... da kan ting skje! 8028908[/snapback] Kjipt. Nytt spørsmål: Vist man kjøper den dyre versjonen av Vista kan man installere de "billige" versjonene også da? Eller må man ha alt i den dyre versjonen? Den krever vel mer av pcen også. Hvilken versjon er å anbefale til en helt vanlig pc bruker som ikke har super pc? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Bør det ikke gå ann å strekk begge pekefingrene inn i munnen til den som har svelgt tunga, ta tak der bretten begynner og vippe den på plass igjen? Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 26. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2007 Hvorfor er det sånn at med en gang man kommer seg ut i skogen, så hilser alle på hverandre og slår gjerne av en prat? Dette skjer aldri i Oslo sentrum f.eks. Hvis du parkerer bilen din på en parkeringsplass rett ved siden av ett vann, så er det ingen som hilser på selve parkeringsplassen, men 3 meter inni skogen, da er det hilsing og småprat om blåbær og fiske. Merkverdige greier det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg