Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Nemi (tegneserien) online tegneserier?
1: http://spray.nettavisen.no/kultur/tegneserie/nemi/

2: http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/ (litt større bilder)

Er det mulig å få tak i en digital stripe lovlig?

7991529[/snapback]

Ca. 5 sekunder på Google: http://spray.nettavisen.no/kultur/tegneserie/nemi/
OM TILLATELSE TIL Å LEGGE UT NEMI-STRIPER PÅ HJEMMESIDE:

 

Kan man fritt legge ut Nemi-striper på nettet?

 

Nei, det kan man ikke. Som Nemifan kan man imidlertid få legge ut opptil 5 striper (som IKKE må byttes ut oftere enn en gang i kvartalet) på sine hjemmesider, dersom følgende betingelser overholdes:

 

1. Navn, adresse og telefonnummer på den som vil legge ut striper må oppgis til Iblis ([email protected]), slik at vi lett kan komme i kontakt hvis det skulle trengs. Vi må også få adressen til den aktuelle hjemmesiden!

2. Vi må ha en forsikring om at stripene skal legges ut på en non-profit hjemmeside. Det skal også gå klart fram at dette er en uoffisiell Nemi-fanside!

3. Man må skrive at det er © Lise Myhre / Distr. [email protected] ved stripene.

 

Vi vil samtidig oppfordre til å henvise til

http://spray.nettavisen.no/kultur/tegneserie/nemi/ for de som ønsker å

lese flere Nemi-striper.

 

Hvis man kan bekrefte at disse betingelsene blir overholdte, synes vi det bare er hyggelig at fans legger ut noen favorittstriper av Nemi på sidene sine.

Lenke til kommentar

Som det står på bloggen min var det mattetentamen i dag. Blant mange oppgaver jeg ikke klarte å løse var det en veldig rar en. Hvordan er dette mulig? Person A fikk like mye pizza som person B og C tilsammen. Person B hadde dobbelt så mye som person C. Jeg prøvde i mange minutter men klarte ikke å finne noen løsning. Er det noen som klarer denne nøtten?

Lenke til kommentar
Som det står på bloggen min var det mattetentamen i dag. Blant mange oppgaver jeg ikke klarte å løse var det en veldig rar en. Hvordan er dette mulig? Person A fikk like mye pizza som person B og C tilsammen. Person B hadde dobbelt så mye som person C. Jeg prøvde i mange minutter men klarte ikke å finne noen løsning. Er det noen som klarer denne nøtten?

7999813[/snapback]

Du mangler en ganske vesentlig del her, nemlig spørsmålet. :)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hvor jeg skulle ta opp dette, men det er en snedig ting jeg lurer på. :)

 

Kan man få falske SMS-er med relativt seriøst innhold, og gjøre slik at avsender er fra en annen? Jeg mener det finnes slike tjenester hvor man kan bløffe med personer.

 

Kan noen bekrefte dette for meg?

Lenke til kommentar

Onyx: For mange år siden var det mulig å sende anonyme SMS via ISDN fasttelefonlinje og et ISDN-modem, men det sikkerhetshullet hos Telefnor er for lengst tettet.

 

I dag kan man sende SMS med falsk avsender hvis man har tilgang til dyrt GSM-senderutstyr og kloner den digitale telefonsignaturen til en eller annen mobilbruker i nærheten.

 

Det er mulig det finnes flere metoder, men er de metodene jeg vet om.

Lenke til kommentar
Spørsmålet var at man skal tegne det opp, og det skal se likt ut i en sirkel/"pizzastykke".

7999902[/snapback]

 

Er jo bare til å tegne opp en pizza delt i 6 biter da ;)

8000461[/snapback]

Nja. Person A må da ha 3 av de bitene eller hva? Det går vel ikke. Person C skal ha halvparten av person B, og du kan ikke akkurat dele 3 på 2. Kan du tegne det? Jeg klarer ikke å forstå. Er rart det der, var en framføring unna fra å få 6 i engelsk, har greie karakterer i samfunnsfag, engelsk krl og sånt men likevel presterer jeg å få 1 i matte. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Onyx: For mange år siden var det mulig å sende anonyme SMS via ISDN fasttelefonlinje og et ISDN-modem, men det sikkerhetshullet hos Telefnor er for lengst tettet.

 

I dag kan man sende SMS med falsk avsender hvis man har tilgang til dyrt GSM-senderutstyr og kloner den digitale telefonsignaturen til en eller annen mobilbruker i nærheten.

 

Det er mulig det finnes flere metoder, men er de metodene jeg vet om.

Men jeg mener og ha lest at det finnes en gratis tjeneste på nettet som man kan gjøre noe slikt med. Kommer ikke på i farta på hvor jeg leste det, muligens Amobil.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Spørsmålet var at man skal tegne det opp, og det skal se likt ut i en sirkel/"pizzastykke".

7999902[/snapback]

 

Er jo bare til å tegne opp en pizza delt i 6 biter da ;)

8000461[/snapback]

Nja. Person A må da ha 3 av de bitene eller hva? Det går vel ikke. Person C skal ha halvparten av person B, og du kan ikke akkurat dele 3 på 2. Kan du tegne det? Jeg klarer ikke å forstå. Er rart det der, var en framføring unna fra å få 6 i engelsk, har greie karakterer i samfunnsfag, engelsk krl og sånt men likevel presterer jeg å få 1 i matte. :dontgetit:

8000547[/snapback]

Som det ble sagt over her.

 

Person A: 3 stk

Person B: 2 stk

Person C: 1 stk

 

Person C har halvparten så mye som B. A har like mye som B og C til sammen.

Lenke til kommentar

Finnes det noen mattesykdommer? :blush:

 

Edit. Faren min var og dårlig i matte, men når han begynte på elektro forstod han mye mer for han faktisk hadde bruk for matten. Hvis jeg lærer matte på skolen er det glemt innen et par dager, ettersom jeg bruker Google kalkulatoren til stort sett alt og betrakter matte som ubrukelig for min del. Bare se på dette tilfellet. Utrolig praktisk.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

En pizza er en sirkel, og en sirkel kan deles i 360 grader, som igjen går opp i 6, noe som passer bra siden det er snakk om 6 pizzastykker, som hver blir på 60 grader. Easy as that. :)

Det er forresten ikke noe merkelig med at man er flink i det ene og suger i det andre, siden man har forskjellige forutsetninger på forskjellige områder. Det er ikke noen universell egenskap "smart" som gir nøyaktig samme utslag i alle fag. Det blir nesten like rart som å si "merkelig, jeg er jo verdensmester i dart, hvorfor løper jeg ikke da 100-meteren på ni blank?" :)

 

EDIT: Jeg trodde også at jeg aldri kom til å få bruk for matte siden det var språk jeg ville drive med, men når man kommer på universitetet finner man ut at man har stor nytte av tankegangen man tilegner seg når man studerer matte nesten uansett hvilket fag man tar. Anbefaler deg derfor å gjøre en innsats i faget selv om du der du er nå ikke ser for deg hva du skal bruke det til. Jeg skal i hvert fall kjøpe meg vgs-pensum og starte opp igjen med regningen hvis jeg får tid.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Nja. Person A må da ha 3 av de bitene eller hva? Det går vel ikke.  Person C skal ha halvparten av person B, og du kan ikke akkurat dele 3 på 2. Kan du tegne det? Jeg klarer ikke å forstå. Er rart det der, var en framføring unna fra å få 6 i engelsk, har greie karakterer i samfunnsfag, engelsk krl og sånt men likevel presterer jeg å få 1 i matte.  :dontgetit:

8000547[/snapback]

 

post-3851-1172160508_thumb.png

Person A får den grå biten og dermed like mye som person B og C til sammen.

Person B får den gule biten som er dobbelt så mye som person C får (Oransje bit).

__________

 

Jeg skjønner godt at du synes matte er kjedelig når du ikke finner det praktisk. Hensikten med matte er at man skal kunne bruke det til noe nyttig i praksis. Det hjelper veldig hvis du finner noe du kan bruke matte til i ditt interesseområde. F.eks geometri i forbindelse med snekring, triognometri i forbindelse med regning på vekselstrøm, bølger, akustikk, fysikk osv. Jeg gjorde det dårlig i matte på ungdomskolen av samme grunn, men på vidregående fikk jeg plutselig bruk for det i interessante ting og da gikk karakteren raskt oppover til den ikke kom lengre. Etter vidregående og et par år på universitetet ble det såpass abstrakt at jeg følte matten at den ikke var like praktisk lengre til mine praktiske formål. Da dalte karakteren noe igjen. Men jeg vet i hvert fall at matte er et utrolig kraftfullt verktøy som bare venter på å bli tatt i bruk til praktiske formål. Jeg har brukt matte i praktiske og varierte oppgaver i alle jobbene jeg har hatt og stadig vekk på fritida. Om du vil heve karakteren så anbefaler jeg deg å ta utgangspunkt i interessene dine og finne måter du kan bruke matte på der i stedet for å finne måter å unngå matte på som f.eks google.

Lenke til kommentar

Ja jeg bør vel egentlig gi litt mer i matten. Jeg søker på elektro, og jeg har hørt matte er det viktigste faget der. Ellers synes jeg lærerne bør finne seg litt bedre eksempel. Hvordan finne ut lengden til en flaggstang ved hjelp av å se hvor solen har gått gjennom dagen virker ikke som noe jeg kommer til å få bruk for.

 

Takk for bildet, Simen1.

Lenke til kommentar

Om et fly flyr i 1000km/t og slipper en rakett som akselererer med en gang fra flyet med toppfart på 500km/t, vil da raketten fly i 1500km/t?

Om det ikke stemmer, hvorfor ikke?

 

Edit: Skrev litt ekstra.

Endret av KristianG
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...