Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vist man kjøper noe i kjøtt disken i en butikk så får man det i en hvit pose ting med aluminiumfolie på innsiden.

Kan man putte den i ovnen for å varme det opp uten at det blir brannfarlig?

7990664[/snapback]

PRØV!! :dribble:

Meiner at laget av aluminium kjem til å reflektera mikrobølgene, så dei ikkje kjem fram til innhaldet i det minste. Om det tek fyr i posen er eg derimot usikker på. Det blir jo gneister av det. Men ser ikkje for meg at desse termoposane brenn så bra...

Om det er brannfarleg tvilar eg på, men det er lite vits, sidan ingen microbølger kjem fram til vatnet i matvara du skal varma opp.

7990769[/snapback]

Mente ikke mikrobølgeovn men vanlig ovn.

Lenke til kommentar

Om du har tinnitus/øresus vet du det garantert. Det kommer en høy lyd inni øret ditt når som helst, til og med mens du sover. Det kan minne om susing eller støy, iflg folk som har det. Lyden er så høy at du ikke klarer å ignorere den, men det er ingen andre som hører den. Det er ikke snakk om piping i høy frekvens, den lyden kommer gjerne fra elektriske apparater.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Om du har tinnitus/øresus vet du det garantert. Det kommer en høy lyd inni øret ditt når som helst, til og med mens du sover. Det kan minne om susing eller støy, iflg folk som har det. Lyden er så høy at du ikke klarer å ignorere den, men det er ingen andre som hører den. Det er ikke snakk om piping i høy frekvens, den lyden kommer gjerne fra elektriske apparater.

7992135[/snapback]

Stemmer ikke helt dette du forteller. Det finnes fysisk tinitus også, som kan påvises med instrumenter eller hørsel av andre mennesker. I tilleg kan tinitus oppfattes både som grov sus eller i form av høyfrekvente toner. Dette at tinitus slår seg av og på er ikke vanlig. Den oppleves normalt sett konstant.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Om du har tinnitus/øresus vet du det garantert.

7992135[/snapback]

Tinitus beskriver ikke styrken på lidelsen. De aller fleste har vel litt tinitus av og til i varierende grad, noen har mye, og de virkelig uheldige har veldig mye.

Tinitus kan være ekstremt plagsomt og har etter hva jeg har hørt til og med ført til selvmord.

Selv har jeg vanligvis ingen øresus, men noen ganger får jeg lave eller høye pipelyder. De høyeste pipelydene jeg har hatt har gjort det vanskelig å følge med på hva som blir sagt i en samtale eller på TV. De sterke lydene kommer heldigvis sjeldent og varer sjeldent mer enn et minutt. Disse svake varer alt fra noen minutter til en time. Jeg klarer ofte å fjerne pipelyden ved å gape høyt og evt blåse når jeg holder fingrene for nesen og munnen er lukket og deretter gaper litt igjen. Jeg tror det skjer noe med trykket i mellomøret og at det kanskje gir ringvirkninger i sneglehuset/flimmerhårene. Vel, det fungerer i hvert fall ofte.

Lenke til kommentar

Tinnitus blir ikke definert av desibelstyrken som enkelte påstår.

Tinnitus betyr "ringende klingende".

Tinnitus kan være periodisk eller konstant

Tinnitus er piping/susing i øret. Tinnitusens omfang kan deles inn i tre kategorier:

1. Pasienten merker nesten ikke tinnitusen. Den blir maskert om dagen av omgivelsesstøy, og gir ikke problemer med innsovning.
  2. Pasienten merker tinnitusen gjennom dagen, og har problemer med innsovning.
  3. Pasienten er nesten invalidisert av tinnitusen.

Høyfrekvent tinnitus (dvs mellom 2000-4000Hz ) er betydelig hyppigere enn lavfrekvent tinnitus. Ved måling av tinnitusintensiteten har tinnitus ofte en styrke på 5-10 dB over høreterskelen.

Neitakk har rett i at noen har en tinnitus som kan høres av andre. Det kalles objektiv tinnitus.

Kilde: Tinnitus - när öret fylls av oljud, Axelsson & Schenkmauis og Øre- næse -halssygdomme. Hoved- og halskirurgi. 10 utgave ved Bretlau og Pedersen

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...