Torbjørn T. Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hvordan "spelter" man en bunn?7958908[/snapback]Du bruker speltmjøl i staden for vanleg mjøl. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Vel, det er det som er det store spørsmålet her. Kongen har ingen makt praktisk sett, men kan i teorien overta makten og drive diktatur. 7955659[/snapback] Det er vel ingen spørsmål. Hvis kongen en dag hadde overtatt makten (noe som jeg tviler sterkt på) hadde landet høyst sannsynlig gått over til å bli en republikk, verken mer eller mindre. Kongen sanksjonerer uansett idag. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 "Øl og vin blir fin, vin og øl blir krøll" Stemmer dette? Og om ja, hvorfor? Kan jeg stokke om på ordene bare? ''Øl og vin, gjør deg fin.'' (I moderate mengder selvfølgelig!) Det har lenge vært en kjent sak at vin i moderate mengder kan gi positive helseeffekter, mens øl ikke har vært mye nevnt. Nå er det midlertidig bevist at øl er minst like bra da det inneholder antioksidanter (fjerner frie radikaler i kroppen), vit. B6 og folinsyre. I tillegg inneholder øl oppløselig fiber, noe som gjør fordøyelsen bedre. Alkoholen hindrer også at blodkarene blir blokkerte av fett (derfor er det fint å bruke alkohol etter en kraftig måltid - og det stemmer faktisk med gamle tradisjoner ) Dette stemmer da. Kilde: TN.no. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Noko som gnagar endel på meg: Treng romfartyg å vera aerodynamiske? Med tanke på at dei skal bevega seg i vakuum, er det jo ikkje motstand å få, men svaret blir likevel ikkje einstemnig nei i hovudet mitt... Nokre fysikarar der ute som kan gje meg eit svar? 7953664[/snapback] Romfartøy som ikke skal bevege seg (ubeskyttet) gjennom atmosfæren trenger ikke å være aerodynamiske, men er heller konstruert rent funksjonelt, og er ofte like aerodynamisk som et skjærereir. Ett eksempel er selve månelandingsfartøyet:Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ettersom kongen er det formelle statsoverhodet, og at regjeringen i praksis har den øverste myndighet uten at dette, etter det jeg har skjønt, er lovfestet, kan kongen ta over hele landet vårt og praktisere diktatur?7954888[/snapback] Jeg sjekket resten av tråden før jeg svarer her nå, og jeg må si jeg er temmelig overrasket over at ingen tar frem det faktum at parlamentarismen har eksistert i Norge siden 1884. Dette, sammen med maktens tredelingsprinsipp, er etter min mening så grunnleggende i vårt demokrati, at om folk virkelig ikke lærer om dette på skolen er det noe virkelig galt fatt her. I sin enkelthet: kongen har ingen reell makt. Det er regjeringen (opprinnelig kongens sekretæriat på en måte) som er den utøvende myndighet, og innehar kongens formelle makt. Regjeringen kan gå mot Stortinget, men vil finne sin nødvendige støtte faller bort, og vil tape et mistillitsvotum. Kongen kunne faktisk si nei, men bare et begrenset antall ganger, Det er faktisk slik svenskekongen ble vippet ut, og Norge fikk sin frihet fra Sverige. Konsulatsaken var der kongen sa nei, og da var han ikke lengre konge over Norge. Se forøvrig Wikipediaartikkelen om unionsoppløsningen. Ved regjeringsskifte er det kongen som bestemmer den nye regjeringen, men i realiteten får han "råd" om hvem som skal tiltre. Rent hypotetisk kan han bestemme dersom Stortinget ikke blir enige, og jeg mener å ha hørt dette skjedde en gang, og da var det Arbeiderpartiet som kom til makten. Her er jeg på usikker grunn, setter pris på kommentarer her. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg mener å huske at det var Haakon VII som sørget for at Ap fikk sin første regjering på slutten av 20-tallet, men den satt vel bare i et par uker. Jeg kan godt huske feil. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 "Øl og vin blir fin, vin og øl blir krøll" Stemmer dette? Og om ja, hvorfor? Kan jeg stokke om på ordene bare? ''Øl og vin, gjør deg fin.'' (I moderate mengder selvfølgelig!) Det har lenge vært en kjent sak at vin i moderate mengder kan gi positive helseeffekter, mens øl ikke har vært mye nevnt. Nå er det midlertidig bevist at øl er minst like bra da det inneholder antioksidanter (fjerner frie radikaler i kroppen), vit. B6 og folinsyre. I tillegg inneholder øl oppløselig fiber, noe som gjør fordøyelsen bedre. Alkoholen hindrer også at blodkarene blir blokkerte av fett (derfor er det fint å bruke alkohol etter en kraftig måltid - og det stemmer faktisk med gamle tradisjoner ) Dette stemmer da. Kilde: TN.no. 7959491[/snapback] Tror han mener det ordtaket om at man må drikke øl før vin, ellers blir man dårlig. Og ja, jeg tror det stemmer. Påstand 1: Øl og vin er fin, vin og øl er krøll– Ja. Den begynnende delen av rusen er den som gir sterkest rusopplevelse. Alkoholen går til hodet før den fordeles utover hele kroppen. Når en begynner med det sterkeste, for eksempel vin istedenfor øl, blir den første delen av rusen sterkere enn om de kommer i omvendt rekkefølge. Om en drikker øl først, bygger alkoholtoleransen eller tåleevnen seg langsomt opp etter hvert, slik at en ikke blir like fort beruset når en går over til vin. http://www.artoftaste.no/servlet/side?sect...0000&item=12597 Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Kongen kunne faktisk si nei, men bare et begrenset antall ganger, Det er faktisk slik svenskekongen ble vippet ut, og Norge fikk sin frihet fra Sverige. Konsulatsaken var der kongen sa nei, og da var han ikke lengre konge over Norge. Se forøvrig Wikipediaartikkelen om unionsoppløsningen. 7960062[/snapback] I følge vår samfunnslære teori kan han si nei 3 ganger. Og jo vi lærer faktisk om det, men faktisk så blir ikke politikk godt nok forklart før samfunnslære på vk1. Sammfunsfag på ungdomsskolen sier ingen konkrete ting om politikk som faktisk er nyttig. Endret 16. februar 2007 av HoaXed Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Når ble diskusjon.no opprettet? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 http://www.hardware.no/artikkel/8015 HistorikkHardware.no ble dannet 26. mars 1998 av Martin L. Wirak. Det var et mylder av butikker som solgte datautstyr, og Wirak savnet et nettsted hvor man enkelt kunne finne ut hvor prisene var best. Derfor la han ut en enkel side plassert på GeoCities der priser på prosessorer og minnemoduler i over 40 butikker ble sammenlignet. I begynnelsen ble denne oversikten manuelt oppdatert (!). Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hvordan finner jeg forholdet mellom Euro og den norske krona slik den var i fks Oktober? Jeg skal finne ut hvor mye 5 euro var verdt da.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Finnes det et instrument som kan måle hvor tykk en vegg er(hvis den er massiv) eller en jernplate ? Nysjerrig på hvor tykk (eller rettere sagt tynn) bynnen på vannblokken jeg har handla inn. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hvordan finner jeg forholdet mellom Euro og den norske krona slik den var i fks Oktober? Jeg skal finne ut hvor mye 5 euro var verdt da.. 7961010[/snapback] http://www.x-rates.com/cgi-bin/hlookup.cgi results (1 EUR)2006-10-12 October 12, Thursday 8.4537 NOK 2006-10-13 October 13, Friday 8.4201 NOK 2006-10-16 October 16, Monday 8.48082 NOK 2006-10-17 October 17, Tuesday 8.47894 NOK 2006-10-18 October 18, Wednesday 8.4861 NOK Finnes det et instrument som kan måle hvor tykk en vegg er(hvis den er massiv) eller en jernplate ? Nysjerrig på hvor tykk (eller rettere sagt tynn) bynnen på vannblokken jeg har handla inn. 7961067[/snapback] Du bør vurdere å bruke vekt til å regne det ut om den er av et enkelt design. Lenke til kommentar
MeFF Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hei! Lurer på hvordan det er med toll og avgifter på import av ødelagt vare fra USA? Skulle jeg for eksempel kjøpe en bærbar datamaskin som ikke virker, for så å få selgeren til å sende den til meg, må jeg likevell betale alt av avgifter osv? Mener å ha hørt at man slipper mva på en vare som ikke virker... Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Når det gjelder bil så må den være kuttet i to, mulig det er nye regler i dag. Altså ting skal ikke kunne settes i stand å brukes, da slipper du toll og avgift etter det jeg har forstått. Mulig du kan søke direktoratet om refundering av pengene Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Er det noen mulighet for å skille disse tall-rekkene fra hverandre: 2, 6, 10, 14, 18 osv. og 4, 8, 12, 16 osv? Kun den ene rekken er delelig med fire. Noe mer? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hvordan funker et hydralisk system, som f.eks blir brukt til gravemaskiner og diverse utstyr på sjarker? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hvordan funker et hydralisk system, som f.eks blir brukt til gravemaskiner og diverse utstyr på sjarker?7963607[/snapback] Hydraulikk er en form for kraftoverføring ved hjelp av væske, normalt olje. Hydraulikk utnytter det at væske er svært inkompressibelt, altså at det ikke lar seg komprimere så lett når det utsettes for trykk. Væske kan skyves rundt i et system av rør og slanger ved hjelp av kompressorer, ventiler og bevegelige sylindere med kraft på. For å ta det enkleste prinsippet så kan vi se på en skisse fra wikipedia: Den røde væska er oljen mens de to pilene er krefter som presser på de to bevegelige sylindrene (grå). Legg merke til at sylindrene har ulik diameter og dermed ulikt areal. Kraft = trykk * areal. Trykket vil være likt i hele væskesystemet (hvis det er litt ulikt så strømmer det fra en plass til en annen for å utjevne trykket). Dvs. at kraft er proposjonalt med arealet til sylinderene. Sylinder 1 har lite areal og dermed liten kraft F1. Sylinder 2 har stort areal og dermed stor kraft F2. Hvis man presser ned sylinder 1 så vil sylinder 2 presses opp. Man kan altså løfte noe veldig tungt med sylinder 2, selv om man bare tilfører en liten kraft F1. Volumet av væska vil være omtrent den samme hele tida på grunn av inkompressibiliteten. Det vil si at hvis man presser ned sylinder 1 med f.eks 1 cm og den har 1cm^2 areal så vil man ha presset 1 kubikksentimeter væske over til den siden med den store sylinderen. Den store sylinderen vil da bevege seg noe oppover. Nærmere bestemt så mye at volumet under den øker med 1 kubikkcentimeter. Hvis arealet er f.eks 10cm^2 på sylinder 2 så vil sylinder 2 heve seg med 0,1 cm. (10cm^2 * 0,1cm = 1cm^3). Man beveger altså sylinder 1, 10 ganger så langt som sylinder 2 beveger seg, men til gjengjeld presses sylinder 2 med 10 ganger den kraften som man presset sylinder 1 med. Sammenlign gjerne med en vektstang som på bildet. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Godt forklart, har aldri skjønt hvordan det funker egentlig, har bestandig tenkt at det må da være en satans pumpe som skal til for å få sånt til å bli så effektivt. Har aldri tenkt på at det kunne gjøres på den måten jeg Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Flyter man hvis man drukner? Og hvis man flyter, er det mulig at man flyter på ryggen da? Det er snakk om å drukne basseng. (Skriver en historie) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg