Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Ettersom kongen er det formelle statsoverhodet, og at regjeringen i praksis har den øverste myndighet uten at dette, etter det jeg har skjønt, er lovfestet, kan kongen ta over hele landet vårt og praktisere diktatur?

7954888[/snapback]

 

 

Kanskje i prinsippet, men han ville nok ha blitt avsatt med en gang om han prøvde på noe sånt.

7954911[/snapback]

 

Så teoretisk sett er det ingenting som hindrer ham? *Me like this*

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ettersom kongen er det formelle statsoverhodet, og at regjeringen i praksis har den øverste myndighet uten at dette, etter det jeg har skjønt, er lovfestet, kan kongen ta over hele landet vårt og praktisere diktatur?

7954888[/snapback]

Kongen kan jo feks si nei til lover, da det er han som syvende og sist skriver under på en ny lov.

Lenke til kommentar
Kongen kan utsette en lovendring, men praktisk sett blir den gjennomført til syvende og sist.

Spørsmålet er om kongen kan bruke sin makt utover det som praktiseres i dag, og dermed innføre diktatur uten at det er et brudd på grunnloven.

7955146[/snapback]

Er det ikke nødvendig med underskrift av kongen altså?

 

Hva skal vi egentlig med kongen da? Vi kunne like gjerne hatt en pappfigur.

Lenke til kommentar
Jeg og en kompis har en diskusjon om kongen har noe makt i det hele tatt.

Jeg mener at kongen ikke har makt i det hele tatt, at han ikke har lov til å uttale sin personlige mening om regjeringen og at han kun er der til pynt, altså for å representere Norge i utlandet.

Har jeg rett?

7955618[/snapback]

Ett godt eksempel på dette er jo Ari's utspill for noen uker (mnd) siden. Han er til og med ikke en del av kongefamilien. Tenk hvis kongen hadde sagt, jeg liker jens.

Lenke til kommentar
Du har ikke tilfeldigvis 675 kg Iridium å låne bort? :p

7953630[/snapback]

Om ikke 675 kg, så tror jeg jenta i postskranken vil slite med 200 kg bly også ;)

7954614[/snapback]

Ja, bly veier forresten "bare" halvparten av det Iridium veier. Bly veier 11,3 kg per liter, mens iridium veier 22,5 kg per liter.

 

Men for å komme litt nærmere noe gjennomførbart: Kjøp en smart-eske, sement og sand. Bland sammen de to sistnevnte med passe mengde vann og fyll smart-eska. Betong har en egenvekt på ca 3,5 kg per liter så man skal kunne få den største boksen opp i ca 100 kg. Litt mer om man har noe jernskrot man kan armere betongen med.

 

Ta kontakt med Kenneth Dammyr så kanskje du får filmet forsøket og dokumentert hva som egentlig skjer om man tar postens reklame på alvor. Legg det gjerne ut på youtube eller lignende. Kunne vært gøy å sett. Kanskje du blir berømt ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...