Fruktkake Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Har de samme farge? skjønner ikke no 7927764[/snapback] Sjekk det i et program, f.eks Photoshop så ser du at det er samme farge. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hva betyr Perpetuum for? Det er et selskap som henter søpla her ute, og jeg mener bestemt at det er finskt. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg tror det er latin for "Evighet" Perpetuum mobile betyr evighetsmaskin. Søppelselskapet har vel evighetsmaskinen som inspirasjon for gjenvinning og utnytter PR-effekten av at folk tror søplet kan gå i en evig runddans. Redigert: Engelske wikipedia var vist ikke helt enig med meg. De mener at evighetsmaskin innebærer "Perpetual motion", mens Perpetuum Mobile er en musikalsk term som beskriver at noe skal gjentas mange ganger. Den Norske wikipediaen er mer enig med meg. De mener at Perpetuum mobile både er en musikalsk term og det fysiske prinsippet evighetsmaskin. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Har alltid hatt lyst på en evighetsmaskin siden jeg så en på TV, noen som har mer info om de? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 En evighets maskin finnes ikke =) Det har kommet med noen forslag, men de beste slutter til slutt takket være tyngdekrafta. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Har alltid hatt lyst på en evighetsmaskin siden jeg så en på TV, noen som har mer info om de? 7928073[/snapback] det finnes ikke noen som kalles en evighetsmaskin... hvis du tenker på de med slike kuler som spinner rundt og rundt, så vit at de går på strøm... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 zappza: en maskin kan ikke skape mer energi enn den krever, og derfor spiller det ikke noen rolle om du bruker din nevnte maskin i rommet eller på jorda... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Har alltid hatt lyst på en evighetsmaskin siden jeg så en på TV, noen som har mer info om de?7928073[/snapback] Fra den Norske artikkelen i wikipedia om evighetsmaskinen: Perpetuum mobile er latin, og betyr evig bevegelse. Dette var navnet tidligere tiders forskere brukte til å betegne en hypotetisk maskin, som skulle kunne gå til evig tid, uten at driv- eller brennstoff tilførtes. Den kalles mere folkelig for evighetsmaskin. Det var fysikeren Clausius som foreslo at termodynamikkens andre hovedsetning kunne formuleres i utsagnet om at «det er umulig å konstruere en syklisk maskin som ikke har noen annen virkning enn å overføre varme fra et kaldt til et varmere legeme». Dette utsagnet kunne da vises å være ensbetydende med at perpetuum mobile er umulig. Det var termodynamikkens store fortjeneste, at den derved kunne gi alle de forskerne som hadde viet sine liv til å finne en slik forjettet evighetsmaskin, det fornuftige råd å gi opp sin søken, da de like vel aldri ville finne en slik maskin. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Har alltid hatt lyst på en evighetsmaskin siden jeg så en på TV, noen som har mer info om de? 7928073[/snapback] det finnes ikke noen som kalles en evighetsmaskin... hvis du tenker på de med slike kuler som spinner rundt og rundt, så vit at de går på strøm... 7928116[/snapback] Hmm, ja var vel en stor maskin som gjorde noe ingen forstod og kanskje var det en kule i bildet. Finnes det noen (nesten) evighetsmaskiner da? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hvorfor smaker gulrøtter verre jo lenger "opp" du kommer? Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hvorfor smaker gulrøtter verre jo lenger "opp" du kommer? 7930827[/snapback] Tror det er fordi det har noe med sur nedbør, nærmere rota eller lignende å gjøre. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hvorfor kjører isbilen rundt og selger is i 10 minusgrader? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hvorfor kjører isbilen rundt og selger is i 10 minusgrader? 7930874[/snapback] Fordi vi har det varmt inne, og fordi is smaker godt uansett hvor kaldt det er =) Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hvorfor kjører isbilen rundt og selger is i 10 minusgrader? 7930874[/snapback] Fordi vi har det varmt inne, og fordi is smaker godt uansett hvor kaldt det er =) 7930887[/snapback] Jeg var ihvertfall ute og holdt på å fryse ræva av meg og så møter jeg på isbilen av alle ting. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg var ihvertfall ute og holdt på å fryse ræva av meg og så møter jeg på isbilen av alle ting. 7930908[/snapback] Vel, du kjøper ikke akkurat en kasse med 30 iser fra isbilen hvis du er ute å går tur =) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) De kjører rundt nå, fordi nå trenger de ikke bruke penger/strøm på å holde kjølerommet kaldt og derfor tjener de mer penger nytt spørsmål: Hvordan virker luftfriskere? Den derre galdys reklamen, som sier at luftfriskeren ike bare skjuler den dårlige luften, men nøytraliserer den. Hvordan?? Endret 12. februar 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Hvorfor smaker gulrøtter verre jo lenger "opp" du kommer? 7930827[/snapback] Hmm..jeg synes kjernen er den beste, og pleier å spise meg rundt slik at jeg sitter igjen med kjernen. Grunnen til at toppen smaker litt ufint, er nok fordi det er det nærmeste punktet til planten som en gang var der. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 En gulrot vokser nedover, så spissen er den yngste delen av rota. Det blir litt som om våren. Spiser du er frisk skudd på et tre så smaker det søtt og mildt, men gnager du innerst på en granrot smaker det drit. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Nordea vurderer å innføre "kjendiskontoer" I en artikkel i dag skriver VG at Nordea vil vurdere å innføre bankkontoer beregne på folk med kjendisstatus. I sin nye bok hevder Håvard Melnæs at ansatte i Nordea solgte utskrifter av kontoer som tilhører medlemmer av kongefamilien og andre kjendiser, til Se og Hør. Han hevder selv å ha sett kontoutskrifter til flere medlemmer av kongefamilien.Melnæs møtte VG Netts lesere Tett på nett i går. Dette er da visst grunnen til vurderingen. Men hva er definisjonen på en kjendis? Endret 13. februar 2007 av KristianG Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Tror nok en såkallet kjendis søker om en slik konto hos Nordea, og at det blir gjort en personlig vurdering på hvor vidt personen kan få en slik eller ei. Kjendisen må nok også betale ekstra for en slik tjeneste. En konto av denne typen vil sikkert ikke være tilgjengelig for hvem som helst i konsernet, og dermed er sjansen for lekkasjer av konfidensiell informasjon svekket betydelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg