Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du spiser så mye at du må på ramma har du hatt for stort inntak.. :p

Det er bare en måte å finne det ut på egentlig, sett igang og spis. Rapport avleveres på mandag. Jeg vil tro toleransen er individuell fra person til person.

7904440[/snapback]

Allerede fredag! Det gikk fort.

Men jeg tror jeg står over den testen :p

Lenke til kommentar
Hvorfor heter nordmenn "norwegians" på engelsk? Hvorfor ble det ikke f.eks. "norgians" eller noe? :)

7904059[/snapback]

Av samme måte som vi sier Engelskmenn og ikke Englsker.

7904177[/snapback]

 

Det forklarer ikke hvordan ordet oppsto... :hmm:

7904281[/snapback]

"Ens" eller "ans" legges som endelse etter stavelsen av nesten hele eller hele navnet. Engelskmenn sier "Norway" og ikke "Norge", så da er det ulogisk at de skulle legge "ians" på "Norg". De har lagt det på "Norway" med en liten vri til "Norweg som også kan stamme fra gammelt av.

Lenke til kommentar
Hvorfor heter nordmenn "norwegians" på engelsk? Hvorfor ble det ikke f.eks. "norgians" eller noe? :)

7904059[/snapback]

 

Er egentlig litt usikker, men det er uansett er ganske "moderne" betegnelse på nordmenn. Uttrykket "Northmen", "Norsemen" og"Norse" er uttrykk som tidligere ble brukt i større eller mindre grad, og henspeiler på ordets betydning, nemlig "menn fra nord". I alle fall henspeiler disse tre begrepene opprinnelig på det man i dag kan kalle "etniske nordmenn", eller mer riktig "etniske skandinaver", mens norwegian brukes på samme måte som ordet nordmann i dag (selv om dette også er gjenstand for kritikk), altså en som bor i norge og har norsk statsborgerskap.

 

Beklager en lang digresjon, siden jeg faktisk ikke er sikker på hvorfor endelsen "ians" brukes fremfor noe annet. :)

 

Edit: Og der kom neitakk med en glimrende forklaring, takk. :thumbup:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Kan man gå fra fysisk elendig form til god form, uten at kroppen har tatt "skade" av den dårlige formen? Altså, at den gjennoppretter seg 100%, uten at det ligger noe "snusk" i systemet.

7901973[/snapback]

Kroppen kan nok delvis bli i god form igjen uten varige men. F.eks kan muskelvevet bli i topp form igjen etter en periode med dårlig form. Men hvis man spiser usunt kan det bli varige skader. F.eks er mange typer kreftrisiko noe som akkumuleres over tid.

 

Nye spørsmål:

- Hvorfor blør man lettere nesebold når det er kaldt vær?

- Hvorfor blir man lettere forkjølt når det er kaldt vær?

- Hvorfor blir man snørrete i kaldt vær?

Lenke til kommentar

Hmm, må tenke..

 

#2 Hvis man fryser og er nedkjølt svekkes immunsystemet og forsvaret mot basselusker blir dårligere. 'Trekk', som alle bestemødre er livredd for er jeg litt mere usikker på. Tror det er noen myter ute å går hvorvidt man blir syk av at vinduet på kjøkkenet står på gløtt.

 

#3 Iskald luft irriterer slimhinnene i luftveiene og det starter produksjon av snørr. (snørr er forøvrig er skikkelig kult ord). i hvilken grad snørr hjelper for noe som helst i kulda er ikke godt å si, så det sprøsmålet får jeg sende videre.

 

#1 Jeg blødde masse neseblod da jeg var liten, men kan ikke huske at det var noe overrepresentert om vinteren. Mao, har ikke peiling.

Lenke til kommentar
Vist det er kondens/vann dråper mellom glassene på et vindu er det noen måte å fikse det på da?

7907048[/snapback]

Hvis det er dobbelt eller trippeltlags glass så må det nok byttes ut. I teorien kunne man nok kjørt veldig godt tørket luft (f.eks tørket med silicagel) inn der for å erstatte den fuktige lufta, men det er nesten umulig å få tettet hullet skikkelig etterpå. Da vil bare problemet komme tilbake etter en stund.

 

Hvis det er sånt gammeldags dobbelt vindu som kan skilles fra hverandre så kan du åpne og tørke med papir og f.eks legge igjen noen poser med silicagel mellom glassene.

 

Silicagel er sånne små filtposer med små kuler som ofte ligger i pakker med elektronikk. Kulene absorberer fuktighet fra lufta. Når kulene er fulle av fuktighet endrer de farge til f.eks blå eller lilla. Man kan gjenvinne kulene (fjerne fuktigheta) ved å tørke de i en ovn på 150'C i noen timer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hva er det som skjer med hjernen når man har ondt i hodet? Hva er det som gjør at det er vondt?

 

Altså ikke slått hodet, men hvis man ikke drikker nok vann og får ondt i hodet f.eks.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Hva er det som skjer med hjernen når man har ondt i hodet? Hva er det som gjør at det er vondt?

 

Altså ikke slått hodet, men hvis man ikke drikker nok vann og får ondt i hodet f.eks.

7907211[/snapback]

 

Ved lavt vannivå utvider blodkarene i hjernen seg og "trykker" på omgivelsene.

7907255[/snapback]

 

Takker! :)

Lenke til kommentar
Hvor mange websider består internett av?

 

29 ?  :dribble:

7908515[/snapback]

 

Statistics

According to a 2001 study, there were more than 550 billion documents on the Web, mostly in the "invisible Web". A 2002 survey of 2,024 million Web pages determined that by far the most Web content was in English: 56.4%; next were pages in German (7.7%), French (5.6%) and Japanese (4.9%). A more recent study which used web searches in 75 different languages to sample the Web determined that there were over 11.5 billion web pages in the publicly indexable Web as of January 2005.

 

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web

Lenke til kommentar

Tusen takk edge :) Det kartet over "snow depth" er ganske rett på det jeg ønsket meg.

Redigert: Det er jo overraskende detaljert på mange måter. Kjempegreier!

 

Et nytt spørsmål: Det er ca 55.000 registrert helt arbeidsledige i Norge nå. Hvor lenge har disse i gjennomsnitt vært arbeidsledige?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...