Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor heter det å "Skumlese"?

7900385[/snapback]

Fordi du leser fort, og oppfatter bare det første ordet i setningen, og det siste. Du får bare me deg en del av handlingen og ikke hele handlingen.

 

Selve navnet er jeg ikke sikker på. Kanskje fordi år du leser fort, får du bare med deg "skummet" og ikke resten :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor heter det å "Skumlese"?

7900385[/snapback]

Fordi du leser fort, og oppfatter bare det første ordet i setningen, og det siste. Du får bare me deg en del av handlingen og ikke hele handlingen.

 

Selve navnet er jeg ikke sikker på. Kanskje fordi år du leser fort, får du bare med deg "skummet" og ikke resten :p

7900404[/snapback]

 

Kan jo stemme, men da er jo ikke skum det mest logiske svaret :hmm: jeg tror det er noe mer under her...

Lenke til kommentar
hvorfor er det ikke moms på bøker?

7900686[/snapback]

 

 

Dersom du spør om hvorfor du slipper å betale mva på bøker er det fordi det er definert fritak for de i merverdiavgiftsloven § 16, ledd 8.

 

§ 16. Det skal ikke betales avgift av omsetning av:

 

8. Bøker i siste omsetningsledd. Det samme gjelder tidsskrifter som hovedsakelig omsettes til faste abonnenter eller hovedsakelig deles ut til foreningsmedlemmer og tidsskrifter med overveiende politisk, litterært eller religiøst innhold.

 

Hva som allikevel ikke er omfattet av fritaket er definert i Forskrift (Nr. 19) om gjennomføringen av avgiftsfritaket for bøker. § 2

 

 

Dersom du spør om årsaken til at denne loven er laget kan jeg ikke svare på det. Etter det jeg har lært skal man finne slike ting i lovforarbeidet, men jeg vet ikke hvor man får tak i dette.

Lenke til kommentar
Er det mulig å skyte med pistol på månen?

7892167[/snapback]

 

Nei, med mindre du har et veldig spesielt gevær. :D

7894131[/snapback]

 

Når jeg ser på spørsmålet igjen legger jeg merke til at det du lurte på var om man kunne skyte mens man befant seg på månen. Det kan man, men man kan ikke skyte månen fra jorden, med mindre man har et spesielt gevær.

Lenke til kommentar
Etter siste rettsak forstatte også stripping som en momsfri vare ;), men hvis du oppretter din egen momsbedrift kan du slippe unna med å betale moms. Siden det veier opp mot ugående moms, eller noe i den duren.

7898251[/snapback]

Man slipper vel ikke å betale moms selvom man har firma. Men man kan skrive av endel hvis man klarer å snike det inn som investering. Starter man et foretak kan man sansynliggjøre innkjøp av pc, kontorpult osv.

Begynner man å hamstre in allverdens må momsen betales. Jeg er ikke revisor, men mener ganske bestemt at man leverer inn et momsregnskap. Differansen på inngående og utgående moms må betales og selger man ikke noe kommer det heller ikke noe inn på en måte.

7898671[/snapback]

Er jo akkuratt det jeg sier, det veier opp mot utgående moms. ;)

Lenke til kommentar
Hvilken gangbar seddel har høyest verdi i verden?

7893089[/snapback]

Spør igjen jeg...

7901760[/snapback]

 

Jeg vet at det har finnes en 100 000-dollarseddel, men jeg tror ikke at den fortsatt er i bruk. Den største nåværende seddelen jeg klarte å finne var 500-euroseddelen, som er verdt litt over 4000 kroner.

 

Nå lurer jeg også på om noen finner noen større sedler.

Lenke til kommentar
Kina er et lukket samfunn med sensur av mediene.

7898680[/snapback]

Ikke så lukket som folk tror. Kina er et enormt land, og det finnes mengder av opplyste mennesker der. Dem kan gjerne være litt lukket i forhold til resten av verden, men med tanke på at 1/6 av verdens befolkning bor i Kina, så synes jeg det er meget vågalt å kalle det lukket. Nord-Korea, som vi i vesten liker å kalle landet, er derimot veldig lukket.

7898874[/snapback]

Jeg skal være enig med deg der. Setter vi Nord-Korea som standarden for lukkede samfunn så er Kina å regne som et ferieparadis ;) Men ser vi det fra vestlig standard så har Kina en lang vei å gå. Det er en kommuniststat med MYE svin på skogen. Tror ikke vi får høre om alt som foregår der borte, og deet er vel de myndighetene også prøver å forhindre ved sensur av nettet (som er litt fånyttes)

 

Hvorfor heter det å "Skumlese"?

7900385[/snapback]

Fordi du leser fort, og oppfatter bare det første ordet i setningen, og det siste. Du får bare me deg en del av handlingen og ikke hele handlingen.

 

Selve navnet er jeg ikke sikker på. Kanskje fordi år du leser fort, får du bare med deg "skummet" og ikke resten :p

7900404[/snapback]

Mange ord og uttrykk vi bruker i det daglige stammer fra god gammel sjøfart. Det kan godt hende det stammer derfra dette også. Ser man raskt utover sjøen ser man ikke hele bølgehøyden og været, bare skummet. Samme skjer når man leser raskt gjennom en bok. Kanskje det er en plausibel forklaring?

 

 

Er det mulig å skyte med pistol på månen?

7892167[/snapback]

 

Nei, med mindre du har et veldig spesielt gevær. :D

7894131[/snapback]

 

Når jeg ser på spørsmålet igjen legger jeg merke til at det du lurte på var om man kunne skyte mens man befant seg på månen. Det kan man, men man kan ikke skyte månen fra jorden, med mindre man har et spesielt gevær.

7901486[/snapback]

Kruttet i ammunisjonen må ha oksygen for å antenne. Dette finnes ikke naturlig på månen da det ikke er atmosfære der. Kommer man forbi den kneika så åpner det seg et par interesante fenomen. Uten atmosfære -> ingen luftmotstand -> kula vil holde samme hastighet helt til den treffer målet. Siden gravitasjonen på månen er ca 1/6 av her på jorden vil også kulebanen bli mye rettere og man kan skyte (beklager uttrykket) noe inni helvete langt og presist i forhold til her på jorden.

Lenke til kommentar

Kruttet i ammunisjonen må ha oksygen for å antenne. Dette finnes ikke naturlig på månen da det ikke er atmosfære der. Kommer man forbi den kneika så åpner det seg et par interesante fenomen. Uten atmosfære -> ingen luftmotstand -> kula vil holde samme hastighet helt til den treffer målet.  Siden gravitasjonen på månen er ca 1/6 av her på jorden vil også kulebanen bli mye rettere og man kan skyte (beklager uttrykket) noe inni helvete langt og presist i forhold til her på jorden.

7904090[/snapback]

Kruttet har allerede oksygen i seg fra diverse oksiderende stoffer. I svartkrutt er det f.eks. kaliumsalpeter, KNO3, som frigir oksygen når det blir varmt. Jeg husker ikke helt reaksjonsligningen, men jeg lurer på om det kan være 2KNO3 -> 2KNO2- + O2.

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det å "Skumlese"?

7900385[/snapback]

Fordi du leser fort, og oppfatter bare det første ordet i setningen, og det siste. Du får bare me deg en del av handlingen og ikke hele handlingen.

 

Selve navnet er jeg ikke sikker på. Kanskje fordi år du leser fort, får du bare med deg "skummet" og ikke resten :p

7900404[/snapback]

 

Tror det har med uttrykket "å skumme fløten", nemlig at man bare får med seg det som ligger på toppen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...