Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det der er sant, hvorfor er det flo/fjære hver 12te time? :p Skal grave opp forklaringen straks, men det er ikke ren "månnen trekker det opp".

 

 

Edit: Flo/fjære er et resultalt av jordens og månens tyngdekraft i tillegg til jordens sentrifugalkraft. Faktisk er det sentrifugalkraften som forårsaker de største vannforflyttningene. Ihvertfall, når du kombinerer de tre kreftene blir resultatet at vannet på jorden former en elipse rundt jorden. Ytterpunktene på ellipsen er nærmest, og lengst ifra månen. Ikke spør meg mer i dybden hvorfor det er slik, det ble bare nevnt i en bok jeg leser

7891594[/snapback]

Jeg blir alltid interessert når fenomener forklares ut fra "sentrifugalkraften", kan du fortelle mer? F.eks. hvilken bok du leste dette i?

 

Selv ville jeg heller satse en knapp på gravitasjonsgradienten.

 

(edit:typo)

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg få kjøpt varer eks. mva?

7896299[/snapback]

Bokhandelen eller aviskiosken. Bøker og aviser er vist momsfrie. Ellers må man betale moms som alle andre private kjøpere.

7896704[/snapback]

Etter siste rettsak forstatte også stripping som en momsfri vare ;), men hvis du oppretter din egen momsbedrift kan du slippe unna med å betale moms. Siden det veier opp mot ugående moms, eller noe i den duren.

 

Forresten: Hva er den billigste laminatgulvet jeg kan få tak i? Helst mørk, ingen av butikkene på nett oppvarter med priser. Noe som er synd, siden jeg trenger det i morra :p

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Finnes det tilfeller av mennesker som kan se utenfor det spesielle "synlige" område?

7898251[/snapback]

 

Det ble svart på tidligere i tråden:

Om vi mennesker hadde kunnet sett flere farger (over i UV og sånn), hvordan ville vi sett på disse "fargene" da?
Noen kan det allerede.
Hvordan ville øynene registrert det?
På samme måte som ellers: fotoner bryter molekyler i en fotokjemisk prosess som igjen resulterer i et nervesignal. Endring i dette molkylet kan gi deg syn i nært infrarødt. Fjerner du linsen i øyet (evt. erstatter med gammeldags kunstig linse uten UV-filter, så kan du se UV (ultrafiolett).
Er vanskelig å forestille seg hva det ville sett ut som.
De ser det som en slags farve, der nær-IR blir en slags rødfarve, og UV blir blålig.
Noen som har "forsket" på det noen gang?

7652561[/snapback]

Ja.

7653006[/snapback]

Lenke til kommentar
Forresten: Hva er den billigste laminatgulvet jeg kan få tak i? Helst mørk, ingen av butikkene på nett oppvarter med priser. Noe som er synd, siden jeg trenger det i morra :p

7898251[/snapback]

Hmm.. Jeg trodde jeg hadde sett det for noen dager siden men det var vist bare ulike typer ekte parkett (treverk). De skulle ihvertfall ha 179 kroner per kvadratmeter på Smartclub.

 

Ellers så tror jeg Obs bygg og Ikea bruker å ha ganske gode priser på laminat.

 

Redigert: 49 kroner per kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Etter siste rettsak forstatte også stripping som en momsfri vare ;), men hvis du oppretter din egen momsbedrift kan du slippe unna med å betale moms. Siden det veier opp mot ugående moms, eller noe i den duren.

7898251[/snapback]

Man slipper vel ikke å betale moms selvom man har firma. Men man kan skrive av endel hvis man klarer å snike det inn som investering. Starter man et foretak kan man sansynliggjøre innkjøp av pc, kontorpult osv.

Begynner man å hamstre in allverdens må momsen betales. Jeg er ikke revisor, men mener ganske bestemt at man leverer inn et momsregnskap. Differansen på inngående og utgående moms må betales og selger man ikke noe kommer det heller ikke noe inn på en måte.

Lenke til kommentar
Hva er det med kina og google? Hvorfor er de imot google? Var vel også nå konflikter med wikipedia?

7898404[/snapback]

Kina er et lukket samfunn med sensur av mediene. Ikke like lett å opprettholde sensur når man finner ut alt mulig ved hjelp av Google og Wikipedia. Ikke bra for et kommuniststyre som prøver å villede befolkningen sin.

Simen1 hadde f.eks blitt sett på som en opprørsleder hvis han hadde sittet i kina og googla så mye som han gjør her på forumet ;)

Lenke til kommentar
Kina er et lukket samfunn med sensur av mediene.

7898680[/snapback]

Ikke så lukket som folk tror. Kina er et enormt land, og det finnes mengder av opplyste mennesker der. Dem kan gjerne være litt lukket i forhold til resten av verden, men med tanke på at 1/6 av verdens befolkning bor i Kina, så synes jeg det er meget vågalt å kalle det lukket. Nord-Korea, som vi i vesten liker å kalle landet, er derimot veldig lukket.

Lenke til kommentar
Ikke så lukket som folk tror. Kina er et enormt land, og det finnes mengder av opplyste mennesker der. Dem kan gjerne være litt lukket i forhold til resten av verden, men med tanke på at 1/6 av verdens befolkning bor i Kina, så synes jeg det er meget vågalt å kalle det lukket. Nord-Korea, som vi i vesten liker å kalle landet, er derimot veldig lukket.

7898874[/snapback]

Det var noe skriblerier i lokalavisa her (Hamar Arbeiderblad) at bandet til en kamerat av meg kanskje blir det første bandet fra den vestlige kulturen som noen gang holder konsert i Nord-Korea. Ja, Nord-Korea er lukket :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...