Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Noen som kan si meg hvorfor TV skader synet? (på en forståelig måte :p)

7858231[/snapback]

TV (rettere sagt CRT eller LCD) har noen helseeffekter:

- CRT tiltrekker seg støv og om man sitter nært skjermen så kan støvet gi tørr hud i ansiktet og gi litt uttørring i øynene. Litt plagsomt om man sitter veldig lenge forran skjermen. Det kan også gi hodepine. Tørr hud fremskynder aldringsprosessen i ansiktshuden.

- Varme fra skjermen kan også bidra til tørr hud i ansiktet og hodepine.

- I CRT-skjermer kan støv svies på varme komponenter og avgi litt gasser. Noen av disse gir dårligere innemiljø (luft) og noen kan til og med gi en viss kreftfare.

- Hvis man sitter rett foran skjermen og fokuserer f.eks 50cm unna en hel dag så kan det gi nærsynthet over tid fordi fokusmusklene "tilpasser" seg å se så nært i lang tid. Dette er det samme som om man leser aviser i mange timer hver dag.

- Lite øyebevegelse gjør øyemusklene "utrente" og kan dermed lettere bli slitne om det trengs mye bruk av de en dag. F.eks om du skal kjøre bil i mange timer en dag.

- Dersom skjermbildet er veldig skarpt (f.eks en bærbar PC med veldig høy oppløsning på en relativt liten skjerm) så kan det skarpe synsinntrykket bli slitsomt å se på i lengden.

 

Hvordan kan trær blø?

7862130[/snapback]

Tenker du på kvae/sevje? De kan renne en god stund etter en skade før de tettes naturlig av treet. Det kan se ganske rødt ut noen ganger og det er vel derfor det har blitt beskrevet som "blod".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Zalman CPU-kjøleren min kommer nær kabinettet. Er dette farlig i tilfelle det skal komme et lite støt på selve kabinetet. Har et Lian-Li kabinett og det er som kjent "aluminium all the way".

Lenke til kommentar
Er det farlig å gå på hendene i fem seks timer?

Merker jeg blir veldig tung i hodet etter en lang økt, og føler jeg besvimer når jeg snur meg riktig vei igjen.

7883248[/snapback]

Det absolutte blodtrykket vil alltid være høyere nederst i kroppen på grunn av tyngdekraften. Blodårene er laget sånn at det skal delvis kompensere mot dette. Står man på hodet så vil man få unormalt høyt blodtrykk i hjernen og unormalt lite i bena. Hvis man allerede har en utblåsning eller forkalkede blodårer (f.eks etter langvarig inntak av usunn mat) så kan blodårer i hodet sprekke og man kan dø. Det skal nevnes at det er sjeldent det skjer, men muligheten er der så jeg ville ikke utfordret meg selv på det punktet. Sprekker en blodåre så vil man mest sannsynlig dø lenge før man når sykehuset og selv om man når dit så vil de sannsynligvis ikke rekke å operere i tide. Det er en tidkrevende operasjon og man dør fort av sprukne blodkar i hjernen. Håper det var litt skremmende for man kan være uheldig og at folk slutter å gamble sånn. Sansynligheten er riktignok liten men jeg vil gjerne bidra til å redusere risikoen. Det er jo triste saker om det mot formodning skulle gå galt.

 

Er det ulovlig å drikke alkehol hvis du er under 18? Eller bare kjøpe?

7883231[/snapback]

Får purken tak i deg og du er under 16, har du bæsja på leggen, men hvor ofte skjer det. :roll:

7883318[/snapback]

Som det meste annet så er det en grunn til at de lovene fins. Problemet er ikke at politiet prøver å håndheve lovene, eller at politikerene har laget slike lover, men at alt for ung ungdom prøver ut alkohol før de er fysisk og mentalt gamle nok til å gjøre det på en mer ordentlig måte. (Ikke at de som er eldre lykkes med det så ofte heller) Problemet er vel alkoholen i seg selv og at det har vært lov fra gammelt av. Alkohol er et problem, men det er for innarbeidet til at et forbud skal bli tatt seriøst. Men de prøver i det minste å beskytte barn og unge ungdom mot alkoholen ved å ha aldersgrense. En rekke andre rusmidler som er totalforbudt er mindre skadelig enn alkohol. Merk uttrykket "mindre skadelig", ikke "helt ufarlig".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Zalman CPU-kjøleren min kommer nær kabinettet. Er dette farlig i tilfelle det skal komme et lite støt på selve kabinetet. Har et Lian-Li kabinett og det er som kjent "aluminium all the way".

7883658[/snapback]

 

Er bare nødt å ha svar på dette, da det plager meg dypt inne i hjernen et sted. Får ikke fred før jeg har svar på det!

:cry:

Lenke til kommentar
Zalman CPU-kjøleren min kommer nær kabinettet. Er dette farlig i tilfelle det skal komme et lite støt på selve kabinetet. Har et Lian-Li kabinett og det er som kjent "aluminium all the way".

7883658[/snapback]

 

Er bare nødt å ha svar på dette, da det plager meg dypt inne i hjernen et sted. Får ikke fred før jeg har svar på det!

:cry:

7883904[/snapback]

Hvilken type støt er det du tenker på? Viften er jo beskyttet såpass at ingenting kommer borti de roterende delen om du skulle være så uheldig å dunke borti.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Zalman CPU-kjøleren min kommer nær kabinettet. Er dette farlig i tilfelle det skal komme et lite støt på selve kabinetet. Har et Lian-Li kabinett og det er som kjent "aluminium all the way".

7883658[/snapback]

 

Er bare nødt å ha svar på dette, da det plager meg dypt inne i hjernen et sted. Får ikke fred før jeg har svar på det!

:cry:

7883904[/snapback]

Hvilken type støt er det du tenker på? Viften er jo beskyttet såpass at ingenting kommer borti de roterende delen om du skulle være så uheldig å dunke borti.

7883999[/snapback]

Jeg tenker på at et støt på utsiden av kabinettet kan forplante seg gjennom kabinettet inn på CPUkjøleren (som er borte kabinettet) og til slutt ødelegge CPUen.

Feks. Hvis en løs kabel eller noe kommer borti kabinettet på et LAN eller noe lignende. Beskytter jordinga mot slike ting?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Litt filosofisk spørsmål :p

 

Hvorfor egner runde hjul seg bedre til å trille bortover en vei, enn fks kvadratiske hjul?

7884333[/snapback]

 

Fysikkspørsmål kanskje? :p

 

Fordi man må bruke ekstra kraft på å heve vogna når den ruller over hjørnene, når et rundt hjul triller er all kraften brukt til å trekke vogna framover.

 

 

Edit: Noen som er flinkere i fysikk enn meg må gjerne rette på begrep og eksempel. :)

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...