Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis jeg importerer følgende fra USA;

 

x til verdi 100,-

xx til verdi av 300,-

og portoen er 100,-

 

Skal jeg da betale moms på 500,- (alt) eller 400,- (xx + porto)

7877183[/snapback]

Hva bestiller du, og fra hvor? Normalt skal du betale mva av hele beløpet inkl. porto, men noen butikker sender varene hver for seg (noe som gjør at du slipper mva på varen til 100,-).

7877286[/snapback]

Jeg sender en tollfri vare, buttonsmaterialer. Problemet var at jeg har gjort dette to ganger, ene gangen med posten hvor de kuttet ut de under 200,-, og en annen gang med UPS hvor de tok alt i en sleng. På pakken står det også listet opp varene med de gitte prisene.

 

Hva er riktig tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sender en tollfri vare, buttonsmaterialer. Problemet var at jeg har gjort dette to ganger, ene gangen med posten hvor de kuttet ut de under 200,-, og en annen gang med UPS hvor de tok alt i en sleng. På pakken står det også listet opp varene med de gitte prisene.

 

Hva er riktig tro?

7877697[/snapback]

Hvis alt er i én pakke, så blir det normalt tatt mva av totalsummen.

 

Hvordan går det med ungdomsbedriften, forresten? ;)

Lenke til kommentar
Hvordan går det med ungdomsbedriften, forresten? ;)

7877725[/snapback]

Helt glimrende, selger gjevnt og trutt med flere store bestillinger innimellom. Fortjeneste på 95 % (takket være import fra USA, foruten om mva:P) gjør at det er verdt å forsette. Men over til alvor, det er fantastisk å ha noe praktisk prosjekt sammen med flere andre i en ellers travel og kjedsommelig allmenn vgs.. :)

Lenke til kommentar
CRT er mer skadelig enn LCD iallefall.

 

- Hvordan er det nå det fungerer mellom regjering og storting?

 

Er det ikke slik at regjerinn er utøvende, kommer med lovforslag som stortinget diskuterer og vedtar? Hvordan er det med det at statsministeren må å flertall...for hva?

 

Høres dumt ut, men husker bare slik et år før jeg må lære det på nytt.

7874660[/snapback]

Stortinget er lovgivende, men i teorien kan hvem som helst foreslå nye lover og lovendringer. Pga. flertallsstyre er det regjeringspartiene som pleier å få gjennomslag.

 

Regjeringen er utøvende, men pga. parlamentarismen (1884), må regjeringen møte og ha støtte fra Stortinget for å stå, dvs. flertallsstøtte i Stortinget. Tapes støtten, vil regjeringen gå på mistillit, ref. Bondevik som tapte pga. gasskraftsaken.

 

For å være komplett, bør en vel nevne at domstolen er den dømmende statsmakt.

Lenke til kommentar
Og hvor får man det, på politistasjonen ?

7880516[/snapback]

Ja, og husk bilde hvor du ikke smiler ;)

 

EDIT: Her

 

EDIT Igjen:

 

Hva koster passet?

(priser per 1. januar 2006)

 

    * NOK 990 for personer over 16 år

    * NOK 420 for barn under 16 år

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Regjeringen legger frem statsbudsjettet og styrer utenrikspolitikken. Er ikke det de mest sentrale oppgavene?

7880105[/snapback]

Regjeringen legger det frem, men det er opp til Stortinget å godkjenne det. I de tilfellene der regjeringen har hatt solid flertall i Stortinget, blir Stortingsbehandlingen redusert til rituell sandpåstrøing.

 

Uansett, alle 3 statsmakter er balansert opp mot hverandre, så det er ikke meningen at en skal ha total kontroll over de andre, derfor tidligere diskusjoner rundt "Stortingsregjereri", som fremkommer der regjeringen er i sterkt mindretall og partiene på Stortinget vil ordne opp i tingene selv.

 

Til syvende og sist er det folket som skal styre, det er derfor det er så mye oppstyr rundt enkelte juristers forsøk på å kvitte seg med juryen.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal en ikke smile på bildet da?

7880724[/snapback]

Så vidt jeg vet skal ansiktstrekkene dine analyseres, slik at det er lettere å få en sikker identifikasjon. Dette gjøres vel av en datamaskin.

7880745[/snapback]

Joda, men det har alltid gjeldt. Lenge før datamaskinenes tid. Det er jo rett og slett slik at et bilde skal vise en nøytral gjengivelse av personen. Hvis ikke, hadde tollerne måttet se mange rare passfoto. Som regel er en person også alvorlig når identifikasjon fremvises, så i alle tilfeller er det logisk å ha et bilde hvor man ser helt naturlig/nøytral ut. Pass, som bank- og førerkort.

Lenke til kommentar

Noe godt? :p

 

Fant dette:

Forandringer som vi gjør med våre produkter, skyldes forbrukernes ønsker. Når det gjelder Japp, foretok vi en stor forbrukerundersøkelse i hele Norden som avdekket at forbrukerne ville ha et mykere produkt som var lettere å tygge. Vi forandret da både oppskriften og produksjonsmetoden (for eksempel en annen visping av marengsen) og skapte et felles nordisk Japp-produkt.

 

 

Så jeg antar det er marengs... jeg spiser ikke Japp siden jeg er allergisk mot nøtter.. menmen =/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...