Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke metaller korroderer ved kontakt med saltsyre? Er det bare jern?

Hva kan man bruke til å skrive på et speil? Må være noe som kan viskes lett ut igjen.

Mens vi er inne på øyeskader. Får man dårligere syn av å stirre på en LCD-skjerm flere timer i døgnet i flere år? Hva med CRT?

Lenke til kommentar
Det er vel når man sitter mye i et mørkt rom og ser på en skjerm man får dårligere syn?

7858527[/snapback]

Gjort det utall ganger. Ser like godt.

Det er nok bare nok en myte som har gått i mange år for å skremme unger fra TV.

7858551[/snapback]

Om man får dårligere syn vet jeg ikke, men jeg får i alle fall hodepine hvis jeg sitter for lenge i et mørkt rom og ser på tv (eller pc-skjermen).

Lenke til kommentar

Angående synsskader ved å se på TV, så får man ikke svekket syn. Flimringen fra skjermen vil riktignok gjøre dem slitne, men man får ikke svekket syn. Det er kanskje større sjanse for å få svekket syn når du sitter foran pc-skjermen. Det blir som å lese en bok. Så blir du etterhvert nærsynt.

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på noe :

 

I denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=612592 : snakker de om at oksygen @ Co2 er farlig.

 

Kan noen backe opp påstander ? Simen1 med et godt utfyllende svar takker jeg aldri nei til ! :)

7859875[/snapback]

Rent O2 (oksygen) er meget farlig, ettersom det er veldig lettantennende (du vet jo hvor lett ting slukker uten oksygen. Uten oksygen, ingen brann).

 

CO2 er farlig ganske enkelt fordi det er kroppens avfallsstoff fra celler o.l. Det er ikke sunt å innånde (mye) CO2, det blir som å spise avføring.

Lenke til kommentar

Jeg leste bare førstesiden, men kan si det jeg vet.

Giftig og giftig.. for høy oksygenprosent i lufta vil over lengre tid skade deg på flere måter, om du f.eks puster 100% oksygen i et par dager kan du dø av det. Vevet i lungene vil få sår og væske vil fylles opp, og oksygenforgiftning kan også gi deg alt fra vertigo til blindhet.

 

Men selv om oksygen kan skade deg er det nesten sammenlignbart med om du prøver puste vann; du kan dø av det, men vann er ikke akkurat giftig av den grunn. Menneskekroppen er rett og slett konstruert for å puste 21% oksygen og 78% nitrogen og går du utenfor de verdiene kan vi ta skade av det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Går det på ingen måte å finne ut hvem det er hvis noen ringer med ukjent nummer? Blir ringt opp ganske ofte, så er det bare helt stille. Irriterer skikkelig :p

Lenke til kommentar
Rent O2 (oksygen) er meget farlig, ettersom det er veldig lettantennende (du vet jo hvor lett ting slukker uten oksygen. Uten oksygen, ingen brann).

7859980[/snapback]

Det er heller ingen brann uten brennbart materiale, så rent oksygen vil ikke brenne så vidt jeg vet.

7861385[/snapback]

joda, brenner bra det.

Lenke til kommentar
Er egentlig oppskriften på Coca Cola ennå hemmelig? Gjør ikke dagens teknologi dette enkelt å avsløre? :)

 

Kan man hvis man kan oppskriften ta pant på denne og nekte coca cola co å lage brusen?

7859402[/snapback]

Oppskriften er faktisk hemmelig, og kun et fåtall personer kjenner den. Tilsvarende for Heinz ketchup.

 

Tydeligvis så er ikke moderne teknologi i stand til å røpe hva som er i deres magiske blanding. Men hadde du derimot fått tak i innholdet kunne du faktisk tatt patent på det og nektet CC å produsere det, i en periode på 25 år. Som faktisk er grunnen til at Coca-Cola ikke tar patent på produktet sitt, da det nødvendigvis medfører offentlig registrering av innholdet, og de vil ha produktet kun eksklusivt i ytterligere 25 år før hvem som helst kan lage det selv!

Lenke til kommentar
Rent O2 (oksygen) er meget farlig, ettersom det er veldig lettantennende (du vet jo hvor lett ting slukker uten oksygen. Uten oksygen, ingen brann).

7859980[/snapback]

Det er heller ingen brann uten brennbart materiale, så rent oksygen vil ikke brenne så vidt jeg vet.

7861385[/snapback]

joda, brenner bra det.

7861607[/snapback]

Har du lyst til å utdype litt?

Lenke til kommentar
Rent O2 (oksygen) er meget farlig, ettersom det er veldig lettantennende (du vet jo hvor lett ting slukker uten oksygen. Uten oksygen, ingen brann).

7859980[/snapback]

Det er heller ingen brann uten brennbart materiale, så rent oksygen vil ikke brenne så vidt jeg vet.

7861385[/snapback]

joda, brenner bra det.

7861607[/snapback]

Kan noen forklare meg hvordan 100 % oksygen kan brenne uten tilførelse av andre stoffer?

 

Fire is extinguished when any of the elements of the so-called fire tetrahedron—heat, oxygen, fuel or the self-sustaining chemical reaction — are removed. The unburnable solid remains of a combustible material left after a fire are called ash.
Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...