Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Ingen som vet ca hvor lang tid Outland.no bruker på å sende pakker? I dette tilfellet til Lyngdal.

7848089[/snapback]

Men litt seriøst, tror ikke det burde ta mer en ett par dager vis de har den inne.

 

Jeg tror de snakket om det i Puls på NRK for litt siden, men jeg fikk det dessverre ikke med meg. Kanskje kan du finne det igjen på nett-tv eller noe slikt.

7850646[/snapback]

Hadde vert jævlig greit med noen slike tabletter ja :)

 

Bildesitat redigert bort av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor kommer svor fra? Jeg tenker på den snacksen de selger på Europris. Veldig godt. Men jeg har hørt at svor kommer fra huden, jeg liker ikke tanken på at jeg sitter og spiser grisehud..

7848615[/snapback]

Ikke bare spiser du grisehud, svor er hud med underhudsfett som er frityrstekt i olje og saltet. På skikkelig Dansk Fleskesvær så kan man også finne biter med rester av slaktestempelet. Det er heller ikke uvanlig å se rester av hår som ikke ble borte i skoldingen under slakteprosessen. Ikke helt apetittvekkende kanskje, men skikkelig fleskesvor er svinaktig godt! oink oink ;)

7850345[/snapback]

Jeg ser stadig skjeldnere ekte beikensvor i butikkene og stadig oftere jukse-svor som er laget på en helt annen måte. Jeg er ikke sikker på hvordan jukse-svor lages, men det må være av et eller annet uniformt skum som krydres med paprika i striper for å etterligne utseendet å ekte beikensvor.

Lenke til kommentar
Hvor kommer svor fra? Jeg tenker på den snacksen de selger på Europris. Veldig godt. Men jeg har hørt at svor kommer fra huden, jeg liker ikke tanken på at jeg sitter og spiser grisehud..

7848615[/snapback]

Ikke bare spiser du grisehud, svor er hud med underhudsfett som er frityrstekt i olje og saltet. På skikkelig Dansk Fleskesvær så kan man også finne biter med rester av slaktestempelet. Det er heller ikke uvanlig å se rester av hår som ikke ble borte i skoldingen under slakteprosessen. Ikke helt apetittvekkende kanskje, men skikkelig fleskesvor er svinaktig godt! oink oink ;)

7850345[/snapback]

Jeg ser stadig skjeldnere ekte beikensvor i butikkene og stadig oftere jukse-svor som er laget på en helt annen måte. Jeg er ikke sikker på hvordan jukse-svor lages, men det må være av et eller annet uniformt skum som krydres med paprika i striper for å etterligne utseendet å ekte beikensvor.

7852010[/snapback]

Det er slik jeg er på jakt etter. Hvor har du sett det? Hvordan ser man forskjellen? I arbeidsuken til faren min for mange tiår siden jobbet han for et slakteri. Han har fortalt meg om griseslakt, og jeg har ikke særlig lyst på griser lengre. Jeg unngår bacon når jeg kan, for eksempel.

Lenke til kommentar
Finnes det noe som kan forhindre spysyke. Tabletter eller noe?

Antihistaminer brukes mot kvalme, bivirkninger er søvnighet for mange.
Eventuelt noe som gjør at man ikke kaster opp.

7850360[/snapback]

Kommer an på grunnen til kvalme. Bil- båt- og simulatorsyke er fordi buegangene ikke forteller hjernen det samme som øynene forteller. Da hjelper det å ordne seg slik at du ser og føler det samme, f.eks. ved å gå på dekk eller se forover i bilen.
Lenke til kommentar
Hvilke metaller korroderer ved kontakt med saltsyre? Er det bare jern?

Metaller som reagerer med saltsyre blir til klorsalter , klorider (usikker på om det er unntak). Fra Wikipedia finner vi en ganske lang liste. Med andre ord korroderer mange metaller i kontakt med saltsyre.
Hva kan man bruke til å skrive på et speil? Må være noe som kan viskes lett ut igjen.

7850812[/snapback]

Prøv fettstift.

 

 

Edit: rettet kjemisk brøler: klorat er ikke klorid.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Antihistaminer brukes mot kvalme, bivirkninger er søvnighet for mange

 

Nice. Slike skal jeg skaffe meg :)

 

Takk for svar!!

7852259[/snapback]

Pass på. ;)

7852304[/snapback]

 

Må alltid være en ulempe!! :(

 

Men takk for advarselen. Virket litt farlige med slike tabletter. Hvis jeg tar sånne engang, så skal jeg lenke meg fast i sengen.

Lenke til kommentar
I hvilken sammenheng bruker man "kurant", hva betyr det?

7852243[/snapback]

Jeg bruker det i betydning "greit nok", "helt OK", "passer fint", "gjør det den skal", altså når noe gjør det som er forventet, men ikke nødvendigvis så mye mer.

 

"Hva syntes du om kjøttkakene?" "Helt kurante de."

"Rimelig kurante disse nye bussetene."

"Dobbeltsidig tape var en kurant løsning på skapdørene som pleide å skli opp."

Bruken varierer nok en del, men det er slik jeg bruker det.

 

(Nå må det også legges til at jeg også bruker det selvkonstruerte ordet "overkurant", så jeg er ikke akkurat en autoritet når det kommer til korrekt ordbruk.)

Lenke til kommentar
I hvilken sammenheng bruker man "kurant", hva betyr det?

7852243[/snapback]

Jeg bruker det i betydning "greit nok", "helt OK", "passer fint", "gjør det den skal", altså når noe gjør det som er forventet, men ikke nødvendigvis så mye mer.

 

"Hva syntes du om kjøttkakene?" "Helt kurante de."

"Rimelig kurante disse nye bussetene."

"Dobbeltsidig tape var en kurant løsning på skapdørene som pleide å skli opp."

Bruken varierer nok en del, men det er slik jeg bruker det.

 

(Nå må det også legges til at jeg også bruker det selvkonstruerte ordet "overkurant", så jeg er ikke akkurat en autoritet når det kommer til korrekt ordbruk.)

7852386[/snapback]

 

Jeg kjøper den! :thumbup:

 

1. I hvilken sammenheng bruker man "kurant", hva betyr det?

7852243[/snapback]

 

Kurante flasker når man panter for eksempel

7852553[/snapback]

 

Jeg fatter ikke den :thumbdown:

Lenke til kommentar
Må alltid være en ulempe!!  :(

 

Men takk for advarselen. Virket litt farlige med slike tabletter. Hvis jeg tar sånne engang, så skal jeg lenke meg fast i sengen.

7852320[/snapback]

Det er alltid en hake.

 

Jeg vet få leser bruksanvisninger i våre dager, men jeg oppfordrer innstendig om at folk gjør et unntak for medisiner. Noen er merket med en rød trekant, og med god grunn. Også noen antihistaminer (tror Polaramin) er merket slik.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...