Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerer pistoler til tv-spill? :O Det er jo ingen sensorer i bilderøret på tven? Har det no med lys å gjøre?  :hmm:

7839950[/snapback]

 

Når du trykker inn knappen, vil hele skjermen i et millisekund bli ensfarget, bortsett fra målet/målene, som vil ha en egen farge. Sensoren i tuppen på pistolen tracker bare etter den fargen, og vil treffe hvis du har siktet på målet.

7841141[/snapback]

Den var ikke dum.

Lenke til kommentar
Gekkoen kan henge på en overflate uten å gripe rundt noe, den sitter som limt fast. Grunnen til det er resultat av flere fenomen, men grunner hovedsakelig av at hudoverflaten er dekket med millioner av mikroskopiske hår. Gekkoen kan faktisk henge etter en finger på en polert glassflate.

 

Hvilken mekanisme er det da som gjør at han ikke henger igjen på underlaget når han skal gå videre?

7830667[/snapback]

Er det ingen som har noe svar på dette?

Jeg sendte mail til en journalist i TU.no som skrev om gekko-egenskaper på nye materialer som kan erstatte lim, men har ei heller fått noe svar fra han. Dette er et tema som plager meg.

 

Hvordan argumenterer de latin-amerikanske gruppene ut fra bibelen på deres rettigheter?

7845267[/snapback]

Det var en kul problemstilling. Hvordan forklarer de opphavet og sin historie geografisk? Det er jo nødt til å bli totalkræsj. Blir litt håpløst å sitte på en Mayapyramide og tviholde på en såpass ny religion som kristendommen. :)

Lenke til kommentar

En ting som slo meg her om dagen:

 

På tyggispakker blir det oppgitt næringsinnhold i kalorier, karbohydrater, proteiner, fett, salt osv. Jeg vil anta at dette representerer innholdet i selve tyggisen, men det er et fåtall som faktisk svelger tyggisen etter man har tygget på den en stund.

 

Spørsmålet blir da: Hva opptar vi fra tyggisen når vi tygger den?

 

PS: Antar dette spørsmålet forblir ubesvart. :p

Lenke til kommentar

Mozze: Jeg fant litt info om Gekkoer og hvordan føttene fungerer. Det er vist snakk om milliarder av ørsmå hår som gir svært mange kontaktpunkter med underlaget slik at den får godt grep omtrent hvor som helst. Ytterst på hvert hår er det molekyler som har en svak tiltrekningskraft til underlaget. Gekkoen krøller bare tærne for å slippe taket. Mer nøyaktig info her:

 

Hero: Sticking with gecko glue

 

Newsweek: Nature's Design Workshop

 

Det er også noen fine bilder der.

Lenke til kommentar

Vi er på rett vei her Simen1, men ikke helt fremme ;)

I lys av at jeg er en nysgjerrig fyr må jeg tillate meg å pirke enda litt mer i denne saken.

 

Hvorfor løsner hårene fra underlaget når gekkoen krøller tærne? Hvis den f.eks henge i et vindu og rører litt kleint på seg, faller'n ned da?

Kanskje det fungerer litt som en borrelås. Trekker man rett ut løsner den, men i lengderetningen sitter borrelåsen godt. Jeg får kanskje lese litt om Van der Waal kreftene, selvom det hørtes ut som et tørt tema..

Lenke til kommentar
Vi er på rett vei her Simen1, men ikke helt fremme ;) I lys av at jeg er en nysgjerrig fyr må jeg tillate meg å pirke enda litt mer i denne saken.

7846267[/snapback]

Helt i orden :) Det var ikke ment som et endelig svar.

 

Det med å krølle tærne når den skal løs er ganske enkelt. Tenk deg en fast ting med dobbeltsidig tape festet godt til underlaget. F.eks en bok + dobbeltsidig tape + en bordflate. Dersom du prøver å løfte boka rett opp så prøver du å bryte ALLE forbindelsene mellom limet og bordet på en gang. Kraften som trengs for å løsne den er enorm. Men hvis man har bare tapen og bordet så kan man begynne å dra i et hjørne. Da trenger man bare løsne kanskje 1mm lengde * 1cm bredde i et gitt øyeblikk. Kraften som kreves for det er liten men til gjengjeld må man dra tapen av i trinn for trinn, millimeter for millimeter.

 

Jeg regner med at krøllinga av tærne starter en slik "oppriving" av klistret en plass og lar opprivingen gå som en "bølge" over fotbladet.

Lenke til kommentar
Når du trykker inn knappen, vil hele skjermen i et millisekund bli ensfarget, bortsett fra målet/målene, som vil ha en egen farge. Sensoren i tuppen på pistolen tracker bare etter den fargen, og vil treffe hvis du har siktet på målet.

7841141[/snapback]

Det er nesten så jeg blir nødt til å ta opp på video og kikke bilde for bilde etterpå. Er det mulig å oppdrive et screenshot akkurat når noen skyter på et eller annet spill?

7844902[/snapback]

 

Sjekk ut Howstuffworks for en nærmere forklaring :)

Lenke til kommentar

Det kan ikke være så enkelt som å holde et ark foran.

Kanskje det funker på Duck Hunt, men ikke på nyere spill. PS1 hadde et Die Hard spill og der var det flere mål samtidig, samt noe glassruter osv. Det må ha vært noe forskjellige fargekoder e.l.

Dessuten måtte pistolen kalibreres før start ved at man skøyt mot en vanlig blink/kryss. Det vil si at pistolen må kunne vite hvor på skjermen man treffer. Kanskje den hvite 'flekken' har blitt erstattet av et mer intrikat mønster som dekker hele skjermen.

Her ble det jaggu flere spørsmål enn svar, digger denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...