Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan funker kontorstoler? Eller denne med å ta opp og ned mekanismen? Man drar i en spake så løftes stolen opp osv.

7836605[/snapback]

Det fungerer litt som en "sykkelpumpe" med en ventil man åpner med spaken. Hvis du slenger deg hardt ned på stolen tar hovedsaklig lufttrykket av for vekta og fjærer deg opp igjen. Det er også en fjær inni stammen på stolen men den spiller ikke noen stor rolle i det man slenger seg hardt ned. Fjæra er akkurat så sterk at den kan holde oppe en veldig lett person. Kanskje 30kg. Hvis du veier f.eks 60kg, sitter på stolen åpner ventilen med spaken så slipper lufta ut og du synker. Reiser du deg opp uten å slippe spaken så dytter fjæra opp setet med en kraft på ca 30 kg. Grunnen til at man ikke faller øyeblikkelig eller setet spretter øyeblikkelig opp er at ventilen er veldig trang og slipper bare inn eller ut veldig lite luft av gangen. Hullet er kanskje under en millimeter i diameter og begrenser dermed luftstrømmen. Setet heves eller senkes altså sakte og elegant. Barn sliter med å senke stolene fordi de er så lette at de er lettere enn de 30kg som fjæra presser opp med.

 

Hm, viss jeg har årstallet X, hvordan kan jeg sjekke om det er et skuddår?

7836915[/snapback]

Du må dessverre bruke en tabell. Det er relativt regelmessig hvert 4. år, men siden antall døgn ikke går fullstendig opp i ett år. Ett år (en runde rundt sola) er ikke nøyaktig 365 og en kvart dag så man har vært nødt til å kompensere med å fjerne et skuddår hvert århundre, bortsett fra hvert årtusen. (Det var noe sånt. Ihvertfall ikke helt regelmessig.) Sist skuddår var i 2004 og det kommer hvert 4. år ihvertfall i mange tiår fremover.

 

Redigert: Takk for rettelsen JohndoeMAKT. Ikke ved 100 år, bortsett fra hver 400 år. Det skal jeg huske :)

Lenke til kommentar
Redigert: Takk for rettelsen JohndoeMAKT. Ikke ved 100 år, bortsett fra hver 400 år. Det skal jeg huske :)

7837206[/snapback]

 

 

Så vidt jeg vet stemmer det, men det er ikke skuddår de årene som kan deles på hundre med mindre de også kan deles på firehundre. :fun:

 

Men det er en stund til vil kommer til et år som kan deles på hundre, så i god Y2k-stil kan regelen du har listet brukes.. frem til 2100.

7837128[/snapback]

Hehe, her skal det gjøres skikkelig. Takk forresten, det funka fin-fint :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
bjorninge@dabear-suse-102:~/Desktop$ python isleap.py 2000

you entered 2000 which is indeed a leap year

bjorninge@dabear-suse-102:~/Desktop$ python isleap.py 2004

you entered 2004 which is indeed a leap year

bjorninge@dabear-suse-102:~/Desktop$ python isleap.py 2005

you entered 2005 which is not a leap year!

bjorninge@dabear-suse-102:~/Desktop$ python isleap.py 2008

you entered 2008 which is indeed a leap year

bjorninge@dabear-suse-102:~/Desktop$ python isleap.py 2010

you entered 2010 which is not a leap year!

bjorninge@dabear-suse-102:~/Desktop$

:D

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Er 8ms respons tid for lite for spilling?

Hvordan ser det ut når man spiller med så "dårlig" respons tid?

Trodde at det var jo mindre responstid, jo bedre. :p

Hvordan det ser ut kommer an på skjermen og personen som bruker den. Hvis det er dårlig responstid blir man vel å oppleve såkalt "ghosting".

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer pistoler til tv-spill? :O Det er jo ingen sensorer i bilderøret på tven? Har det no med lys å gjøre?  :hmm:

7839950[/snapback]

 

Når du trykker inn knappen, vil hele skjermen i et millisekund bli ensfarget, bortsett fra målet/målene, som vil ha en egen farge. Sensoren i tuppen på pistolen tracker bare etter den fargen, og vil treffe hvis du har siktet på målet.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer pistoler til tv-spill? :O Det er jo ingen sensorer i bilderøret på tven? Har det no med lys å gjøre?  :hmm:

7839950[/snapback]

 

Når du trykker inn knappen, vil hele skjermen i et millisekund bli ensfarget, bortsett fra målet/målene, som vil ha en egen farge. Sensoren i tuppen på pistolen tracker bare etter den fargen, og vil treffe hvis du har siktet på målet.

7841141[/snapback]

Seriøst!!?- Kult! har faktisk lurt på det flere ganger selv!!

Lenke til kommentar
Når du trykker inn knappen, vil hele skjermen i et millisekund bli ensfarget, bortsett fra målet/målene, som vil ha en egen farge. Sensoren i tuppen på pistolen tracker bare etter den fargen, og vil treffe hvis du har siktet på målet.

7841141[/snapback]

Jøss, det har jeg aldri tenkte på. Mimre tilbake til Duck Hunt på NES.

Lenke til kommentar
Når du trykker inn knappen, vil hele skjermen i et millisekund bli ensfarget, bortsett fra målet/målene, som vil ha en egen farge. Sensoren i tuppen på pistolen tracker bare etter den fargen, og vil treffe hvis du har siktet på målet.

7841141[/snapback]

Det er nesten så jeg blir nødt til å ta opp på video og kikke bilde for bilde etterpå. Er det mulig å oppdrive et screenshot akkurat når noen skyter på et eller annet spill?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...