Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi tilfeldighetene har gjort det sånn.

Alt er relativt! ;)

Et fint eksempel på dette er sparegrisen. Først var det i England tror jeg der de hadde poser med penger. Posene var lagd av et stoff de kalte "pygg". Altså en "byggbag"

Da en butikk skulle bestille slike poser mistolket en eller annen og tolket det som en gris og lagde en sparegris som vi kjenner det i dag.

Edit: Skivefeil

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Hvordan kan ting bli som ting er? Er det noe som bestemmer at en stol akuratt skal være en stol? Noen må ha tenkt ut noe lurt her.

Kort og greit: Hvorfor er ting som ting er?

Svaret har egentlig to sider:

- ting vi (mennesker) lager selv er tilpasset oss bedre og bedre over tid. Biler var først laget rundt motoren med kupe lagt til. Biler idag er laget rundt kupeen og resten tilpasset utgangspunktet: menneskene. Ser du på sykler siden starten, ser du at formen slik vi kjenner den igjen idag, kom etter ganske kort tid.

- så er det mennesket selv, hvordan vi passer så godt inn i naturen. Her er det noen milliarder år med darwinisme som ligger bak. Vi er slik vi er fordi det ga oss en fordel en gang i tiden.

Nå er det endel unntak, ofte basert på tradisjon. Plassering av taster på tastaturet (QUERTY) er valg for å være minst mulig optimalt for at mekaniske skrivemaskiner ikke skule låse hammrene mothverandre, og så er folk blitt vant til det, og dette lever med oss selv lange etter at mekaniske skrivemaskiner er blitt museumsgjenstander. Fra naturens side har vi netthinnen i det menneskelige øyet, en klar glipp.

Lenke til kommentar
Fra naturens side har vi netthinnen i det menneskelige øyet, en klar glipp.

når ble netthinnen en glipp?

forklar litt bedre...

Tidspunktet er vel uklart, men designen deler vi med mange andre. Feilen ligger i at nervebanen for hvert piksel i netthinnen (tapper og staver) ligger foran pikslene og dermed skygger delvis for synet. Da er det bedre slik blekkspruter har det med nervebanene bak. Da har de heller ikke en blind flekk slik vi har.

Foreleseren min i biologiske systemer sa at Vårherre hadde gjort en tabbe her, men endel kriste i klassen var uenig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Er det gratis tannlege til fylt 18 eller 20?

Ut året du fyller 18, ble jeg fortalt når jeg spurte tannlegen min. Mellom 18-20 er det rabatt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...