Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Chaos, det var liksom meninga. ;)

 

 

Hvor lagrer man avfall som må ligge uberørt og beskyttet i hundretusner av år?

 

Kvifor skyt dei ikkje atomavfall ut i verdsrommet, kanskje mot sola eller langt ut av galaksen for å destruere det?

7830423[/snapback]

 

Hva med om noe går galt under oppskytinga?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt widescreen tv før og har ikke så mye peiling på det.

Men her om dagen så var jeg hos en kammerat som hadde widescreen tv og så "blier", men bildet var "kuttet" oppe og nede akkurat som på vanlige tver.

Det skulle vel ikke være slik?

Sa ikke noe da siden jeg ikke har helt peiling.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt widescreen tv før og har ikke så mye peiling på det.

Men her om dagen så var jeg hos en kammerat som hadde widescreen tv og så "blier", men bildet var "kuttet" oppe og nede akkurat som på vanlige tver.

Det skulle vel ikke være slik?

Sa ikke noe da siden jeg ikke har helt peiling.

7830473[/snapback]

 

Kan ha noe med at filmen er lagd i et annet format (fortsatt WS men ikke 100% samme lengde x bredde).

 

Merker det samme når jeg ser WS film på min Dell 2407 skjerm.

Lenke til kommentar

Gekkoen kan henge på en overflate uten å gripe rundt noe, den sitter som limt fast. Grunnen til det er resultat av flere fenomen, men grunner hovedsakelig av at hudoverflaten er dekket med millioner av mikroskopiske hår. Gekkoen kan faktisk henge etter en finger på en polert glassflate.

 

Hvilken mekanisme er det da som gjør at han ikke henger igjen på underlaget når han skal gå videre?

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Å bygge det (Kjernekraftverk) inn i fast fjell ville jo også begrense strålingen betydelig, samtidig som man ville unngå forurensing av grunnvannet.

7830128[/snapback]

Nja, grunnvannet kan fortsatt forurenses på lang sikt, men det kommer jo an på hvor gjennomtrengelig fjellet er. Men begrense strålingen? Hvilken stråling? Dagens kjernekraftverk har jo kun stråling akkurat der det skal være stråling: inne i reaktoren. Utenfor kjernekraftverket er det jo ikke noe radioaktiv stråling, annet enn det som kommer fra helt naturlige kilder som Uran, Radon og en rekke andre stoffer som alltid har funnes i naturen. Samt stråling fra rommet. Røntgen, gamma, nøytrinoer etc.

 

Hvor lagrer man avfall som må ligge uberørt og beskyttet i hundretusner av år?
Kvifor skyt dei ikkje atomavfall ut i verdsrommet, kanskje mot sola eller langt ut av galaksen for å destruere det?

7830423[/snapback]

To grunner:

1. Det er enorme mengder avfall som skal fraktes ut (om vi inkluderer det lavradioaktive). Dette er så mye at det ikke er mulig å frakte så mye ut med dagens oppskytningsintervaller.

2. Det er en enorm fare for at det skal gå galt. Omtrent hver 100. oppskytning går galt og da skulle vi i så fall statistisk sett hatt langt flere Tsjernobylkatastrofer på grunn av dette enn atomulykker som faktisk har skjedd. Risikoen er altså alt for høy.

Lenke til kommentar
Å bygge det (Kjernekraftverk) inn i fast fjell ville jo også begrense strålingen betydelig, samtidig som man ville unngå forurensing av grunnvannet.

7830128[/snapback]

Nja, grunnvannet kan fortsatt forurenses på lang sikt, men det kommer jo an på hvor gjennomtrengelig fjellet er. Men begrense strålingen? Hvilken stråling? Dagens kjernekraftverk har jo kun stråling akkurat der det skal være stråling: inne i reaktoren. Utenfor kjernekraftverket er det jo ikke noe radioaktiv stråling, annet enn det som kommer fra helt naturlige kilder som Uran, Radon og en rekke andre stoffer som alltid har funnes i naturen. Samt stråling fra rommet. Røntgen, gamma, nøytrinoer etc.

7830860[/snapback]

 

Ops, litt ræva formulering fra min side. Tenkte på eventuelle ulykker.

Lenke til kommentar
Ops, litt ræva formulering fra min side. Tenkte på eventuelle ulykker.

7831301[/snapback]

Ops, da feiltolket jeg deg litt. I tilfelle ulykker så blir det som du sier langt mindre stråling. Både direkte stråling og spredning av radioaktivt støv (som er den største trusselen i slike ulykker) vil bli dramatisk redusert.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt widescreen tv før og har ikke så mye peiling på det.

Men her om dagen så var jeg hos en kammerat som hadde widescreen tv og så "blier", men bildet var "kuttet" oppe og nede akkurat som på vanlige tver.

Det skulle vel ikke være slik?

Sa ikke noe da siden jeg ikke har helt peiling.

Kan ha noe med at filmen er lagd i et annet format (fortsatt WS men ikke 100% samme lengde x bredde).

Widescreen er litt forskjellig. WS-TV-ar har formatet 16:9, eller 1,78:1, men mange filmar vert laga og distribuert i formatet 2,35:1 (og kjend som cinemascope). Ettersom dette er endå «breiare» enn vanlege WS-TV-ar, vil det verte svarte striper oppe og nede. Det vil som oftast stå bakpå DVD-omslaget kva format filmen er i.
Lenke til kommentar

Er ikke det veldig enkelt? Bare å åpne munn og nese på en gang og puste i vei. Men munnen er jo mye større enn neseborene så det meste av lufta vil nok strømme gjennom munnen. Men lukk munnen halvveis så det det bare er en smal åpning mellom leppene. Hold en finger foran munnen og en foran nesa så kjenner du at det kommer luft begge veier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg klarer ikke det. Hvis jeg puster med munnen så prøver jeg samtidig md nesa, så er det nesten som noe lukker seg. Kan godt være at jeg klarer det litt uten at jeg er klar over det. Prøvde det du sa, men det fungerte dårlig.

 

Er sikkert jeg som gjør noe feil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Leste en artikkel på nettet om at en dame saksøkte McDonalds for ,mange millioner fordi hun var blitt feit. Hva er det med folk? Det er jo hennes feil at hun spiser der og blir feit. Hun må jo være klar over konsekvensene. Hun vant forresten.

 

Leste også at en annen dame hadde bestilt kaffe på en kafe. Hun brente seg siden kaffen var så varmt. Hun saksøkte også kafeen fordi de ikke sa ifra at den var varm. alle vet jo at kaffe er varm!! Kafeen har nå skrevve på alle kaffekopper: The coffee is hot.. Elelr noe sånt. Hun vant.

 

Hvordan går det ann å vinne på slikt?! Skal jo ikke være mulig å vinne på ett sånt saksmål..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...