Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært borte fra hybelen der jeg som oftest lager pytt i panne og potetmos til middag hver dag. Har ikke smakt noen av delene på 2 uker. Så kommer jeg tilbake til hybellivet og det første jeg lager når jeg kommer inn er det.

 

Hvorfor er kostholdet mitt sånn at jeg har bare lyst på pytt i panne på hybelen mens ikke når jeg er hjemme?! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor reagerer vi på rim som vi reagerer. Det jeg mener er hvorfor passer ordet bord med klor?

7819953[/snapback]

 

Jeg vil tenke meg at det er fordi de slutter på samme lyd(er). Jeg har i hvert fall ikke tenkt over at det er noe med rim utover det at ordene høres nesten like ut.

7820039[/snapback]

Blir jo mer flyt i teksten, da.

 

Fire falske feler. (bokstavrim)

Så så vi solen fra gondolen. (enderim)

Lenke til kommentar
Så man må døpes hvis man forsatt vil være "kristen" etter man er 18. Eller holder det med å "glemme" å melde seg ut manuelt. Hvis man feks finner en som absolutt har lyst å gifte seg i kriken. (eller trenger man ikke være medlem i kirken for å kunne gifte seg i kirken?)

For å gifte seg i kirken må enten bruden eller brudgommen være medlem. Begge trenger ikke.

 

Å være 'kristen' er jo helt personlig. Men la oss si at 2 stk ikke er døpt, begge har hver én foreldre som var medlem når de ble født og de ble derfor medlem, begge er over 18 og vil gifte seg i kirken og begge er i kirken selv om de ikke skal være det?

 

Nei si det. Jeg har ikke peiling på om nøyaktighet blir mer viktigere for kirkefolka da. Det spørs nok helt med hvem som behandler giftemålet, om de legger merke til feilen og om de gidder å rydde opp i den. I følge regelverket skal de ikke kunne gifte seg, det spørs bare om noen er flinke nok til å følge regelverket.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært borte fra hybelen der jeg som oftest lager pytt i panne og potetmos til middag hver dag. Har ikke smakt noen av delene på 2 uker. Så kommer jeg tilbake til hybellivet og det første jeg lager når jeg kommer inn er det.

 

Hvorfor er kostholdet mitt sånn at jeg har bare lyst på pytt i panne på hybelen mens ikke når jeg er hjemme?!  :p

7820344[/snapback]

Sansynligvis får du middag av mamma hvis du er hjemme i helgen og hun lager kjøttkaker og god mat når gutten er hjemme. Idet du ankommer hybelen velter latskapen over deg og du smeller til med noe lettvint for å få mere tid foran TV'n og data'n. Dette er ikke noe unikt tilfelle, det eneste du skiller deg ut med er at du lager pytt i panne i stedet for grandis ;) Du er rett og slett et vanedyr som resten av oss.

Lenke til kommentar
Jeg kan nevne at hvis du melder deg ut av alle relgionssamfunn som kan få din del av relgionsskatten så får du rundt 600 kr i skattefradrag hvert år.

7816763[/snapback]

Har du litt mer info om dette, f.eks en link til skatteetaten?

7818166[/snapback]

Jeg tok vist feil. Her er svaret jeg fikk fra kirkerådet:

 

Vi har ikke kirkeskatt i Norge og det er derfor ikke mulig å få fratrekk for dem som ikke tilhører noe tros- eller livssynssamfunn.

 

Vennlig hilsen

Kirkerådet

Berit Nyborg

førstekonsulent

Lenke til kommentar
Er virkelig Kirkerådet riktig instans for å få et korrekt svar på dette? Blir ikke det litt som bukken og havresekken? ;)

 

For å ikke spore av helt legger jeg ved et spørsmål: Hvordan fungerer et viskelær?

7823021[/snapback]

Nei, det er nok ikke riktig sted å spørre for å få et nøytralt svar, men jeg tror de snakker sant. Særlig siden jeg ikke klarte å spore opp noe informasjon rundt skattefradraget andre plasser enn i Danmark og Finland.

 

Et viskelær fungerer på flere måter:

1. Som en grov "klut" som tiltrekker seg de små støvkornene av grafitt som sitter godt strødd ut over og delvis filtret inn i den grove overflaten på papiret. (Relativt sett grove overflaten. Tenk mikroskop)

2. Det fungerer som en fil som sliper litt i overflaten på papiret så det strekker til grafittstøvet som befinner seg litt dypt i overflaten. (Viskelær for blekkpenner er grovere fordi blekket sitter fast i papirfibrene og dermed fungerer ikke punkt 1. Slike viskelær sliper mye mer på papiret)

3. Viskelæret kleber til seg selv og smuldrer opp som små ruller av gummi. Disse rullene kapsler inn grafittstøvet og klumper blandingen av gummi og grafitt sammen til større ruller som enkelt kan børstes bort.

Lenke til kommentar

Mhm, kjører de bare rundt og kulern som de sier så er de lik som oss i trafikken.

Var visst et par politifolk som ble hukket her i Bergen for å ha kjørt altfor fort i fjøsangerveien for noen uker siden. Dette brukte de som eksempel på å motbevise at politi kan gjøre som de vil her i Bergen. Noe de som oftest gjør.

 

At politi blir hukket i trafikken på lik linje som oss andre kan holde ute av avisene, herregud hvor uinteressant... Skam på BA der sier jeg.

Lenke til kommentar
Så lenge politiet er i utryktning eller i 'skarpt' oppdrag kan de drite i trafikklys og skilting. Hvis de derimot skulle bryte reglene uten å ha rimelig grunn så kan de i prinsippet straffes på likt grunnlag som oss andre. Men hvem skal ta dem..?

7823276[/snapback]

 

 

Vel, vet ikke hvor "skarpt" oppdraget deres var men jeg er 100% sikker på at de kjørte bakveien for å ikke bli sett og komme ut av hjørnet med en eller annen heldiggris kom sidelengs.

 

Over til noe annet:

 

 

Finnes det lovlige kortdistanse fm-sendere ?

(typisk 10-20 meter distanse)

Lenke til kommentar
Finnes det lovlige kortdistanse fm-sendere ?

(typisk 10-20 meter distanse)

7823947[/snapback]

Jeg tror FM-sendere under en viss sendestyrke er helt lov for private. Jeg husker ikke hva begrensningen var, men tror det var 10 eller 100 mW sendeeffekt. Det skal være nok til ca 10-50 meter innendørs og over 100 meter utendørs.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...