Snø Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Kommer det noe godt ut av hikking? 7809939[/snapback] Spørs hvordan du ser på det... Langvarig hikke kan skyldes betennelse, kreft, byll osv. i området rundt mellomgulvet. Kroppen forteller med andre ord at du må oppsøke lege Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hva skjer om man seriekobler to biler (batteriene)? 7809877[/snapback] Man får dobbelt så høy spenning. Ikke noe mer som skjer. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Batteriene tar ingen skade? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Batteriene tar ingen skade? 7810431[/snapback] Nei! Et batteri består av mange seriekoblede celler, som hver er på X Volt. Et bilbatteri har vanligvis 6x2 Volt celler, som da blir 12. Når du seriekobler to bilbatterier får du 12x2 Volt med celler, som gir 24 Volt. Likestrøm er greit sånn sett. Enkelt å regne på. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Ikke noe personlig kritikk til noen, men jeg syntes denne tråden er mye mere interessant om den ikke blir fyllt opp med eksterne linker. Vel er det mye interessant på Wikipedia osv, men jeg mener man bør ta seg tid til å svare fremfor bare poste en link. Bare et lite ønske fra en som leser denne tråden daglig M 7808548[/snapback] Støttes, og jeg har tidligere tatt opp dette. Problemet jeg ser er at Wikipedia-artiklene besvarer det aller meste av det som det spørres etter. Derimot hadde folk sjekket Wikipedia først og deretter spurt om detaljer som ikke var klare der, så ville vi nok hatt en mer interessant diskusjon. Min mellomløsning er å like til Wikipedia og QUOTE avsnittet jeg mener besvarer spørsmålet. Det påfallende er at dette pleier å besvare hele spørsmålet. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvordan reagerer påslåtte harddisker på jordskjelv? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det kommer an på så mange ting, men ofte så overlever de. BAre tenk på Japan der jordskjelv er helt dagligdags. Det ville ikke vært holdbart om en måtte kjøpe nye disker som om det var melk eller brød. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvordan reagerer påslåtte harddisker på jordskjelv? 7811126[/snapback] Tja, jeg rista nettopp laptopen min kraftig mens den var påslått. Funker fint den.. Det opplever det uansett hver dag fra klasserom til klasserom på skolen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvordan reagerer påslåtte harddisker på jordskjelv?7811126[/snapback] Hvis det er et sterkt jordskjelv så vil nok strømmen gå og harddisken stoppe. Dersom strømmen ikke går så kan PCen velte og harddisken kan bli skadet. (Det er ikke sikkert at den blir ødelagt selv om PCen velter) Eller ting kan falle ned på PCen og få den til å velte eller skade harddisken direkte. Dersom jordskjelvet ikke er kraftig nok til å velte PCen så vil den neppe bli skadet. Codename_Paragon og Mozze: Hvis folk konsekvent hadde sjekket med Wikipedia, Google og andre steder før de spurte her så ville mange av de interessante og gøyale spørsmålene blitt silt bort før vi andre hadde fått lese de. Tråden gir ikke bare svar til den som spør men er til stor underholdsningverdi for alle oss andre Men jeg er enig i at man bør sitere avsnittet med svaret fra linkene man serverer så alle oss andre får lese svaret kjapt og enkelt uten å måtte åpne lenken og lete oss frem. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Hvordan reagerer påslåtte harddisker på jordskjelv? 7811126[/snapback] Tja, jeg rista nettopp laptopen min kraftig mens den var påslått. Funker fint den.. Det opplever det uansett hver dag fra klasserom til klasserom på skolen. 7811244[/snapback] Du kan jo lese Denne som omhandler risting av HD-er i litt større grad. Endret 27. januar 2007 av G2Petter Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Ikke noe personlig kritikk til noen, men jeg syntes denne tråden er mye mere interessant om den ikke blir fyllt opp med eksterne linker. Vel er det mye interessant på Wikipedia osv, men jeg mener man bør ta seg tid til å svare fremfor bare poste en link. Bare et lite ønske fra en som leser denne tråden daglig M 7808548[/snapback] Støttes, og jeg har tidligere tatt opp dette. Problemet jeg ser er at Wikipedia-artiklene besvarer det aller meste av det som det spørres etter. Derimot hadde folk sjekket Wikipedia først og deretter spurt om detaljer som ikke var klare der, så ville vi nok hatt en mer interessant diskusjon. Min mellomløsning er å like til Wikipedia og QUOTE avsnittet jeg mener besvarer spørsmålet. Det påfallende er at dette pleier å besvare hele spørsmålet. 7810827[/snapback] Slenger meg på den! Vi vil høre hva DU vet og ikke hva en eller annen laang artikkel sier (helst). Der kom det visst en til... Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Bruker en 40w lyspære mer strøm når den lyser konstant i 12 timer, enn når den slåes på for å lyse opp i fem minutter to ganger hver time i løpet av de tolv timene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Bruker en 40w lyspære mer strøm når den lyser konstant i 12 timer, enn når den slåes på for å lyse opp i fem minutter to ganger hver time i løpet av de tolv timene?7814296[/snapback] Nei, strømstyrken er den samme når lyspæra er slått på. Det er lett å regne ut strømstyrken ved å dele effekten på spenningen: 40W / 230V = ca 0,174 Ampere. Strømmen er altså 0,174 A uansett om lyspæra står på kort eller lenge. Når den er slått av er strømstyrken naturligvis 0 A. Hvis du tenker på energibruken så er det antall kilowatt ganget med antall timer som gjelder. 40W = 0,04 kilowatt. 5 minutter * 2 ganger per time * 12 timer = 120 minutter = 2 timer. 0,04 kW * 2 timer = 0,08 kWh (kilowattimer) Hvis den hadde stått på hele tiden ville den brukt: 0,04 kW * 12 timer = 0,48 kWh. Prisen på 1 kWh er veldig grovt anslått ca 0,5 krone i årsgjennomsnitt inkludert nettleie. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hva er det som fører til jordskjelv langs norskekysten? Var nesten som en bombe gikk av i dag morges. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Spredningsryggen i Norskehavet truer med skjelv. Rystelsene fra et jordskjelv forplanter seg utover som bølger. Det finnes flere forskjellige typer bølger, og dette kan seismologene bruke til å finne ut ting om bl.a. jordens indre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hva er det som fører til jordskjelv langs norskekysten? Var nesten som en bombe gikk av i dag morges. 7815275[/snapback] Det har ikke dukket opp noen nye jordskjelvmeldinger for Rogaland det siste døgnet: http://jordskjelv.no/siste/auto/ Kanskje de bare er trege til å oppdatere eller det faktisk var en bombe? Eller et jagerfly som var litt for nært land da det brøy lydmuren? (Jeg tenkte først på snøras fra et fjell eller takras men ser nå at dere har 5-6 'C i Rogaland så det er kanskje ikke så mye snø der nå?) Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er faktisk litt snø noen plasser i Rogaland. Og den smelter i stor fart idag, så det kan faktisk være et snøras. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er faktisk litt snø noen plasser i Rogaland. Og den smelter i stor fart idag, så det kan faktisk være et snøras. 7815509[/snapback] Eller så var det faktisk et jordskjelv likevel: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=165604 Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hvor høy promille skal til før man ikke merker at man promper? Kontrollen over urinblæren forsvinner ved sånn ca. 3 i promille, så det må vel være en del før det? Samtidig er det heller sjeldent at det lukter promp på fest, selv der hvor det er veldig høy flaskeføring. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Regner vel med at det ligger rundt 3 det og.. Kan ikke tenkte meg noe annet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg