Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke noe personlig kritikk til noen, men jeg syntes denne tråden er mye mere interessant om den ikke blir fyllt opp med eksterne linker. Vel er det mye interessant på Wikipedia osv, men jeg mener man bør ta seg tid til å svare fremfor bare poste en link. Bare et lite ønske fra en som leser denne tråden daglig ;)

 

M

7808548[/snapback]

Støttes, og jeg har tidligere tatt opp dette. Problemet jeg ser er at Wikipedia-artiklene besvarer det aller meste av det som det spørres etter. Derimot hadde folk sjekket Wikipedia først og deretter spurt om detaljer som ikke var klare der, så ville vi nok hatt en mer interessant diskusjon.

 

Min mellomløsning er å like til Wikipedia og QUOTE avsnittet jeg mener besvarer spørsmålet. Det påfallende er at dette pleier å besvare hele spørsmålet.

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer påslåtte harddisker på jordskjelv?

7811126[/snapback]

Hvis det er et sterkt jordskjelv så vil nok strømmen gå og harddisken stoppe. Dersom strømmen ikke går så kan PCen velte og harddisken kan bli skadet. (Det er ikke sikkert at den blir ødelagt selv om PCen velter) Eller ting kan falle ned på PCen og få den til å velte eller skade harddisken direkte. Dersom jordskjelvet ikke er kraftig nok til å velte PCen så vil den neppe bli skadet.

 

Codename_Paragon og Mozze: Hvis folk konsekvent hadde sjekket med Wikipedia, Google og andre steder før de spurte her så ville mange av de interessante og gøyale spørsmålene blitt silt bort før vi andre hadde fått lese de. Tråden gir ikke bare svar til den som spør men er til stor underholdsningverdi for alle oss andre :)

 

Men jeg er enig i at man bør sitere avsnittet med svaret fra linkene man serverer så alle oss andre får lese svaret kjapt og enkelt uten å måtte åpne lenken og lete oss frem.

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer påslåtte harddisker på jordskjelv?

7811126[/snapback]

Tja, jeg rista nettopp laptopen min kraftig mens den var påslått. Funker fint den.. Det opplever det uansett hver dag fra klasserom til klasserom på skolen.

7811244[/snapback]

Du kan jo lese Denne som omhandler risting av HD-er i litt større grad.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Ikke noe personlig kritikk til noen, men jeg syntes denne tråden er mye mere interessant om den ikke blir fyllt opp med eksterne linker. Vel er det mye interessant på Wikipedia osv, men jeg mener man bør ta seg tid til å svare fremfor bare poste en link. Bare et lite ønske fra en som leser denne tråden daglig ;)

 

M

7808548[/snapback]

Støttes, og jeg har tidligere tatt opp dette. Problemet jeg ser er at Wikipedia-artiklene besvarer det aller meste av det som det spørres etter. Derimot hadde folk sjekket Wikipedia først og deretter spurt om detaljer som ikke var klare der, så ville vi nok hatt en mer interessant diskusjon.

 

Min mellomløsning er å like til Wikipedia og QUOTE avsnittet jeg mener besvarer spørsmålet. Det påfallende er at dette pleier å besvare hele spørsmålet.

7810827[/snapback]

 

Slenger meg på den! Vi vil høre hva DU vet og ikke hva en eller annen laang artikkel sier (helst).

 

Der kom det visst en til... :hrm:

Lenke til kommentar
Bruker en 40w lyspære mer strøm når den lyser konstant i 12 timer, enn når den slåes på for å lyse opp i fem minutter to ganger hver time i løpet av de tolv timene?

7814296[/snapback]

Nei, strømstyrken er den samme når lyspæra er slått på. Det er lett å regne ut strømstyrken ved å dele effekten på spenningen: 40W / 230V = ca 0,174 Ampere. Strømmen er altså 0,174 A uansett om lyspæra står på kort eller lenge. Når den er slått av er strømstyrken naturligvis 0 A.

 

Hvis du tenker på energibruken så er det antall kilowatt ganget med antall timer som gjelder.

 

40W = 0,04 kilowatt.

 

5 minutter * 2 ganger per time * 12 timer = 120 minutter = 2 timer.

 

0,04 kW * 2 timer = 0,08 kWh (kilowattimer)

 

Hvis den hadde stått på hele tiden ville den brukt:

 

0,04 kW * 12 timer = 0,48 kWh.

 

Prisen på 1 kWh er veldig grovt anslått ca 0,5 krone i årsgjennomsnitt inkludert nettleie.

Lenke til kommentar
Hva er det som fører til jordskjelv langs norskekysten?

 

Var nesten som en bombe gikk av i dag morges.

7815275[/snapback]

Det har ikke dukket opp noen nye jordskjelvmeldinger for Rogaland det siste døgnet:

http://jordskjelv.no/siste/auto/

 

Kanskje de bare er trege til å oppdatere eller det faktisk var en bombe? ;)

Eller et jagerfly som var litt for nært land da det brøy lydmuren?

 

(Jeg tenkte først på snøras fra et fjell eller takras men ser nå at dere har 5-6 'C i Rogaland så det er kanskje ikke så mye snø der nå?)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...