Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DiscoBoB: Godt spørsmål, jeg er spent på om noen har et godt svar på det.

 

 

Ja, har brukt litt tid på dette nå, og finner ingen svar. Har søkt og søkt, og gjort om på søket og søkt på nytt. Men null resultat på selve symbolikken og historien bak det :(

 

Men håper en eller annen som kan historien popper innom ...

Lenke til kommentar
Hva betyr unmontable_boot_volume  i Windows blåskjerm, og hvorfor kommer den ?

 

Hadde 2 ukers prosjekt på datamaskin igår kveld, akkurat ferdig, fikk blåskjerm. Måtte formatere, masse filmer, bilder, dokumenter, spill, sanger vekk. Yey, takk gud for at vi fikk Windows.

7799588[/snapback]

Er ikke en support tråd, men søk på google du.

Lenke til kommentar
Hva betyr unmontable_boot_volume  i Windows blåskjerm, og hvorfor kommer den ?

 

Hadde 2 ukers prosjekt på datamaskin igår kveld, akkurat ferdig, fikk blåskjerm. Måtte formatere, masse filmer, bilder, dokumenter, spill, sanger vekk. Yey, takk gud for at vi fikk Windows.

7799588[/snapback]

Regler:

  •  
     
  • Ingen support: Dette er ikke en tråd der du skal spørre om alle mulige dataproblemer som du har, vi har resten av forumet til akkurat det.
     

2653148[/snapback]

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes " (altså tegnet ") til å betegne antall tommer (ca 2.5cm) ?

 

Og hva er historien til den bruken av tegnet?

 

Satt med noen venner når en reklame for en TV plutselig poppet opp og vi lurte, vi kom ikke på noen seriøse svar ...

7793150[/snapback]

Tommer trenger jo et symbol det også, som alt annet. Nå tror jeg også at det er en viss forskjell på hermetegn og tommertegn. Tommertegnet er to separate streker ved siden av hverandre, mens hermetegnet er to streker som står sammen. Selv om symbolene er identiske, eller tilsynelatende identiske ettersom hermetegnet ofte brukes for tommertegn, er det en forskjell på dem rent betydningsmessig.

Så tegnet er der på samme måte som komma er komma, og punktum er punktum. Eller at # betyr siffer.

 

Her er det jeg klarte å finne foreløpig:

 

The origin of the inch is disputed. Historically, in different parts of the world (even different cities within the same country) and at different points in time, the inch has referred to similar but different standard lengths.

 

The English word inch comes from Latin uncia meaning "one twelfth part" (in this case, one twelfth of a foot); the word ounce (one twelfth of a troy pound) has the same origin.

 

In some other languages, the word for "inch" is similar to or the same as the word for "thumb"; for example, French: pouce inch, pouce thumb; Italian: pollice inch, pollice thumb; Spanish: pulgada inch, pulgar thumb; Portuguese: polegada inch, polegar thumb; Dutch: tomme inch, tommel thumb; Swedish: tum inch, tumme thumb; Dutch: duim inch, duim thumb; Sanskrit: Angulam inch, Anguli Finger.

 

Given the etymology of the word "inch", it would seem that the inch is a unit derived from the foot, but this was probably only so in Latin and in Roman times. In English, there are records of precise definitions for the size of an inch (whereas the definitions for the size of a foot are probably anecdotal), so it seems that the foot was then defined as 12 times this length. For example, the old English ynche was defined (by King David I of Scotland in about 1150) as the width of an average man's thumb at the base of the nail, even including the requirement to calculate the average of a small, a medium, and a large man's measures. To account for the much larger length later called an inch, there are also attempts to link it to the distance between the tip of the thumb and the first joint of the thumb, but this may be speculation.

 

There are records of the unit being used circa AD 1000 (both Laws of Æthelbert and Laws of Ælfred). An Anglo-Saxon unit of length was the barleycorn. After 1066, 3 barleycorn was equal to 1 inch; it is not clear which unit was the base unit and which the derived unit.

 

One source says that the inch was at one time defined in terms of the yard, itself supposedly defined as the distance between Henry I of England's nose and his thumb. This is unlikely as Henry was born in 1068.

 

Prior to the adoption of the international inch (see above), the United Kingdom and other countries of the Commonwealth of Nations defined the inch in terms of the Imperial Standard Yard. The United States and Canada each had their own, different, definition of the inch, defined in terms of metric units. The Canadian inch was defined to be equal to 25.4 millimetres.

 

The name “prime” is something of a misnomer. Through the early part of the 20th century, the notation “x′” was read “x prime” not because it was an “x” followed by a “prime symbol”, but because it was the first in the series that continued with “x″” (“x second”) and “x‴” (“x third”). It was only later, in the 1950s and 1960s, that the term “prime” began to be applied to the apostrophe-like symbol itself. Although it is now more common to pronounce “x″” and “x‴” as “x double prime” or “x triple prime”, these are still sometimes pronounced in the old manner as “x second” and “x third”.
Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Tommer trenger jo et symbol det også som alt annet.

CM har ikke et symbol, eller har det det?

Nå tror jeg også at det er en viss forskjell på hermetegn og tommertegn. Tommertegnet er to separate streker ved siden av hverandre, mens hermetegnet er to streker som står sammen. Selv om symbolene er identiske,

huh?

 

eller tilsynelatende identiske ettersom hermetegnet ofte brukes for tommertegn, er det en forskjell på dem rent betydningsmessig.

Tror du er inne på noe her. Er ikke tomme tegnet egentlig 2 skråe streker? eller er det bare noe jeg innbiller meg/kommer ann på hvem som skriver?

 

Så tegnet er der på samme måte som komma er komma, og punktum er punktum. Eller at # betyr siffer.

7800099[/snapback]

...

 

 

Hmm, litt klokere og litt mindre klokere.

Det som alikavel fasinerer meg mest må være den kompliserte historien til hvorfor man valgte å begynne å bruke akkurat " som tegn. (Seff. veit jo ikke at den er spennende, men må jo være det)

 

mvh michael

 

 

EDIT

Gidder du gi kilder også :)

 

 

EDIT nr.2

Er intresert i historien til at man startet å bruke " som tegn, ikke historien til inches :)

 

(men da stikker jeg, takk neitakk)

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Er intresert i historien til at man startet å bruke " som tegn, ikke historien til inches :)

7800222[/snapback]

Jepp, jeg vet. Og det er her vi har The Missing Link. Men nå er iallefall alt rundt det oppklart.

 

Selve årsaken kan jeg bare tippe meg til. Siden gamle tider har man raspet mål inn på planker. Kanskje var det enkelt å avslutte et tall med to streker for å markere at her var det snakk om et mål. Det kan godt være at det bare ballet på seg, og at det faktisk ikke var det alfabetiske symbolet " som ble brukt, men to skråstreker som ble opfunnet der og da.

 

Kanskje var det noen som bare lette etter et symbol, og fant ut at " var mest ledig, og i hvertfall ikke brukt for andre mål. Slik var det jo med @, som ble plukket ut helt tilfeldig for å skille konto og domene i e-postadresse.

 

Edit:

 

The international standard symbol for a foot is "ft" (see ISO 31-1, Annex A). In some cases, the foot is denoted by a prime, which is often approximated by an apostrophe, and the inch by a double prime. For example, 6 feet 2 inches is denoted by 6′2″. This use can cause confusion, because the prime and double prime are also international standard symbols for arcminutes and arcseconds.
Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Hva ble tegnene ¤ og _ brukt til før de havnet på tastaturet?

7801016[/snapback]

Hva brukes ¤ til idag da? Selv etter det havnet på tastaturet..

For ikke snakke om Scroll Lock, det er en knapp jeg tror faktisk aldri har blitt trykket på med overlegg på noe tastatur jeg har hatt gjennom tidene. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvordan foregår produksjonen av ferdigpillede reker? Kan ikke forestille meg at det skjer manuelt akkurat ...

7776717[/snapback]

Sendte en mail til Unil (Fiskermannen osv)

Fikk ikke noe veldig bra svar, men det var da i alle fall noe:

 

Hei!

 

Vi selger både håndpillede og pillede (maskinpillede reker). Vår produsent kjøper inn dette ferdig fra underleverandør, og produktene gjennomgår en kvalitetskontroll under produksjon og pakking.

 

Vi har dessverre ikke tilgang på noen bilder av dette.

 

Vennlig hilsen

Unil Forbrukerkontakt

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...