Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg tror de er der for at det skal være enkelt for trykkeriet å se om de går tom for en farge og om papiret ligger skjevt slik at fargebilder får forskyvning mellom fargene. Regner med at kontrollen av prikkene er automatisert for lenge siden.

7785264[/snapback]

Kanskje på de større trykkene(VG, dagbladet). Blir ofte nødt til å kaste endel i oppstarten av trykkingen, slik jeg er kjent med det iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Har selv ett spørsmål. Hvorfor blir det kaldere i Januar, Februar og Mars når solen snur i Desember/Januar? Hvis solen snur burde det jo bli varmere?

7784645[/snapback]

Det blir som når du slår på en kokeplate på komfyren: temperaturen går ikke momentant opp til det nye likevektspunktet. Dette kan utledes med mye fin matematikk om diffusjon, termodynamikk, transienter og faseforsyvninger. Jeg prøver først metaforisk:

Tenk deg at du har en kokeplate der du kan sette effekten fra 0 (vintersolverv) til 10 (sommersolverv). Dersom du stiller inn på 5 (jevndøgn), vi du etter en god stund få en stabil temperatur på la oss si 50 grader. Stiller du inn på 10, tar det tid før det blir merkbart varmere. Etter en kort tid stiller du til 9, men temperaturen stiger fortsatt. Når du når 7 så er temperaturen fortsatt økende, helt til du kommer til 6. Siden temperaturen brer seg langsomt, stiger den fortsatt når du kommer tilbake til 5, og reell nedkjøling kommer først når du stiller inn på 3 (gitt at du holder et noenlunde jevnt tempo). På nivå 0 synker temperaturen raskt (siden du ikke tilfører noe energi), men det er igjen treghet i systemet, så laveste temperatur når du ikke før du igjen har stilt inn på 3. Og slik går syklusen.

Jeg håper det var forståelig, for diffusjonslikninger appellerer lite til intuisjonen...

Lenke til kommentar
Vil kulsyre i vann påvirke frysningspunktet? Isåfall hvordan? Jeg tenker først og fremst på vann vs farris, men sammenlikning med brus vs vann kunne òg vært aktuelt.

7785701[/snapback]

Jeg regner med at fasediagrammet CO2 - H2O er ganske likt diagrammet til luft - H2O. Altså med et eutektikum veldig nært rent vann. Det vil si at frysepunktet er litt lavere med CO2 enn uten. I tilfellet luft-vann så er frysepunktet ca -0,15'C. Vanlig vann fryser altså ved den temperaturen når det er i likevekt med luft, noe det som regel er. Rent vann destillert ved veldig lavt trykk fryser altså ved en litt høyere temperatur enn vann fra springen. CO2 ligner mye på luft, men i farris så er trykket ganske høyt og det påvirker frysepunktet på to måter: høyt trykk av CO2 vil gjøre at sammensetningen CO2-H2O er nærmere eutektikum og dermed lavere, mens høyere trykk i vannet gjør frysepunktet ennå litt lavere.

Jeg vil gjette på at frysepunktet til farris er ca -0,2 til -0,5'C, mens hvis du fyller vann fra springen på flaska så vil det fryse ved -0,15'C.

Lenke til kommentar
det var vel coca-cola som fant opp julenissen?

7785938[/snapback]

Vil påstå du er på litt dypt vann her, ja. Julenissen har vel to litt forskjellige opprinnelser, men er vel hovedsakelig tysk og tyrkisk tradisjon. Jeg lurer dog på det jeg lurte på tidligere.

7786056[/snapback]

Han er vel ikke i vannet her, men heller på ironiens(evt sarkasmen) landevei :yes:

---

Takk for svar simen1 :)

---

Hvor mange grader er det varmeste som er målt?

---

Kan noen gi meg et kort sammendrag av forskjellene mellom ironi og sarkasme? Jeg finner wikipedia litt vanskelig å forstå..

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hvor mange grader er det varmeste som er målt?

7786076[/snapback]

Jeg regner med du mener lufttemperaturen i skyggen her på jorden. I så fall finner vi svaret i wikorakelet:

The world's temperature extremes are:

+53.9 °C , recorded in the Death Valley

−89.2 °C , recorded in Vostok, Antarctica, on 21 July 1983

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_extremes :)

Lenke til kommentar

Som det står i artikkelen hvertfall: "The reading of 57.7C at Al Azizia is plain false and it was taken during a sandstorm (the temperature in the same day at Tripoli, few miles away was around 30C)."

Samtidig kan denne være morsom å få med seg:

Coldest and hottest inhabited places on Earth

Hottest inhabited place

Dallol, Ethiopia average temperature is 34 °C (93.2 °F)

Coldest inhabited place

Eureka, Nunavut, Canada daily average temperature is −19.7 °C (−3.46 °F)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Mente å ha lest et sted at de målte ca +58 i libya en gang... Må ha vært feil det da...

7786112[/snapback]

Jeg har alltid gått rundt og trodd 54,6 i Libya av en eller annen grunn :/

--

Her nevnes det at det i 1922 en gang var oppe i 136 grader Fahrenheit, som skal tilsvar 57,777777777... grader Celsius. Dette nevnes også her.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Når folk sier "prosit" er det jo bare plagsomt. En høffelighetsgreie som stammer fra England?

Edit:

Prosit er et utropsord som gjerne sies til en som nyser.

Ordet stammer fra det latinske prodesse (gagne), og kan oversettes med måtte det være til gagns. Dette kommer av at de overtroiske mente at et nys var et forvarsel på noe som enten var godt eller ondt, og man håpet dermed at nyset skulle være til det gode.

Atter andre mener at nys er at sjelen forsøker å rømme fra kroppen, og at bare noens Prosit! kan stoppe dette fra å skje.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Enig. At folk sier prosit er bare unødvendig (eller plagsomt selv om jeg synes det høres litt sterkt ut. Jeg plages jo ikke akkurat). Det går an å si gesundheit også men det liker jeg heller ikke. Hvis man absolutt må si noe så synes jeg "oi" eller "huffda" får duge.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...