Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan det være tåke i kuldegrader?

På vei til jobb idag var det -13°C og tåka var så tett at jeg kun så to gatelys frem. Tåken burde fryse og ramlet ned som snø, men hvoror gjør den ikke det?

7779721[/snapback]

 

Ha! Jeg tenkte akkurat det samme på vei til jobb i dag og jeg så tåka også :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan det være tåke i kuldegrader?

7779721[/snapback]

Tåke er normalt vanndråper som er så små at de møter veldig høy luftmotstand i forhold til vekta og dermed ikke ramler ned på bakken særlig raskt. Om de ørsmå vanndråpene fryser til is/snø så endres ikke vekta og luftmotstanden blir vel bare ennå større. Derfor blir vel ispartiklene hengende i lufta fortsatt.

 

Hvis det hadde vært vanndråper (det er faktisk mulig ved -13'C) så ville det vært en variant av underkjølt regn og skapt enorme isproblemer på veier, biler osv.

 

17092197-a32a-028001E0-.jpg

Flere fine bilder

 

Underkjølt regn

Underkjølte vanndråper

Lenke til kommentar

Det finnes en silikon som ikke størkner, har samme substans som den som størkner når den kommer ut av tuben.

Den er fin til å smøre pakninger og andre ting som lett fryser.

Nå er det 15 år siden jeg har brukt den så jeg aner ikke om den finnes på markedet.

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar
Det finnes en silikon som ikke størkner, har samme substans som den som størkner når den kommer ut av tuben.

Den er fin til å smøre pakninger og andre ting som lett fryeser.

Nå er det 15 år siden jeg har brukt den så jeg aner ikke om den finnes på markede.

7780614[/snapback]

 

Silikon sier du, kanskje jeg skal stikke innom kondomeriet på vei hjem ?

 

 

 

En annen ting: Går det an å presse sammen masse aviser og bruke de som fyring i peisen ?

 

Eller vil det bli som å brenne masse papir på en gang ?

Har så mye papiravfall på jobben.

Lenke til kommentar

Press papiret skikkelig sammen i en melkekartong eller lignende (hylse til brennevin av papp er flott), men du burde ha en varm ovn slik at det ikke blir så mye aske.

Fine vedkubber det :)

Hvis du går lengre kan du jo bløte papiret og presse dem sammen til en kubbe og la den tørke, fungerer bedre.

Lenke til kommentar

Liten spørsmål om terrorisme;

 

Det fantes ikke så mye terrorisme før for ett tiår siden, men hva var det som gjorde at det blusset så enormt opp?

 

Og har økonomien egentlig noe å si på at terroristene forsetter, feks bakmenn som får penger av Bin Laden.

 

Tror noen egentlig at terroristene vil forsvinne? :)

Lenke til kommentar
Det fantes ikke så mye terrorisme før for ett tiår siden

7780643[/snapback]

Feil!

7780932[/snapback]

Jeg begynte på et svar, men kjente jeg ble så sinna at jeg gav opp.

Begrepet terrorisme har fått en oppblomstring av Bush-administrasjonen siden 11.september for å spre frykt i befolkning og skape støtte politisk til å drive verdensomspennende krig mot 'terror' (eller for sikring av ressurser som jeg vil kalle det). Tidligere var det 'attentater' og 'geriljakrig', alt slikt havner i terrorskuffen og får stempel: Al Quida.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Hvorfor lager folk virus?

7778852[/snapback]

 

Datavirus eller skikkelig skummle virus til oss dødlige?

7778981[/snapback]

 

Datavirus :blush: Burde vel nevnt det.

Lenke til kommentar

Ikke så mye, men litt:

I områder hvor vi finner meanderløp er det også vanlig med elveterasse og elvesletter. Elveterasser er flate sletter som ligger høyere enn dagens elveløp, mens elvesletter er flate områder langs elva. Begge disse er skapt som følge av at elva har sortert løsmasser.

Lenke til kommentar
Det fantes ikke så mye terrorisme før for ett tiår siden

7780643[/snapback]

Feil!

7780932[/snapback]

Jeg begynte på et svar, men kjente jeg ble så sinna at jeg gav opp.

Begrepet terrorisme har fått en oppblomstring av Bush-administrasjonen siden 11.september for å spre frykt i befolkning og skape støtte politisk til å drive verdensomspennende krig mot 'terror' (eller for sikring av ressurser som jeg vil kalle det). Tidligere var det 'attentater' og 'geriljakrig', alt slikt havner i terrorskuffen og får stempel: Al Quida.

7781141[/snapback]

Terror fikk mye oppmerksomhet ja, men har alltid vært et begrep. Bare spør dem som var oppegående i 1972. Å si at det ikke fantes så mye terror før 1997 er så feil som det kan bli.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...