Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er gjesping et tegn på at man er trøtt? koffor e ikkje hosting et tegn på at man er trøtt?

Hvorfor blir menn skallet og ikke damer?

Hvilket farge har speil?

Koffor liker folk Eminem?

7774290[/snapback]

Gjesping er et tegn på faseskifte. Det er rett og slett en refleksstyrt primitiv form for kroppsspråk, som ligger i oss fra gammelt av. Ved å studere kattedyr, kan vi se at gjespingen faktisk er relatert til situasjoner.

Hosting er en refleks hvis irritasjon i hals og lunger.

Menn har et annet hormonsystem.

Speil reflekterer alle farger.

Fordi han fenger folk?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Hvorfor er gjesping et tegn på at man er trøtt? koffor e ikkje hosting et tegn på at man er trøtt?

Kan ikke svare på første delspørsmål, men hosting har en helt spesifik funksjon. Man hoster for å kvitte seg med irritasjon i slimhinnene, gjerne støv eller matrester e.l. Dessuten er ikke hosting spesielt søvndyssende ;)

 

Hvorfor blir menn skallet og ikke damer?

Jeg vil anta det er hormonelt. Kanskje testosteron eller noe anet. Nå kan damer blir skrekkelig tynne i håret de også, men det er vel utvilsomt at menn mister hår i vesentlig større grad enn kvinner. (selvom jeg lurer på hvor mye hår dama egentlig har, hun røyter jo som et h****e)

 

Hvilket farge har speil?

Vi ser kun at et objekt har en farge siden det reflekterer bestemte bølgelengder av lyset, f.eks røft, grønt, blått osv. Et speil reflekterer alt lys (så vidt jeg vet) så den har alle eller ingen farger..

 

Koffor liker folk Eminem?

Det lurer jeg også på av hele mitt hjerte! ;)

 

edit: Jeg begynte å skrive innlegget sånn ca 1415, men kom liksom aldri helt i mål..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
"Hvorfor blir menn skallet og ikke damer?"

 

Ein grunn til dette er også at dei same hormona som gjer menn hår på hovudet gjer dei også hår på brystet!

 

Så menn som har meir hår på brystet har ofte mindre hår på hovudet. :)

7774698[/snapback]

 

Huh?... Er det jeg som leser feil eller burde det etter den andre setning tilsies at menn med hår på brystet burde ha mer hår på hode også?....

Lenke til kommentar

Er cola kvise fremkallendes? :!:

 

Drakk en del coca-cola forige uke, og så dukka det opp noen kviser. (Sukkeret?)

Nå har jeg ikke drukket det siden forige onsdag ellernoe og det ser ikke ut til at det er på tur noen nye :p

 

Bare tilfeldig eller flere med erfaring? Hehe.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Hvor stor lagringskapasitet har hjernen vår?

7775801[/snapback]

Jeg tror det er umulig å måle på noen fornuftig måte. Særlig hvis du forventer et svar i antall Byte. Men det er nok ganske mye. Jeg tror det er snakk om trilliarder av sanseinntrykk som i seg selv kan være ganske innfløkte. F.eks et mentalt bilde av noe man har sett, en lyd, følelse eller tankerekke.

Lenke til kommentar
Hvorfor er gjesping et tegn på at man er trøtt?
Dette er et eksempel på at årsak-virkning ikke alltid er slik en tror. Slik jeg fikk det fortalt så gjesper vi ikke fordi vi er trett, men vi gjesper for å trekke inn ekstra oksygen. Redusert oksygenopptak (ofte pga. passivitet) er årsak til tretthet og også årsak til gjesping.
koffor e ikkje hosting et tegn på at man er trøtt?

7774679[/snapback]

I forhistorisk tid kunne kanskje hosting i tide og utide gjøre at en endte opp som middagf for et større rovdyr.
Lenke til kommentar
Hvor stor lagringskapasitet har hjernen vår?

7775801[/snapback]

Hjernens hukommelse er begrenset i forhold til hvor mange koblinger som kan gjøres mellom cellene. Nye koblinger kan også erstatte gamle koblinger. Men hjernen har en spesiell måte å lagre informasjon på også. Det blir ikke lagret konkret slik som på for eksempel en harddisk. Hjernen bruker relasjoner for å huske. Det vil blant annet si at hjernen bruker eksisterende biter av informasjon, og kun lager små korte koder for å sette dem sammen på andre måter som danner ny info. Det finnes nedskrevne teknikker for å kunne utnytte dette bevisst til å for eksempel huske x antall tall etter hverandre.

Men som sagt: Lagringskapasiteten ligger i antall koblinger og hvordan disse utnyttes. Sammenlign det gjerne med en midifil. En midifil er tar svært liten plass, og inneholder noter som forteller lydkortet hvilke instrumenter som skal spilles av og hvordan. Instrumentene ligger lagret i kortet, mens den lille midifilen bare er en nøkkel for å trekke i de rette strengene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...