Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er noen filer for stor for papirkurven i windows? hvorfor "får dem ikke plass"?

7767937[/snapback]

Papirkurven er et sted filer legges for å raskt kunne få de tilbake om man skulle være uheldig å fjerne feil fil. Filene slettes med andre ord ikke når de legges i papirkurven. Papirkurven er altså en lagringsplass. Normalt setter windows av 5% av diskens størrelse til papirkurv. Dersom du prøver å slette noe som er større enn 5% eller at papirkurven allerede er ganske full så kan det godt hende man ikke får plass til filene der. Da får man den beskjeden og spørsmål om man vil slette filene for godt.

En annen finurlighet er at selv om man velger slett filene for godt eller tømmer papirkurven så slettes fortsatt ikke filene. De bare markeres som "ledig område til overskriving" uten å faktisk viskes ut. Man kan fortsatt hente ut filene om de ikke er overskrevet ennå.

Lenke til kommentar

Hvordan foregår egentlig sletting av filer på en PC?

Jeg skjønner det ikke jeg. :blush:

La oss si at man har et hus, og bærer ut søpla. Dagen etterpå kommer bossbilen og henter bosset. Bringer det til fyllinga og oppbevarer det der. (Hva som skjer etter det veit jeg ikke).

Men i PCen, hvordan fungerer nedbrytingen av filer der?

Man kan jo legge til filer, men hvordan blir de borte?

(Hvorvidt dette spm går under support vet jeg ikke, men kan godt flytte det om det gjør det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
(...)
I windows sletter man ikke filer, man får bare pcen til å glemme hvor man har lagt dem. Altså, du tar søppelposen ut fra kjøkkenet og så ringer telefonen, og når du kommer tilbake aner du ikke hvor du gjor av søppelet. Dersom du virkelig vil slette filer må du bruke programmer som overskriver filen med tomme data.
Lenke til kommentar
(...)
I windows sletter man ikke filer, man får bare pcen til å glemme hvor man har lagt dem. Altså, du tar søppelposen ut fra kjøkkenet og så ringer telefonen, og når du kommer tilbake aner du ikke hvor du gjor av søppelet. Dersom du virkelig vil slette filer må du bruke programmer som overskriver filen med tomme data.

7768847[/snapback]

Så hvis man har en harddisk på la oss si 100GB, og fyller den opp. Og så får Windows til å glemme hvor halparten av filene er. Da vil det jo bli ganske fullt etter hvert?

Huset vil jo bli helt fullt av søpleposer om telefonen ringer nok? :p

Lenke til kommentar

For å forklare litt mer vil jeg først beskrive hvordan harddisken er bygget opp (logisk sett). Det er ett stort lagringsområde som har et lite område på starten av disken, partisjonstabell, som forteller hvor mange partisjoner det er på den, hvor store de er og hvor de ligger. På hver av disse partisjonene er det en start som forteller hvilken type filsystem som ligger der (f.eks FAT32, NTFS eller ext3). I hvert av disse filsystemene er det en indeks, omtrent som en indeks i en bok som forteller hvor man finner hva. Hvert eneste filnavn er oppført i indeksen og en referanse til hvor på disken denne finnes ligger også der. Omtrent som "kapittel x, side y" i en bok.

Når filer legges i papirkurven så er det kun indeksen som endres. Selve fila forblir som den er. I indeksen endres f.eks C:/mappe/fil.txt til C:/søppelbøtte/fil.txt. Fila ligger altså der men indeksen (navnet på mappen) endres. Hva som skjer når søppelbøtta blir full skrev jeg i forrige innlegg.

Når man så trykker "tøm søppelbøtte" så slettes kun indeksen. Selve fila ligger der fortsatt, men fila er ikke lengre i indeksen og finnes derfor ikke av OSet sånn uten videre. Når den ikke ligger i indeksen er den usynlig for OSet fordi OSet ikke har noen anelse om hva fila heter eller hvor den ligger på disken.

Senere kan det tenkes at man vil lagre noen nye filer. Da kan OSet komme "i skade for" å skrive over det området den gamle fila ligger på. Og en nye indeksoppføring lagres.

Fila blir altså ikke slettet helt før den overskrives.

Harddisker som formateres får i praksis bare overskrevet hele indeksen til partisjonen. Filene ligger fortsatt på disken men indeksene er borte. Det går altså an å hente ut filer fra harddisker som er formatert.

Selskaper og privatpersoner som skal være helt sikre på at ingen snoker på disken deres når de kaster den bruker spesielle programmer for fullstendig overskriving av disken. F.eks dette.

Lenke til kommentar

Litt flere detaljer: Diskflatene (en harddisk har mange plater) består av spor omtrent som på en CD-plate. På denne flaten er det en stav som leser og skriver. Den kan forandre på magnetiske partikler, slik at hver bit enten har verdien "av" eller "på". En lang rekke med "av" eller "på" danner en binærkode som tolkes i kretsene på hovekortet. Slike koder deles inn i mange seksjoner, og fra Windows side er øvre seksjon kalt "filer". Filene blir indeksert av Windows slik at man kan finne dem og få tilgang. Hvis en fil slettes i Windows, fjernes informasjonen fra indeks, slik at filen ikke lenger er synlig eller tilgjengelig. Når man så skal lagre noe nytt, som da ligger i korttidshukommelsen (RAM), kan resultatet bli at de magnetiske feltene som tidligere ble brukt for å huske den gamle filen, endres på slik at den nye filen huskes. Da legges den nye filen i indeks, og den gamle er tilsynelatende borte for alltid.

Det var en veldig enkel forklaring, og bør ikke tas for høytidelig da det helt sikkert er småplukk som ikke stemmer helt. Men det viktigste er å gi et bilde av hva som foregår.

KristianG: Det blir ikke gjort et fysisk søk. Windows søker i indeksen hvor navn og info for alle filer er å finne. Men du kan bruke tilpassede programmer til å ta fysiske søk. Da kommer alt frem som ikke er overskrevet av noe annet.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Jaha. Spennende informasjon.

Men hvorfor blir det ikke slettet? De fleste(i allefall meg:p) ville jo trodd at det ble slettet når man trykker på "slett" og "tøm papirkurv".

Samtidig er det jo litt teit at man må laste ned et program for å kunne slette noe da, det hadde jo vært logisk at dette var implementert av Windows fra før av.

Lenke til kommentar
Noen som opplever å se rare ting på veggene hvis de åpner øynene like etter å ha våknet ut av dyp søvn?

7763563[/snapback]

Ja! Det er skummelt. Det virker som om hjernen feiloppfatter hva som egentlig står der, så istedet for å se datamaskinen din ser du et udyr. Derfor legger jeg meg med hodet mot veggen, da kan ikke hjernen oppfatte noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...