Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis du lurer på hvor jeg ikke ringer tilbake, så er det fordi det kan enten være 1 av 2.

 

1: ei egentlig veldig fin dame som jeg har prata litt med og fått diverse bilder som kunne vært postet i babe-tråden.

(og som i tillegg ikke vil være sammen med typen sin)

 

2: typen hennes.

 

Er egentlig kompis med begge, så jeg vil egentlig ikke bry meg noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv bruker jeg denne, og den finner til og med de billige billetter..

7756296[/snapback]

Hei- ikke helt hva jeg tenkte på, heller mer enn liste over hvilke flyselskaper som flyr til ulike destinasjoner. Og såvidt jeg vet så tar ikke kelkoo høyde for å bytte flyselskap ved mellomlanding. Dessuten så finner jeg som regel bedre priser om jeg komponerer reisen selv!

Lenke til kommentar
Veier en ny cola like mye som en cola som har stått åpen i et døgn (f.eks.) og har mistet all kullsyre ?

7755079[/snapback]

Utrolig hva man finner på nett. Jeg blir forbløffet over hvor mye som finnes der i blant.

 

.. let's say that the soda was carbonated to 3.0 volumes of CO2 and ..

Dette er omtrent det jeg så vidt husker fra en omvisning på mack ølbryggeri for lenge siden. CO2 som i romtemperatur har 3 ganger så stort volum som flaska presses inn. 1 liter CO3 (gass) ved romtemperatur veier omtrent 1,96 gram. En flaske på 1,5 liter fylles altså med 1,5 * 3 * 1,96 = 8,84 gram CO2.

 

Her er en som faktisk måler noe lignende. Han klarer å lette en flaske med 454 ml Pepsi Cola for 2,2 gram ved å riste den x antall ganger. Omregnet til 1,5 liter blir det ca 7,27 gram CO2 han får ut.

 

http://www.science-house.org/CO2/graphics/activities/pepsiscale.jpg[/img*]

 

http://www.science-house.org/CO2/graphics/activities/graph.gif[/img*]

 

At room temperature, the solubility of carbon dioxide is about 90 cm3 of CO2 per 100 mL of water.

Kilde. Denne uttalelsen får jeg ikke til å stemme med det som står over og måles i praksis. :hmm:

7755195[/snapback]

Hva er definisjonen på et rist?

Er det både opp og ned, eller kan det bare være opp?

Lenke til kommentar
Hva er definisjonen på et rist?

Er det både opp og ned, eller kan det bare være opp?

7757219[/snapback]

Jeg vet ikke hvordan han som testet det definerte et rist, men regner med det er massiv risting i f.eks 10 sekunder med korka igjen og deretter åpne korka veldig forsiktig slik at det ikke spruter ut. Uansett så spiller ikke definisjonen noen særlig rolle for forsøket. Man ser at kurven flater ut og dermed at colaen nærmer seg tom for CO2. Kjemisk sett nærmer man seg likevekt ved atmosfæretrykk.

Lenke til kommentar
1. Går det ann å få sprøyte eller sånn kanyle på apotek?

7758364[/snapback]

Ja men på noen apotek selges de ikke etter f.eks. kl.16.

En kanyle koster ca 2-3 kroner og selve sprøyta det samme...

7758388[/snapback]

 

Da er spørsmål nr.3: Er det noe risiko ved å bruke sprøyte for å fjerne verk?

Lenke til kommentar
graph.gif
At room temperature, the solubility of carbon dioxide is about 90 cm3 of CO2 per 100 mL of water.

Kilde. Denne uttalelsen får jeg ikke til å stemme med det som står over og måles i praksis. :hmm:

7755195[/snapback]

Vel, når massetap er oppgitt med negative verdier, betyr det strengt tatt at massen øker. Det virker ikke troverdig. Jeg ser ikke bort fra at eksperimentet ellers er i samme stilen...
Lenke til kommentar
Hvordan er det på teoriprøven med førerkortet ? er det sånn at det er flere svar som er riktig  eller er det slik at det bare er et riktig svar? Jeg vet at det kunne være flere riktige svar i samme spørsmål før.. men hvordan er det nå?

7758256[/snapback]

 

Er vel egentlig ikke en snodig ting å lure på, men her får du i hvert fall svar:

Dagens teoriprøve for billappen (kl. B) består av 45 spørsmål, der det kun er ett riktig svar. Du kan ha maksimalt sju feil. Ved åtte feil stryker du, uansett hvilke spørsmål det er. Rekkefølgen på spørsmålene endres for hver enkelt prøve, og du vil aldri få vite nøyaktig hvilke spørsmål du bommet på, kun hvilken kategori. Samtidig endres hele tiden de spørsmålene spørsmålsdatabasen består av, så om du feiler på teoriprøven, er sjansen for at du får mange av de samme spørsmålene liten.

 

Lykke til :)

 

(PS: Ikke tenk på at strykprosenten, hvert fall her i Molde, ligger på ca. 59,4, det hjelper ikke :innocent: )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...