Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Redigert: Ellers så har jeg heller ikke fått noe svar på dette spørsmålet ennå:

Nytt spørsmål: Hva er egenvekten til vanlig Coca Cola med sukker? Jeg antar at den er godt over 1 siden det er et svært høyt innhold av sukker. Er det noen som kan veie en full og en tom flaske og rapportere differansen? Og gjerne fylle den tomme flaska like full med vann og rapportere differansen der også?

7718127[/snapback]

7749930[/snapback]

 

 

Jeg satte en tom 1,5L flaske på den elektroniske kjøkkenvekte og tarerte den. Fant ut at den tomme flaska veier 112 gram. Forutsetter at alle flaskene veier nøyaktig det samme, noe som mest sannsynlig ikke er tilfelle.

 

har 7 fulle flasker stående som jeg veier og egenvekten på selve drikken er følgende:

1. 1572 gram

2. 1580 gram

3. 1572 gram

4. 1566 gram

5. 1580 gram

6. 1582 gram

7. 1552 gram

 

 

 

Til sammenligning kan jeg nevne at 1,5L Bris i en uåpnet flaske (ikke min flaske) veier 1492 gram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supert!

 

Men jeg tror du missforsto litt på hva jeg mener med egenvekt. Det er vekt/volum jeg vil fram til. 1 liter vann veier 1 kg, mens 1 liter vanlig cola (med sukker) veier ?? (ca 1,05 kg om jeg tolker tallene rett, altså at det er vekta av 1,5L cola uten flaske)

 

Men uansett er det godt jobbet! :thumbup: Hvis du fyller en flaske (112g) med like mye vann som Colaflaskene har cola og veier den. Hva veier den?

 

Hvis mistankene min er rett så selger de litt i underkant av 1,5kg Cola, men litt i overkant av 1,5 liter.

Lenke til kommentar
Supert!

 

Men jeg tror du missforsto litt på hva jeg mener med egenvekt. Det er vekt/volum jeg vil fram til. 1 liter vann veier 1 kg, mens 1 liter vanlig cola (med sukker) veier ??  (ca 1,05 kg om jeg tolker tallene rett, altså at det er vekta av 1,5L cola uten flaske)

 

Men uansett er det godt jobbet! :thumbup: Hvis du fyller en flaske (112g) med like mye vann som Colaflaskene har cola og veier den. Hva veier den?

 

Hvis mistankene min er rett så selger de litt i underkant av 1,5kg Cola, men litt i overkant av 1,5 liter.

7751031[/snapback]

 

Jeg skjønner godt hva du mener med egenvekt. Jeg regnet bare med at du klarte å multiplisere med 2/3 selv. Det stemmer at vekta jeg har oppgitt er vekta av innholdet. Jeg nevner at jeg tarerer vekta med en tomflaske. Dette var kanskje litt utydelig.

 

Har tatt en villkårlig full Colaflaske fra samlingen min og en tom fra flaskeposen. Har fyllt opp vann til tilnærmet samme nivå i flasken som det er Cola i den andre flasken. (se bilde)

 

Tarer igjen vekta med en tomflaske.

Colaen veier 1584 gram

Vannet veier 1502 gram

 

Du får selv vurdere ut fra bildet om du er fornøyd med nøyaktigheten min med tanke på vannivået. Uåpnet Colaflaske til Venstre. Colaflaske med vann i midten og tomflasken jeg brukte for å tarere vekten til høyre.

post-36441-1169143147_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Mitt beste tips er å laste ned irfanview, åpne bildet, trykke CTRL-R for å resize og lagre som jpg med ~85-90% kvalitet.

 

No support: Dette er ikke en thread der du skal spørre om alle mulige dataproblemer som du har, vi har resten av forumet til akkurat det.

:)

7753491[/snapback]

Nei, men det er jo umulig å finne frem på hw.. Å ble gjennom X-antall forum blir litt mye..

 

EDIT:

 

Forum > Digital foto og video > Bilderedigering og programvare > Visuell kreativitet

 

Måtte faktisk gjennom hele greierne der for å finne frem til det jeg skulle. Syns faktisk styret burde vurdere å kutte ned noen forum. :thumbup:

 

EDIT2:

 

Thanks btw :)

Endret av Ilsaldur
Lenke til kommentar
<klipp>

7751160[/snapback]

Glimrende jobbet! Da er det ikke så stor forskjell i egenvekt som jeg trodde. Men gøy å vite i hvert fall :)

 

Så gjenstår det bare å regne ut trykket i colaflasken kontra den med vann. *kompliserer med vilje* :devil:

7753353[/snapback]

Vann er svært inkompressibelt. Dvs. at volumet ikke øker nevneverdig når trykket minker. Det kan man observere ved å tegne en strek ved overflaten og så åpne korka sakte så det ikke kommer noe skum ut og følge med på om overflaten har hevet seg nevneverdig når skummet legger seg.

 

Ilsaldur: All verdens nyttigste gratisprogrammer.

Min anbefaling er Faststone. Det er nok litt smak og behag, men jeg synes det er bedre enn Infranview.

Lenke til kommentar
Veier en ny cola like mye som en cola som har stått åpen i et døgn (f.eks.) og har mistet all kullsyre ?

7755079[/snapback]

Utrolig hva man finner på nett. Jeg blir forbløffet over hvor mye som finnes der i blant.

 

.. let's say that the soda was carbonated to 3.0 volumes of CO2 and ..

Dette er omtrent det jeg så vidt husker fra en omvisning på mack ølbryggeri for lenge siden. CO2 som i romtemperatur har 3 ganger så stort volum som flaska presses inn. 1 liter CO3 (gass) ved romtemperatur veier omtrent 1,96 gram. En flaske på 1,5 liter fylles altså med 1,5 * 3 * 1,96 = 8,84 gram CO2.

 

Her er en som faktisk måler noe lignende. Han klarer å lette en flaske med 454 ml Pepsi Cola for 2,2 gram ved å riste den x antall ganger. Omregnet til 1,5 liter blir det ca 7,27 gram CO2 han får ut.

 

pepsiscale.jpg

 

graph.gif

 

At room temperature, the solubility of carbon dioxide is about 90 cm3 of CO2 per 100 mL of water.

Kilde. Denne uttalelsen får jeg ikke til å stemme med det som står over og måles i praksis. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...