Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Men hvorfor er det ikke mer motstand i folket? Vist alle hadde angrepet lederen(e) hadde de hatt null sjangse da? Er det vanlig att ledere i "slike" land har så mye millitær makt?

7740419[/snapback]

Det må en leder til for å samle et folk før de starter en revolusjon. Slike ledere må jobbe skjult og hvis despoten får nyss om en som jobber med å spre kritisk tankegang blir han/hun gjerne 'fjernet', i beste fall arrestert og lukket vekk for alltid. Selv om den revolusjonære lederen får jobbe 'fritt' er som regel landet mediekanaler under sterk sensur, så budskapet kan ikke formidles til massene.

En skikkelig diktator har selvfølgelig også politiet og millitæret på sin side og kan slå ned opprør hardt og brutalt. Som bonde med ljå utpå landet har man det nok best hvis man holder kjeft og dyrker ris fremfor å møte automatgevær og politivold..

Det er lett for oss i en relativt opplyst verden å si hva de burde gjøre, men det er umulig for oss å vite hvordan de faktisk har det. I enkelte land vet kanskje ikke engang innbyggerene at det går an å bå i et land med demokrati.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er forbrenningsraten dersom man trener i et varmt i stedet for et kjølig rom? Man svetter jo veldig mye mer, men forbrenner man noe mer?

7741120[/snapback]

 

Jeg vil tro at forskjellen i forbrenning i prinsippet er lik absoluttverdien av differensen mellom det arbeidet som gjøres for å holde temperaturen på normalt nivå (WT) i de to tilfellene (1 og 2). F.eks. slik:

 

|WT1 - WT2| = X

 

Jeg tror dog at dette vil være marginalt i forhold til det arbeidet som utgjøres av treningsøkta.

Lenke til kommentar
Hvordan regner jeg ut hvor mange studiepoeng jeg har?

7744479[/snapback]

Hvis det stemmer at du er født i 1991, som det står i profilen, er ikke det noe du trenger å bekymre deg om før en par-tre år til. :) Uansett er det ikke noe stress, jeg tror nesten alle utdannelsesinstitusjoner i dag har egne sider til hver student hvor dette står.

Lenke til kommentar
Du må vel ta gjennomsnittet av karakterene dine, gange med 10, og legge til de ekstrapoengene du måtte ha (realfagspoeng, fordypningspoeng, kjønnspoeng o.l.).

7744609[/snapback]

Ok, trodde det var mye enklere enn så jeg ^^

 

Da er jeg nok reddet alika vel.

 

 

Hvis det stemmer at du er født i 1991, som det står i profilen, er ikke det noe du trenger å bekymre deg om før en par-tre år til.  :)  Uansett er det ikke noe stress, jeg tror nesten alle utdannelsesinstitusjoner i dag har egne sider til hver student hvor dette står.

7744623[/snapback]

Stemmer det.

Skal søke på VGS nå, og var nysskjerrig på hva jeg måtte ha i snitt for å komme inn på de studioene jeg har tenkt å søke på.

Lenke til kommentar
Hvor mange hotmail kontoer er det lagd gjennom tidene?

Hvor mange "pixler" er øynene våre?

7743996[/snapback]

 

Så vidt jeg husker baserer øyet seg på "tapper og staver", som tilsammen teller 16 millioner. Du kan må en måte si at øyet har 16 megapiksler, selv om det på en måte blir litt feil det og. Jeg vil tro at det er langt, langt høyere enn det.

Lenke til kommentar
hvis du hadde sluppet en maur fra 2000 meter, hadde den dødd? virker ikke som små insekter kan dø av fall :hmm:

7745507[/snapback]

De dør ikke av fall. Grunnen er at de har veldig høy luftmotstand i forhold til vekta. Da blir maksimal fallhastighet veldig lav. Kanskje 1 m/s eller noe sånt. Mens et menneske vil i fritt fall nå rundt 200 km/t i maksimal hastighet (når man ligger flatt med armer og ben ut).

 

Hvis man hadde skalert ned et menneske så ville det samme skjedd med oss. Altså at vi kunne tålt fall fra "uendelig" høyde. Grunnen kan enkelt utledes matematisk. La oss si man skalerer ned et menneske til halv bredde, halv høyde og halv dybde. Da ville vekta (høyde * bredde * dybde) blitt 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/8, mens arealet vi har til luftmotstand (høyde * bredde) blir 1/2 * 1/2 = 1/4. Hvis vi fortsetter å skalere ned mennesket så blir forholdet mellom luftmotstand og vekt doblet for hver halvering av bredde, høyde og dybde. Når man blir på størrelse med en katt så kan vi tåle et fall på mange meter. Når vi blir så liten som et insekt tåler vi å falle "uendelig" langt. Når vi blir på størrelse med et støvkorn blir vi svevende rundt fordi vekta er så liten at man synker svært sakte gjennom lufta. På den andre siden så tåler ikke elefanter fall i det hele tatt. De knekker bena/kneleddene om du prøver å slippe de fra en halvmeter eller noe sånt. En blåhval er så tung at den vil knekke ribben osv bare av å ligge i ro på bakken.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på situasjonen, tid på døgnet og ikke minst sosiale forhold. Eksempelvis for morningen:

formelt: ohayo gozaimasu

uformelt: ohayo

helt uformelt: yo

("o" her uttalses som en kort "å". Japansk språk er mer stakkato enn norsk.)

(tillegg: endelsen "-masu" uttales som "mass", kort a og lang s.)

 

Kulturen krever at du bør vite på forhånd hva du skal si før du åpner munnen. Det er lett å gå i baret og lage sosial katastrofe.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
hvis du hadde sluppet en maur fra 2000 meter, hadde den dødd? virker ikke som små insekter kan dø av fall :hmm:

7745507[/snapback]

Litt tangentielt, men relevant for insektene:

Under diverse værforhold oppstår det termikker med sterke oppadgående luftstrømmer som bl.a. seilflyvere liker godt.

 

Insekter kan også gå med i dragsuget, og da kan de gå så høyt at de dør, men jeg er usikker på om det er lufttrykket eller temperaturen som dreper dem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...