Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Muttern fortalte meg forleden dag at høner, kyllinger bare lever i varme strøk, sånn rent teoretisk uten menneskelig påvirkning. Sant?

 

For jeg kan nemlig ikke se for meg kyllinger i skauen..

Det samme gjelder sauer, en dag for lenge sia var disse dyrene ville, men hvor og så de annerledes ut?

7709178[/snapback]

Dyrene er avlet. Det vil si kontrollert formering, hvor kun avkom med visse karakterer avles videre. Resultatet blir over tid en forskyndet mini-evolusjon. Derfor finner vi ikke den oppavlede typen hunder, katter, griser, sauer og kyr i naturen.

Lenke til kommentar

Om Internett bevares slik det er i dag, og det ikke kommer millioner av kinesere som tramper på oss siden det er så varmt der nede, hvordan vil en død på Internett tolkes? Hvordan kan man vite at f.eks en Skype/WLM kontakt dør? Familiemedlemmer kan vel ikke gjøre det, nå som sikrere og sikrere passord kommer igang, og flere og flere folk bruker bedre og bedre kryptering i hytt og pine.

Lenke til kommentar

G2Petter: ca 50 øre per kWh for private husstander.

 

Årlige variasjoner er normalt fra ca 40 til 100 øre.

Mer nøyaktige prislister kan du finne her.

 

Fruktkake: Man kan vel ikke vite det uten å få greie på det på en eller annen måte. F.eks gjennom dødsannonser eller kontakt med familie og venner. Men om det er folk man bare har kjent via nettet så kan man vel ikke vite, men bare mistenke at det er det som har skjedd.

 

Epostadresser og kontoer som ikke har vært brukt på flere år slettes ofte for å frigjøre plass til nye personer. Ellers så ville det vel blitt vanskelig å finne f.eks enkle epostadresser som ennå ikke er brukt om la oss si 100 år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Har to spørsmål her som jeg håper noen kan svare på.

1. Hva står Sm³ for? Jeg blir gal av å ikke finne ut hva den S'en står for.

2. Hvordan regner man ut fra Sm³ til m³?

 

Håper noen kan svarene, for da får jeg nok enda bedre karakter i geografi. :)

7711611[/snapback]

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sm%C2%B3 - Wikipedia er din venn (Google også)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Det står på linken at Sm³ er et mål på volum ved 15'C og 1,03bar. Hvis man har gasser ved andre temperaturer og trykk så må man regne om. altså regne hvor mye gassen vil utvide seg eller trekke seg sammen når man går fra den temperaturen og trykket den har til 15'C og 1,03 bar.

 

F.eks kan en tank på 1 m³ med naturgass som holder veldig høyt trykk inneholde f.eks 1000 Sm³ naturgass.

Lenke til kommentar
G2Petter: ca 50 øre per kWh for private husstander.

 

Årlige variasjoner er normalt fra ca 40 til 100 øre.

Mer nøyaktige prislister kan du finne her.

7711049[/snapback]

 

I så fall har jeg et temmelig interessant regnestykke om sparepærer:

 

Pris, sparepære, 15 W: 29,- på Clas

Pris, glødepære, 75W, ~10 på dagligvarebutikken.

 

Levetid, sparepære: oppgitt til 6000 timer

Levetid, glødepære: oppgitt til 1000 tilmer

 

 

Gitt laveste strømpris, 0.40 kr/kWh:

Sparepære

Innkjøp: 29kr

+ Bruk: (6kt * 15W) * 0.40 kr/kWh = 36kr

= 65 kr

 

Glødepære

Innkjøp: 6*10kr = 60 kr

+ Bruk: (6kt * 75W) * 0.40 kr/kWh = 180 kr

= 240 kr

 

 

Gitt høyeste strømpris, 1.00 kr/kWh:

Sparepære

Innkjøp: 29kr

+ Bruk: (6kt * 15W) * 1.00 kr/kWh = 90kr

= 119 kr

 

Glødepære

Innkjøp: 6*10kr = 60 kr

+ Bruk: (6kt * 75W) *1.00kr/kWh = 450 kr

= 510 kr

 

Penger spart, og så videre ...

 

(Nå har jeg ikke tatt høyde for oppvarmingsutgifter som kommer i tillegg sp, følge av kaldere lyspærer etc.)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor lenge en brus flaske kan ligge i fryseren uten at den blir frøsen

7712694[/snapback]

Brusflaske, frosset. Det kommer an på veldig mange faktorer.

- Er det 1,5l eller 0,5l?

- Er den full? Evt. hvor mye er igjen på flaska?

- Hva er temperaturen på brusen i utgangspunktet?

- Hva er temperaturen i fryseren?

- Hva er kjøleeffekten til fryseren?

- Har du fryser med innfrysingsfunksjon (vifte)?

- Hvor i fryseren ligger brusen i forhold til vifte og kjøleelementet?

- Ligger det andre ting i fryseren?

- Ligger de andre tingene nært brusen?

- Hva er varmekapasiteten og varmeledningsevnen til de andre tingene?

- Hva regner du som frosset brus? Når den begynner å fryse, ved x% frosset, eller ved 100% frosset?

- Hvor mye og ofte åpner og lukker du fryseren for å sjekk om den har frosset?

- Forkjøler du brusen med kaldt vann før du legger den i fryseren? Evt. hvor lenge og med stillestående eller rennende vann, evt. hvor mye rennende?

- osv.

 

Det beste er nok rett og slett å notere klokkeslett og prøve seg frem til hvor lang tid det tar hos deg.

 

Som et startpunkt kan jeg nevne at en full 1,5l brus med romtemperatur begynner å fryse etter ca 1 time i fryseren i mitt kombiskap uten innfrysingsfunksjon når det er godt med luft rundt brusen men likevel en del ting med mye varmekapasitet i samme skuffe.

 

Hva bør man gjøre for å ikke savne kjæresten sin?

7713679[/snapback]

Tenke på noe annet. Se en film, besøke venner, trene, lese en bok, surfe på forumet, youtube eller noe annet gøy. Jo mer oppslukt man blir av det man holder på med jo mindre tenker man på savnet.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg generelt bli bedre i data? Tenker på å gå datateknikk på NTNU, og har lyst til å forberede meg på litt data. Vi har ingen "data-fag" på skolen.

 

Tenker mest på tjaa.. litt... ja, forskjellig!

 

I tillegg til dette har jeg også et spørsmål til Simen1: Kan ikke du lære oss andre forumbrukere å bruke google? Du har jo utrolige google-skills (har jeg hørt), og om du bare kunne hjulpe oss med hvordan du tenker når du søker osv, hadde vært evig takknemelige. Sikkert mange andre også! ;)

Lenke til kommentar
Hva bør man gjøre for å ikke savne kjæresten sin?

7713679[/snapback]

Tenke på noe annet. Se en film, besøke venner, trene, lese en bok, surfe på forumet, youtube eller noe annet gøy. Jo mer oppslukt man blir av det man holder på med jo mindre tenker man på savnet.

7713985[/snapback]

 

 

 

I do my best :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...