Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den bleiereklamen som går på TV nå. Det er mange barn som løper i bleier, og et stort publikum. Er det noen som vet mer om hvor dette løpet holdt sted? Jeg nekter å tro at det løpet var laget kun for bleiefirmaet.

7704178[/snapback]

 

Jeg tror nok at løpet er iscenesatt av bleiefirmaet. Hvem skulle ha fått små barn til å løpe så langt? Hvordan skulle de forstått hva de skulle med svampene?

Lenke til kommentar
Hva heter det når man ikke er tørst? Og hva heter det når det ikke er glatt?

7699065[/snapback]

Utørst og "godt grep".

 

Speilet er glatt, trepanelet er ru. Gårsdagens føre var glatt, dagens føre er godt grep.

 

Hvorfor ikke bare si "ikke tørst"? :)

7699544[/snapback]

Jeg synes det høres rart ut. Hvis man ikke er mett så betyr det ikke nødvendigvis at man er sulten. Man kan godt være midt i mellom og ikke føle seg hverken sult eller mett. Ikke tørst høres ut som en midt i mellom-ting. Utørst høres mer ut som det motsatte av tørst.

 

Hvor farlig er det egentlig å pusse tenna samtidig som man føner håret?

7699212[/snapback]

Hvis hårføneren og vasken fungerer som det skal er det trygt. Fønere skal ha såkalt dobbel jordingsbeskyttelse som gjør at man ikke skal få støt i seg selv om man er i direkte kontakt med jord gjennom vasken. Det skal ikke bare en feil til for at det går galt, men to feil (ref. dobbel jordingsbeskyttelse). I tillegg har de fleste (alle?) hjem jordfeilbryter som slår av strømmen til badet dersom det blir en lekkasjestrøm på over 20mA (der det såvidt begynner å bli farlig). Selv om den også skulle feile (totalt 3 feil) og man får et skikkelig støt i seg så er det ikke nødvendigvis dødelig. De aller fleste tilfellene av 230V mellom hånd og hånd gir en skremmende kraftig støkk, men gir ikke noen varige mén. Dvs. 4 usansynlige ting må sje. (Etter kraftige støt som går gjennom hjertet og andre indre organer bør man for sikkerhetsskyld til lege. Man bør for all del ikke legge seg til å sove etter et sånt støt fordi trøtthet er et symptom på leversvikt. Leversvikt er dødelig om man ikke får behandling innen noen timer.) Om man får en skade så er det forhåpentligvis usansynlig at man ikke oppdager det og ikke kommer til lege og får behandling. (Usansynlghet nr 5) Huff, nå ble det mye "fy-fy pass på". Hovedsaken er at det er svært trygt å pusse tenner og føne håret samtidig. Hele 5 usansynlige ting må skje på en gang for at det skal gå galt.

 

Jeg fant ut av det.. det lyder ganske snål men et ord for "utørst" er tølse. Og faktisk det eneste som rimer på pølse.

7700787[/snapback]

Mølse er et godkjent norsk ord og rimer på pølse. Mølse er navnet på en rett på vestlandet. http://www.molse.net

 

m_lse_tshirt_1164643703.gif

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hvilket hav er dypest og hvor dypt er det?

 

Hvor dypt har vi mennesker klart å dykke?

 

Og sist og ikke minst, hvilke sjødyr antar de at lever på havets dyp hvor vi enda ikke har klart å dykke? Er jo mange historier om store sjødyr (monstre) som lever på havets bunn. Interresant.

Lenke til kommentar
Hvilket hav er dypest og hvor dypt er det?

Deter marianegropa utenfor japan med ca 11.000 meter.

 

Redigert: Jeg var litt for sent ute og litt for unøyaktig.

 

Hvor dypt har vi mennesker klart å dykke?

Med dykkerdrakt er vel rekorden rundt 1000m eller noe sånt.

Med trykkammer (dykkerklokke) tror jeg det har vært mennesker helt på bunnen av marianegropa.

 

Og sist og ikke minst, hvilke sjødyr antar de at lever på havets dyp hvor vi enda ikke har klart å dykke? Er jo mange historier om store sjødyr (monstre) som lever på havets bunn. Interresant.

7705000[/snapback]

Det har vært fisket, fanget og observert med kameraer en rekke merkelige dyphavsorganismer. Noen bildetreff.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Og sist og ikke minst, hvilke sjødyr antar de at lever på havets dyp hvor vi enda ikke har klart å dykke? Er jo mange historier om store sjødyr (monstre) som lever på havets bunn. Interresant.

7705000[/snapback]

Det har vært fisket, fanget og observert med kameraer en rekke merkelige dyphavsorganismer.

 

 

Takk Simen1 og unge thendrup!

 

Angående det du at de har observert merkelige dyphavsorganismer med kameraer. Har de da klart å få bilder - videoer med bra kvalitet sånn at man ser sjødyret eller er det ganske dårlig kvalitet som gjør at sjødyret fortsatt er ukjent (hvordan den ser ut etc)?

 

Du har vel ikke noen sider hvor man får se sjødyrene de har fanget på havets dyp? Finner ikke noe spesifikt på google.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

RJR: Jeg la til noen lenker i det forrige innlegget mitt.

 

Ellers så står det litt mer på linken til den unge thendrup:

 

Out of the 432 organisms collected, the overwhelming majority of the sample consisted of simple, soft-shelled foraminifera, with four of the others representing species of the complex, multi-chambered genera Leptohalysis and Reophax. Overall, 85% of the specimens consisted of organic soft-shelled allogromids. This is unusual compared to samples of sediment-dwelling organisms from other deep-sea environments, where the percentage of organic-walled foraminifera ranges from 5% to 20% of the total. As small organisms with hard calcated shells have trouble growing at extreme (10,000 m) depths because the water at that depth is severely lacking in calcium carbonate, scientists theorize that the preponderance of soft-shelled organisms at the Challenger Deep may have resulted from the typical biosphere present when the Challenger Deep was shallower than it is now. Over the course of six to nine million years, as the Challenger Deep grew to its present depth, many of the species present in the sediment died out or were unable to adapt to the increasing water pressure and changing environment. The remaining species may have been the ancestors of the Challenger Deep's current denizens.

 

Litt mer om farkostene Kaiko og Trieste som har vært på bunnen av Challengerdypet.

Lenke til kommentar
Går det ann å forstå logikken i Monty Hall-problemet?

7707599[/snapback]

Dersom du forstørrer det ofte brukt tredørs-eksemplet blir det mye letter å forstå. La oss si at du har 1000 dører å velge mellom, bak en av dem er det en bil. Du velger en dør, og programlederen peker så ut de 998 andre dørene som ikke inneholder en bil. Du står da igjen med to dører: en dør hvor det er en tusendels sjanse for at inneholder en bil, og en annen dør hvor sannsynligheten er 999/1000.

 

Det er iallefall sånn jeg har forstått det, er ikke sikker på om det er riktig da.. får nok i så fall høre det om det er galt ;)

Lenke til kommentar

Og hvis det er tre dører, blir det slik:

 

-Du har tre dører, og vet ikke hva som er bak dem.

-Du velger en av de.

-Programlederen avslører en av dørene som er tomme, blant de to du ikke valgte.

-Hadde du valgt samme dør som programlederen nå viste, måtte han vist deg en annen tom i stedet for.

-Siden du har 2/3 sjanse for å velge en tom dør, er det også 2/3 sjanse for at programlederen blir tvunget til å velge mellom 1 tom dør og en dør med bil bak.

-Han viser deg den tomme uansett, så du har fått en ekstra pekepinne på hvor bilen kan befinne seg. I 2 av 3 tilfeller er bilen dermed bak den gjenstående døren.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Hva heter det når man ikke er tørst? Og hva heter det når det ikke er glatt?

7699065[/snapback]

Utørst og "godt grep".

 

Speilet er glatt, trepanelet er ru. Gårsdagens føre var glatt, dagens føre er godt grep.

 

 

 

Dagens føre er godt grep? Det høres litt rart ut.

Det blir jo ikke: "hva er dagens føre?" "dagens føre er godt grep"

Blir vell litt mer : "Hvordan er dagens føre?" " Det er godt grep"

 

 

Selv ville jeg sagt " Det er bra føre ute"

Lenke til kommentar

Muttern fortalte meg forleden dag at høner, kyllinger bare lever i varme strøk, sånn rent teoretisk uten menneskelig påvirkning. Sant?

 

For jeg kan nemlig ikke se for meg kyllinger i skauen..

Det samme gjelder sauer, en dag for lenge sia var disse dyrene ville, men hvor og så de annerledes ut?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...