Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis man fortsatt bor hjemme hos mamma er det vel fullt lovlig å kjøpe TV og så registrere den på mamma slik at man ikke får NRK-lisens? Man kan vel melde inn TVen når man eventuelt flytter?

7668672[/snapback]

Det stemmer. Så lenge "hjemme" betyr samme husstand og ikke f.eks en separat kjellerleilighet i huset til foreldrene. Redigert: Man må vist betale lisens om man ikke er mindreårig og forsørget av lisensbetaleren og bor hjemme.

Utfyllende info og lenke til kringkastingsloven finner du på http://www.nrk.no/lisens/

Forskrifter om fjernsynsmottakere

NRK OSS: Kan alle i en familie/leilighet dekkes av den samme lisensen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Norge sluttet man med halshugging i 1876.

I visse islamsk-arabiske land utføres halshugging enda. Bla. i Saudi-Arabia, Yemen og Qatar.

7668334[/snapback]

Holder de enda på? Trodde man hadde sluttet med det jeg. Takk!

7668442[/snapback]

In April 2005, Saudi Arabian authorities beheaded six Somali nationals for auto theft, causing tension between the two countries. Without a government however, Somalia couldn't intervene on behalf of its citizens. Somalis all over the world have protested the Saudi action.]Wikipedia.org/decapitation

Decapitation by sword has in modern times occurred in jurisdictions subject to Islamic Sharia; another form has been practiced by militant Islamists during the US-led occupation of Iraq. As of 2005, Saudi Arabia, Yemen, and Qatar all had laws allowing decapitation, but only Saudi Arabia was known to practice the sentence

Lenke til kommentar
Utfyllende info og lenke til kringkastingsloven finner du på http://www.nrk.no/lisens/
Ah, kanskje jeg skal google litt mer neste gang, takk.

7668725[/snapback]

Oppdatering: Man må vist betale lisens om man ikke er mindreårig og er forsørget av lisensbetaleren og bor hjemme hos lisensbetaleren.

Oppdatering 2: Forskriften formulerer det litt mildere. Der trenger man ikke være mindreårig, kun medlem av husstanden som helt forsørges av lisensbetaleren eller ektefellen. Hjemmet defineres også litt mildere. Det kan inkluderes hytte, landsted o.l. og annet midlertidig opphold utenfor hjemmet.

Men man regnes ikke som forsørget dersom man har studielån eller er trygdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Oppdatering: Man må vist betale lisens om man ikke er mindreårig og er forsørget av lisensbetaleren og bor hjemme hos lisensbetaleren.

Oppdatering 2: Forskriften formulerer det litt mildere. Der trenger man ikke være mindreårig, kun medlem av husstanden som helt forsørges av lisensbetaleren eller ektefellen. Hjemmet defineres også litt mildere. Det kan inkluderes hytte, landsted o.l. og annet midlertidig opphold utenfor hjemmet.

Men man regnes ikke som forsørget dersom man har studielån eller er trygdet.

You lost me ...

Må jeg altså betale TV-lisens siden jeg er over 18? Jeg bor jo hjemme på gutterommet og er 100% forsørget av mamma. Hva om mamma kjøper seg en TV og plasserer den på mitt rom pga. plassmangel? Merkelige lover.

Lenke til kommentar
Hva skulle dere gjort i dette tilfellet?

7667527[/snapback]

Jeg vil si at vold veldig ofte er en dårlig løsning. Ikke bare risikerer du at fyren forsvarer seg og du blir skadet, men også at du får vennene hans, ansatte på utestedet eller andre mot deg. Forhåpentligvis uten vold, men det er jo ingen garanti mot det. I det hele tatt synes jeg det får være nok med ett offer (venninna). Bruker man vold så er det stor fare for at det blir flere.

Hormonelle tenåringer (ikke rettet mot deg) handler ofte i affekt og tyr til vold. Voksne vet ofte mer om farene det innebærer og har lettere for å handle rasjonelt pga mindre hormoner. Jeg vet i hvert fall at jeg og mine venner (i begynnelsen av 30-årene) ofte grøsser når vi tenker på oppførselen vår i sånne situasjoner når vi var ca 16-20 år. Det kunne fort fått verre utfall enn det gjorde.

Redigert: Det samme gjelder om fyren er edru og frekk.

Angående personlig ære så ville jeg hatt langt mer respekt for en som klarte å løse det på en fredelig måte enn en som slår. Det er et imponerende kunststykke å takle vanskelige personer på en god måte.

7668632[/snapback]

Helt enig der. Jeg er også imot vold. Men av og til kan du kom opp i situasjoner hvor du slå.

Men jeg skal ha den "imponerende kunstykke" liggendes i bakhuet.

Takk for svaret. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei! Er faktisk en liten ting jeg lurer på. Les hele teksten!

Har mange ganger tenkt på en situasjon som dette:

Hvis du e på fest med sin kjæreste, dere har det artig, dansing osv., dama gikk å danse med veninna si, også kommer et eller annen fyr, dytter/slår henne (gjør henne vondt)  hva skal du gjør? Hvis det var meg sku æ slå ham ned uten å si noen ting, uansett om det var en 30 åring. Sant?

Har snakka med en venn te faren min, han sa at ondskap mot ondskap gjør ikke ting bedre eller noe i denne duren, han jobba i politiet i 30 år og hadde aldri brukt makt på folk. Og han sa at du bør gå å snakk med denne fyren... I mine tanker, hvis jeg går og snakker med fyren som slo kjæresten min - så sku æ se ut som en pyse som redd å slå han? Det skjedde aldri, men det er fornuftig å tenk på situasjoner som dette da..og bli forberedt liksom..

Hva skulle dere gjort i dette tilfellet?

Mvh. takk  :)

7667527[/snapback]

Sjangsene er kansje store for at den fyren har drukket "litt" og kansje ikke er så lett å snakke med. Så kansje det hadde vert bedre å be ham gå fra festen siden han bare lager kvalme. Kansje flere kan være med på å få ham ut. Det er vel ikke for ingen ting at det er utkastere på offentlige steder.

7667676[/snapback]

Ok, men hva med om at fyren er ikke drukekt noe. At duden e for. eks. frekk?

7668450[/snapback]

Høres uansett ut som en "party pooper" som ingen vil ha med på festen lengre etter noe slik.

Lenke til kommentar
Hvis vi snakker gitar...

Hva menes med humbucker og korsinnlegg?

Se:

http://www.riff.no/butikk/product_info.php...roducts_id=1195

7669372[/snapback]

Humbucker er en dobbel single-coil mikrofon for å si det veldig enkelt. Single coil er slik du finner i Strat'er og Tele'er. Humbuckere finnes ofte i gitarer beregnet for litt mer heavy bruk som LP, SG, Explorer osv. , da de gir en fyldigere lyd. Dette er en veldig generell forklaring og det finnes plenty med unntak.

Korsinnlegg er det at inlaysene (de hvite punktene som indikerer tredje, femte, sjuende, tolvte osv. bånd på gitarhalsen) er formet som kors. Slik som på TIS signatur modellen til Epiphone.

Lenke til kommentar
You lost me ...

Må jeg altså betale TV-lisens siden jeg er over 18? Jeg bor jo hjemme på gutterommet og er 100% forsørget av mamma. Hva om mamma kjøper seg en TV og plasserer den på mitt rom pga. plassmangel? Merkelige lover.

7668851[/snapback]

Da gir du regelrett F... i NRK og deres kanal.

Lenke til kommentar
You lost me ...

7668851[/snapback]

Jeg gikk på en smell i studietida og måtte betale lisens det siste året. Jeg flyttet imidlertid hjem igjen etter endt studietid og sendte brev til NRK hvos jeg sa at TV'n fulge leiligheten i Grimstad der jeg bodde og at jeg nå kun så på mine foreldres TV. Den klarte de ikke å argumentere imot så da slapp jeg lisens igjen. Litt frekk måte kanskje, men godt innenfor. Husstanden hadde jo tross alt lisens.

Lenke til kommentar
Hvis man fortsatt bor hjemme hos mamma er det vel fullt lovlig å kjøpe TV og så registrere den på mamma slik at man ikke får NRK-lisens? Man kan vel melde inn TVen når man eventuelt flytter?

7668672[/snapback]

Det stemmer. Så lenge "hjemme" betyr samme husstand og ikke f.eks en separat kjellerleilighet i huset til foreldrene. Redigert: Man må vist betale lisens om man ikke er mindreårig og forsørget av lisensbetaleren og bor hjemme.

7668711[/snapback]

Jeg flytter til Tromsø neste år, skal bo for meg selv på hybel. Jeg er da 16 år. Lisensen er registrert på pappa.

Hvordan blir det da?

Lenke til kommentar
Jeg stiller spørsmålet på nytt:

Hvis ett menneske en gang i fremtiden vil klare å oppnå lyset hastighet, vil da alt bli svart (for det mennesket)? Eller vil lyset "foran" det som egentlig er komme? Hvis dere skjønner.. smile.gif

7666525[/snapback]

Dette kommer vel ann på hvordan vei man reiser. Reiser man mot en stjerne, vil jo lyset møte deg, og det vil bli som det er i dag. Reiser man fra vil man vel ta igjen lyset, men det er jo slik at jo lengere unna lyset man kommer, jo mørkere blir det.

For at man skal kunne ta igjen et lys må man kappkjøre mot et lys som nettopp er slått på. En sol vil ikke gå, da denne har lys i mange år.

Lenke til kommentar
Jeg flytter til Tromsø neste år, skal bo for meg selv på hybel. Jeg er da 16 år. Lisensen er registrert på pappa.

Hvordan blir det da?

7672019[/snapback]

Først og fremst sier du i alle fall ingenting om flyttingen din til NRK. Skal du kjøpe TV-apparat så kjøp det i din fars navn og adresse. Selgere av f.eks TV har så vidt jeg husker rapporteringsplikt, så hvis du kjøper TV i eget navn på hybeladressen er du f***ed ;)

Den samme innrapporteringen har kabelselskap og satelittselskap. Kjører du TV-antenne kan det ta åresvis før noen NRK-folk ringer på døra. Mulig de fortsatt har peiliebil, men jeg vet ikke om de bruker den innfallsvinkelen lengre.

Har du flaks så er kabelTV inkludert i husleie og da er det bare å plugge TV'n i veggen og krysse fingrene.

Blir du tatt i kontroll må du begynne å betale, men du får ikke noe bot eller straff. Bare regning på ca1800,- i alle år frem til du dør ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...