Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 skritt i sekundet?

 

1 skritt er lik 30cm, 2 skritt er lik 60cm = 0,6m

 

1300m / 0,6m = 2166skritt * 1s / 60 = 31min.. Takk tongue.gif

 

Det må jo gå fortere, trodde jeg brukte 10 minutter på 1km. Tar jeg skrekkelig feil? Må -rekke å gå 1,3km fra moss bussterminal på 15min for å rekke moss-horten ferja :D

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

1300 / 900 = 1,4444444444444444444444444444444

du må altså bevege deg nesten 1.5 meter i sekundet.

 

Et normalt skritt er omtrent en halv meter, så det betyr at du må gå omtrent tre skritt i sekundet. Om du måler hvor langt ditt skritt er kan du få det mye mer nøyaktig, og du kan f.eks vite hvor mange skritt du må ta for hver periode på tre minutter og dermed vite om du må gå fortere eller senere.

Lenke til kommentar

Tenkte på en ting. Hvis man tilfører 230V i primørspolen i en transformator, får man 8V ut i sekundærspolen. Hvis man tilfører 8V i sekundærspolen får man vel 230V i primærspolen? Hvis man da tilfører 230V i sekundærspolen, får man ikke da noe runft 1840V i primærspolen (litt mindre pga litt resistans regner jeg med)?

 

Jeg spurte ikke om hele dritten kommer til å gå til helvete. ;)

Lenke til kommentar

;P At det der stemmer. Om transformatoren har godt isolerte viklinger så er det ikke sikkert den går noen plasser heller. ;)

 

PS. Spenningstap pga motstand (resistans) får man kun når man begynner å belaste spolen slik at det går en strøm gjennom den. Uten noen last så blir spenningen sånn man kan forvente i teorien.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...