Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor oppstod ordet "Jul" og har det noe betydning?

 

Når det er sagt så får dere alle sammen ha en riktig god jul. Jeg blir nok borte fra tråden noen dager, skal til svigers i Bergen.

Spesielt deg Siemen1, takk for mye nyttig informasjon i denne og mange andre tråder i året som gikk.

 

Morten

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Du kan jo bare bruke vanlig komprimert luft.

Han mener vel at luft blåser ut av små dyser, en kontrollert lekasje så å si. Hvis det er farget luft er det enda mer stilig :p

7556410[/snapback]

Det er jo dumpventilen?

Altså, turboen spinner og lager overtrykk, og når gassen blir sluppet vil returtrykket bli så stort at det sliter på turboen. Dumpventilen slipper da ut luften, så turboen får spinne ned i eget tempo.

 

Edit:

Mener han farget luft som kommer ut fra en tilfeldig plass fra bilen?

7556429[/snapback]

Han mener nok sånn som du ser på 2 Fast 2 Furious når han kommer der race'et er med Skyline'en og tar en showoff med lystgass som spruter ut fra siden på bilen og ut i luften så det blir røyk av det.

Her ser du det.( 5-6 sek ut i filmen)

Lenke til kommentar
Hvor oppstod ordet "Jul" og har det noe betydning?

 

Når det er sagt så får dere alle sammen ha en riktig god jul. Jeg blir nok borte fra tråden noen dager, skal til svigers i Bergen.

Spesielt deg Siemen1, takk for mye nyttig informasjon i denne og mange andre tråder i året som gikk.

 

Morten

7559391[/snapback]

Jul (eller Yule på engelsk), også kalt vinterblot, var en gammel hedensk tradisjon som gikk ut på å feire vintersolverv, altså at solen snudde og det ble lysere tider. Etterhvert kom kirken og byttet ut denne tradisjonen med kristi fødsel, og kalte den likevel for jul.

 

Jeg tror ordet jul kommer fra "hjul". Når jula kommer, snur hjulet, altså sola.

Lenke til kommentar
Jul (eller Yule på engelsk), også kalt vinterblot, var en gammel hedensk tradisjon som gikk ut på å feire vintersolverv, altså at solen snudde og det ble lysere tider. Etterhvert kom kirken og byttet ut denne tradisjonen med kristi fødsel, og kalte den likevel for jul.

 

Jeg tror ordet jul kommer fra "hjul". Når jula kommer, snur hjulet, altså sola.

7559663[/snapback]

Ordet Jul kommer fra det gamle norske ordet Jòl, og ellers har du rett.

 

Kirken valgte jòl for å samkjøre det med allerede en norsk feiring =)

Lenke til kommentar
Jul (eller Yule på engelsk), også kalt vinterblot, var en gammel hedensk tradisjon som gikk ut på å feire vintersolverv, altså at solen snudde og det ble lysere tider. Etterhvert kom kirken og byttet ut denne tradisjonen med kristi fødsel, og kalte den likevel for jul.

 

Jeg tror ordet jul kommer fra "hjul". Når jula kommer, snur hjulet, altså sola.

7559663[/snapback]

Ordet Jul kommer fra det gamle norske ordet Jòl, og ellers har du rett.

 

Kirken valgte jòl for å samkjøre det med allerede en norsk feiring =)

7559714[/snapback]

Jeg tenkte å legge til Jòl, men fikk ikke formulert det ordentlig (eller jòl eller yule på engelsk). ;)

Lenke til kommentar

Finnest det en VGA til S-video konverter som selges i Norge?

For har bare VGA på den bærbare mens jeg har en lang S-Video kabe som jeg tenkte å koble til TV så jeg kan se filmer fra bærbar til TV.

 

Trenger vel evt bare en konverter og en kabel fra bærbare til konverteren da? Siden jeg har S-video kabel. Lyden har jeg klar.

Lenke til kommentar

Det var en gang en som tok bilde av mor og datter på ett jorde eller noe slik, og når de fremkallte bilde så de at det var en mann i en slags romdragt på bildet som ingen av dem så når de var der.

Tror det var på 50 tallet.

Var det en bløff? Noe jeg tror, men så så jeg det på et program for lenge siden og blir av og til litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Finnest det en VGA til S-video konverter som selges i Norge?

For har bare VGA på den bærbare mens jeg har en lang S-Video kabe som jeg tenkte å koble til TV så jeg kan se filmer fra bærbar til TV.

 

Trenger vel evt bare en konverter og en kabel fra bærbare til konverteren da? Siden jeg har S-video kabel. Lyden har jeg klar.

7559945[/snapback]

Lurer også på dette, i prinsippet burde det jo gå, ettersom det er analoge signaler. Men så er det det at TVen ikke bruker samme type signaler som en PC. En PC skjerm kjører vel på 60hz+ mens en TV skjerm kun har 50hz :dontgetit:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/12/22/486936.html

 

TROMMEL MED SCHUMANN-FREKVENS: Denne magnettrommelen, kalt Magno-50 eller -45 (avhengig av diameteren) koster 7200 kroner eks. mva. og gir 100 gauss. Den gir, i likhet med benken over, også fra seg en likestrøm med frekvens på ca. 10 Hz, i nærheten av jordas elektromagnetiske egenfrekvens, den såkalte Schumann-frekvensen. Magnetterapientusiastene mener strømnettets 50 Hz-frekvens villeder og stresser kroppen, og at å bli tilført jordfrekvensen oppretter balansen igjen.

Hva i huleste mener de? Om det er likestrøm (DC) er det ingen frekvens, mens vekselstrøm (AC) har en frekvens.

Lenke til kommentar
Finnest det en VGA til S-video konverter som selges i Norge?

For har bare VGA på den bærbare mens jeg har en lang S-Video kabe som jeg tenkte å koble til TV så jeg kan se filmer fra bærbar til TV.

 

Trenger vel evt bare en konverter og en kabel fra bærbare til konverteren da? Siden jeg har S-video kabel. Lyden har jeg klar.

7559945[/snapback]

Lurer også på dette, i prinsippet burde det jo gå, ettersom det er analoge signaler. Men så er det det at TVen ikke bruker samme type signaler som en PC. En PC skjerm kjører vel på 60hz+ mens en TV skjerm kun har 50hz :dontgetit:

7560372[/snapback]

Skulle tro man må oppi 500++ for å få til noe sånt =/

Finner ingen som har en billigere løsning.

Men Clasohlson hadde noe sånt som VGA til AV konverter for en billig penge, men ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...