Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Kan vann gå ut på dato? Isåfall, kan vann gå ut på dato så mye at du blir syk av å drikke det?

7555938[/snapback]

 

Ikke akkurat en bestemt dato, men ja det tror jeg. Det er jo bakterier og greier i vann. Hvis vann står for lenge blir det sur eller noe (selvopplevd). Derimot tror jeg ikke at sterilt vann vil forandre seg, men så er ikke sterilt vann noe godt heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bilfilmer ser jeg\vi(?) ofte når de har montert fjernstyrt ventil for lystgass som de blåser opp for å virke tøffe\kule.

 

Finnes det en annen gass som jeg kan bruke istedenfor lystgass for å virke tøff\kul ?

 

 

Tenker da på å montere 2 dyser f.eks. ved skiltet og ha en knapp inne i bilen men tank i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
På bilfilmer ser jeg\vi(?) ofte når de har montert fjernstyrt ventil for lystgass som de blåser opp  for å virke tøffe\kule.

 

Finnes det en annen gass som jeg kan bruke istedenfor lystgass for å virke tøff\kul ?

 

 

Tenker da på å montere 2 dyser f.eks. ved  skiltet og ha en knapp inne i bilen men tank i bagasjerommet.

7556137[/snapback]

Lystgassen går jo fra tanken via en dyse og rett i forbrenningskammeret?

Hvordan mener du med "blåser opp"?

Lenke til kommentar
Du kan jo bare bruke vanlig komprimert luft.

Han mener vel at luft blåser ut av små dyser, en kontrollert lekasje så å si. Hvis det er farget luft er det enda mer stilig :p

7556410[/snapback]

Det er jo dumpventilen?

Altså, turboen spinner og lager overtrykk, og når gassen blir sluppet vil returtrykket bli så stort at det sliter på turboen. Dumpventilen slipper da ut luften, så turboen får spinne ned i eget tempo.

 

Edit:

Mener han farget luft som kommer ut fra en tilfeldig plass fra bilen?

Endret av KristianG
Lenke til kommentar
Liten ting jeg lurer på, hva er gjennomsnittsfarten til ett fly etter det har landet og er på vei bort til terminalen/gaten?

7555749[/snapback]

Jeg tror det er fartsgrenser for dette på flyplassene. Jeg tipper det er snakk om maksimalt 30 km/t og selvfølgelig en jevn nedbremsing når flyet nærmer seg gata.

 

Kan vann gå ut på dato? Isåfall, kan vann gå ut på dato så mye at du blir syk av å drikke det?

7555938[/snapback]

Vannet man tapper ut av springen er nok millioner av år gammelt allerede. Enten har det vært med i vann-damp-sirkulasjonen i atmosfæren og havene eller så er det kildevann som har ligget i bergarter. Vann går nok ikke ut på dato, men det det kommer nok an på hva du utsetter det for. Hvis et glass vann får stå på et bad med skitlukt i 37'C og solskinn så vokser det nok raskt en liten bakterieflora der. Men ligger det trygt bevart i en brønn så kan det nok ligge i ubegrenset antall år.

 

Et glass eller en mugge med vann kan sikkert stå åpent i kjøleskapet i uker eller måneder, men det plukker sikkert opp lukter fra de andre matvarene og vil smake dårlig etter hvert. Hvis man har det på en lukket flaske så vil det nok bli påvirket av plastmaterialet i flaska, men sikkert kunne stå i flere år og fortsatt være ok.

Lenke til kommentar
Kan en sprut fra en vanndam til felgen på en bil lage tilstrekkelig med jording til at lynet kan slå ned i den?

7556940[/snapback]

Ja, det skulle gå fint. Skittent vann leder strøm bra, men lakk på felgen leder dårlig. Likevel tror jeg det blir kontakt nok til at bilen får samme lading som bakken og dermed er utsatt for lyn. Heldigvis leder karosseriet og ramma strømmen forbi personene som sitter tørt og trygt inni kupéen.

 

TheOats: Ja, det har noe å gjøre med at materialet er amorft og ikke absorberer de bølgelengdene med lys som kommer inn. Brytningsindeksen spiller også en rolle. Håper en fysiker kan forklare dette mer nøye.

Lenke til kommentar
Kan en sprut fra en vanndam til felgen på en bil lage tilstrekkelig med jording til at lynet kan slå ned i den?

7556940[/snapback]

Ja, det skulle gå fint. Skittent vann leder strøm bra, men lakk på felgen leder dårlig. Likevel tror jeg det blir kontakt nok til at bilen får samme lading som bakken og dermed er utsatt for lyn. Heldigvis leder karosseriet og ramma strømmen forbi personene som sitter tørt og trygt inni kupéen.

 

TheOats: Ja, det har noe å gjøre med at materialet er amorft og ikke absorberer de bølgelengdene med lys som kommer inn. Brytningsindeksen spiller også en rolle. Håper en fysiker kan forklare dette mer nøye.

7557101[/snapback]

Takk for svaret i hvertfal :)

Lenke til kommentar
På atomnivå, hva er det som gjør at man kan se igjennom glass og plast?

Det er vel tett i tett i tett med atomer der.

7557056[/snapback]

Enkelt forklart er det fordi plast og glass ikke består av stoffer som ikke absorberer synlig lys eller spres lyset.

 

Mer utfyllende er det mer informativt å fortelle hvorfor stoffer ikke er gjennomsiktige. Det er flere muligheter:

- ren absorbsjon: lyset har tilstrekkelig energi til å eksitere elektroner, dvs. at disse tar opp energien i fotonet. Deretter er det et par muligheter for hva som skjer videre:

-- energien i elektronet frigjøres ved vibrasjoner (fononer) og det hele ender i varme.

-- energien frigjøres ved at elektronet de-eksiterer og skaper et eller flere fotoner som tar med seg energien ut. Dette ser en i fosforisering og fluorisering.

- resonans: lyset har en bølgelengde som "passer" med en resonans i et stoff (f.eks. natriumdamp, CO2 med mer). Dette brukes bl.a. i astrofysikk for å finne gasser i verdensrommet og andre planeter, miljøfysikk for å finne forurensninger med mer; ved å detektere absopsjonslinjer i lysspektrum.

- refleksjon: materialet er typisk elektrisk ledende og det induseres et elektrisk felt som skaper en reflektert stråle, og svært lite kommer igjennom.

 

Forøvrig er gjennomsiktighet avhengig av bølgelengde. F.eks. er silisium sølvgrått for oss, men hadde en kunne se infrarødt, ville det være gjennomsiktig som glass.

 

Det er nok mer, men jeg håper dette er en grei begynnelse.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...