Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvorfor jenter / kvinner er tvetydig/ Vansklig  å tyde ?

7542732[/snapback]

Spør en jente om gutter er kompliserte/tvetydige/vanskelige å tyde du.

 

Da kommer de fleste til å svare ja.

 

Hjernen vår er forskjellig, og vi kan tenke på forskjellige måter.

7543938[/snapback]

I herrenes tale til juleballet vårt, ble det jo nevnt at vi var "enkle". :hmm:

Lenke til kommentar
Jaha?

 

Alle jenter/kvinner jeg har spurt sier at de har like store problemer med å tyde oss, som vi har med å tyde dem.

 

Greit nok, vi har enkle behov, men vi tenker komplisert.

7544016[/snapback]

 

Så sant, så sant. Kvinner liker å tro at de har stor makt over menn, men sannheten er at de er like usikre på menn som omvendt.

Lenke til kommentar
Hvor fort dør man i den elektriske stol? Vi diskuterte det her om dagen, jeg velger å tro at det tar et par sekunder, mens vennen min mener det skjer øyeblikkelig.

7543471[/snapback]

Skjer ikke øyeblikkelig.

 

Dem tar det som regel i flere omganger, det det sterkeste støtet er først. for å sikre at hjertet ikke fortsetter å slå.

 

har tatt opptil 20 minutter å drepe et menneske i den elektriske stolen. helt forferdelig spør du meg.

Lenke til kommentar
Codename_Paragon: Takk for fem lange og informative svar. :) Lenken på slutten ga detaljert informasjon den også.
Bare hyggelig. Jeg prøver å være mer aktiv på forumet, men det har vært lite med tid i det siste.
Om jeg tolker den rett så vil 1 tonn ekstra nyttelast gi 0,2 tonn økt drivstofforbruk per time i lufta. Det er jo en del. Kan se for meg at flyselskaper ønsker fedmetillegg, kilopris på bagasjen og betaltoaletter.
Det er ikke lenge siden jeg leste om ekstra drifstoff-forbruk pga. at gjennomsnittsamerikanere er blitt merkbart tyngre med årene. Tidligere ble toalettene spylt rett ut av flyene, men etter at folk klaget over frosne ruker som knuste vinduer og taksten, og i tillegg kunne spre smitte, går svineriet nå i tanker, i alle fall offisielt.

Egentlig kom jeg til å fundere over hvor mye flyselskapene hadde spart på å ikke servere mat eller drikke om bord. Ingen trillevogn, kanner, kortlesere, varesortement osv. F.eks om de hadde spart så mye at en del av innsparingen kan gå til utdeling av gratis matkupponger som kun kan benyttes ved endelig destinasjon. (Spiser man før avgang så bærer man jo med seg vekta av maten og drikke inn på flyet)

7539084[/snapback]

Slike ting har vært diskutert i lang tid, og en leter etter svar på bred front, inklusive nye typer maling for fly for å spare ytterligere vekt. Dersom en skal levere utstyr til fly, er vekt et helt sentralt parameter. Pussig nok forespør de om vekt på software også.

 

De har gjort ubehagelige tilpasninger også, som f.eks. at de sluttet å ta med seg vann til å fukte kabinluften. Resultatet er at luften er knusktørr, og at mange føler seg utilpass etter en flytur.

Lenke til kommentar
De har gjort ubehagelige tilpasninger også, som f.eks. at de sluttet å ta med seg vann til å fukte kabinluften. Resultatet er at luften er knusktørr, og at mange føler seg utilpass etter en flytur.

7545519[/snapback]

Skyldes ikke dette at tradisjonelt sett trekkes kabinlufta ut fra et eller annet sted i motoren? Der er lufta meget varm og følgelig tørr. Superheatet air, eller noe sånt?

 

Nye flytyper trekker vel lufta inn andre steder og varmer den opp, fremfor å kjøle den ned. Fuktigheten beholdes i større grad og inneklima blir mye bedre.

 

Paragon, du vet vel sikkert dette..

Lenke til kommentar
De har gjort ubehagelige tilpasninger også, som f.eks. at de sluttet å ta med seg vann til å fukte kabinluften. Resultatet er at luften er knusktørr, og at mange føler seg utilpass etter en flytur.

7545519[/snapback]

Skyldes ikke dette at tradisjonelt sett trekkes kabinlufta ut fra et eller annet sted i motoren? Der er lufta meget varm og følgelig tørr. Superheatet air, eller noe sånt?

 

Nye flytyper trekker vel lufta inn andre steder og varmer den opp, fremfor å kjøle den ned. Fuktigheten beholdes i større grad og inneklima blir mye bedre.

 

Paragon, du vet vel sikkert dette..

7547394[/snapback]

Jeg tillater meg å svare på spørsmålet til Paragon:

Utenfor flyet er det som regel langt kaldere enn på bakken. -40'C til -80'C er vanlig. Ved denne temperaturen er metningstrykket av damp i luft ekstremt lavt. Lufta er knusktørr akkurat som på veldig kalde vinterdager på bakken. Når dette trekkes inn i flyet og varmes opp gjennom en varmeveksler (utluft varmer innluft) og varmes videre opp til kabintemperatur så forblir lufta knusktørr om man ikke aktivt fukter den. Fukting krever varmeenergi og vann. Varmeenergien tas fra en generator og medfører økt drivstofforbruk. Mer vekt (fukteren + vannet) medfører også økt drivstofforbruk.

Lenke til kommentar

Ozelot: Temperaturen blir ikke lavere på grunn av hastigheten. Temperaturen ('C) er den samme, men det er et begrep som heter "følt temperatur" som ikke er en temperatur, men en måte å sammenligne kombinasjoner av vind og temperatur med vindstille og temperatur. "Følt temperatur" tar utgangspunkt i hva en person som står i vind føler. Jeg vet ikke forutsetningene om vindtetthet og tykkelse på klær, størrelse på personen, fettlag, fysisk form, lufttrykk, osv. men alle disse tingene spiller nok betydelig inn på hva man føler ved en gitt vindstyrke og temperatur. Det blir derfor helt feil å prate om "følt temperatur" på en flykropp.

 

Lufttemperaturen (ikke den følte) vil nok faktisk stige på mange steder av flykroppen på grunn av friksjon og på grunn av dynamisk trykk.

 

I følge lenkene under er temperaturen i 10km høyde omtrent 40-70 'C lavere enn på bakken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_atmosphere

http://en.wikipedia.org/wiki/Barometric_formula

 

Redigert: Mer om følt temperatur:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind-chill

Lenke til kommentar

Sjå her: http://www.alexa.com/site/ds/top_500

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Global Top 500

Updated Daily

 

1. Yahoo!

www.yahoo.com

 

2. Microsoft Network (MSN)

www.msn.com

 

3. Google

www.google.com

 

4. Baidu.com

www.baidu.com

 

5. Myspace

www.myspace.com

 

6. YouTube

www.youtube.com

 

7. Orkut.com

www.orkut.com

 

8. 腾讯网(http://www.qq.com)

www.qq.com

 

9. Windows Live

www.live.com

 

10. 新浪新闻中心

www.sina.com.cn

Redigert: Skjul er betre enn sitat.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...