Fruktkake Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hvor fort dør man i den elektriske stol? Vi diskuterte det her om dagen, jeg velger å tro at det tar et par sekunder, mens vennen min mener det skjer øyeblikkelig. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg lurer på hvorfor jenter / kvinner er tvetydig/ Vansklig å tyde ? 7542732[/snapback] Spør en jente om gutter er kompliserte/tvetydige/vanskelige å tyde du. Da kommer de fleste til å svare ja. Hjernen vår er forskjellig, og vi kan tenke på forskjellige måter. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg lurer på hvorfor jenter / kvinner er tvetydig/ Vansklig å tyde ? 7542732[/snapback] Spør en jente om gutter er kompliserte/tvetydige/vanskelige å tyde du. Da kommer de fleste til å svare ja. Hjernen vår er forskjellig, og vi kan tenke på forskjellige måter. 7543938[/snapback] I herrenes tale til juleballet vårt, ble det jo nevnt at vi var "enkle". Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jaha? Alle jenter/kvinner jeg har spurt sier at de har like store problemer med å tyde oss, som vi har med å tyde dem. Greit nok, vi har enkle behov, men vi tenker komplisert. Lenke til kommentar
Snø Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jaha? Alle jenter/kvinner jeg har spurt sier at de har like store problemer med å tyde oss, som vi har med å tyde dem. Greit nok, vi har enkle behov, men vi tenker komplisert. 7544016[/snapback] Så sant, så sant. Kvinner liker å tro at de har stor makt over menn, men sannheten er at de er like usikre på menn som omvendt. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hvor fort dør man i den elektriske stol? Vi diskuterte det her om dagen, jeg velger å tro at det tar et par sekunder, mens vennen min mener det skjer øyeblikkelig. 7543471[/snapback] Skjer ikke øyeblikkelig. Dem tar det som regel i flere omganger, det det sterkeste støtet er først. for å sikre at hjertet ikke fortsetter å slå. har tatt opptil 20 minutter å drepe et menneske i den elektriske stolen. helt forferdelig spør du meg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hvor fort dør man i den elektriske stol? Vi diskuterte det her om dagen, jeg velger å tro at det tar et par sekunder, mens vennen min mener det skjer øyeblikkelig. 7543471[/snapback] Du blir bevisstløs rimelig fort, og så "koker" de kroppen i ca. 15 sekunder. http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_chair#Method Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Codename_Paragon: Takk for fem lange og informative svar. Lenken på slutten ga detaljert informasjon den også.Bare hyggelig. Jeg prøver å være mer aktiv på forumet, men det har vært lite med tid i det siste.Om jeg tolker den rett så vil 1 tonn ekstra nyttelast gi 0,2 tonn økt drivstofforbruk per time i lufta. Det er jo en del. Kan se for meg at flyselskaper ønsker fedmetillegg, kilopris på bagasjen og betaltoaletter.Det er ikke lenge siden jeg leste om ekstra drifstoff-forbruk pga. at gjennomsnittsamerikanere er blitt merkbart tyngre med årene. Tidligere ble toalettene spylt rett ut av flyene, men etter at folk klaget over frosne ruker som knuste vinduer og taksten, og i tillegg kunne spre smitte, går svineriet nå i tanker, i alle fall offisielt. Egentlig kom jeg til å fundere over hvor mye flyselskapene hadde spart på å ikke servere mat eller drikke om bord. Ingen trillevogn, kanner, kortlesere, varesortement osv. F.eks om de hadde spart så mye at en del av innsparingen kan gå til utdeling av gratis matkupponger som kun kan benyttes ved endelig destinasjon. (Spiser man før avgang så bærer man jo med seg vekta av maten og drikke inn på flyet) 7539084[/snapback] Slike ting har vært diskutert i lang tid, og en leter etter svar på bred front, inklusive nye typer maling for fly for å spare ytterligere vekt. Dersom en skal levere utstyr til fly, er vekt et helt sentralt parameter. Pussig nok forespør de om vekt på software også. De har gjort ubehagelige tilpasninger også, som f.eks. at de sluttet å ta med seg vann til å fukte kabinluften. Resultatet er at luften er knusktørr, og at mange føler seg utilpass etter en flytur. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Noen som vet om det er noen mulighet for å se 'Til Kina uten penger', som gikk på TV 2 21.40 - 22.40, igjen? Tenker da type reprise, dvd-utgivelse, web-tv ol. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Noen som vet om det er noen mulighet for å se 'Til Kina uten penger', som gikk på TV 2 21.40 - 22.40, igjen? Tenker da type reprise, dvd-utgivelse, web-tv ol. 7545743[/snapback] Haiketur.noLigger dagbok inne der tror jeg, leste det for en god stund siden, men dette er vel ikke samma folka som var på tv, eller? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 De har gjort ubehagelige tilpasninger også, som f.eks. at de sluttet å ta med seg vann til å fukte kabinluften. Resultatet er at luften er knusktørr, og at mange føler seg utilpass etter en flytur. 7545519[/snapback] Skyldes ikke dette at tradisjonelt sett trekkes kabinlufta ut fra et eller annet sted i motoren? Der er lufta meget varm og følgelig tørr. Superheatet air, eller noe sånt? Nye flytyper trekker vel lufta inn andre steder og varmer den opp, fremfor å kjøle den ned. Fuktigheten beholdes i større grad og inneklima blir mye bedre. Paragon, du vet vel sikkert dette.. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hvordan finner jeg ut av hvor mange billetter det er igjen til TG? Jeg vet at det er en internettside, men husker ikke hva det var.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 De har gjort ubehagelige tilpasninger også, som f.eks. at de sluttet å ta med seg vann til å fukte kabinluften. Resultatet er at luften er knusktørr, og at mange føler seg utilpass etter en flytur.7545519[/snapback] Skyldes ikke dette at tradisjonelt sett trekkes kabinlufta ut fra et eller annet sted i motoren? Der er lufta meget varm og følgelig tørr. Superheatet air, eller noe sånt? Nye flytyper trekker vel lufta inn andre steder og varmer den opp, fremfor å kjøle den ned. Fuktigheten beholdes i større grad og inneklima blir mye bedre. Paragon, du vet vel sikkert dette.. 7547394[/snapback] Jeg tillater meg å svare på spørsmålet til Paragon: Utenfor flyet er det som regel langt kaldere enn på bakken. -40'C til -80'C er vanlig. Ved denne temperaturen er metningstrykket av damp i luft ekstremt lavt. Lufta er knusktørr akkurat som på veldig kalde vinterdager på bakken. Når dette trekkes inn i flyet og varmes opp gjennom en varmeveksler (utluft varmer innluft) og varmes videre opp til kabintemperatur så forblir lufta knusktørr om man ikke aktivt fukter den. Fukting krever varmeenergi og vann. Varmeenergien tas fra en generator og medfører økt drivstofforbruk. Mer vekt (fukteren + vannet) medfører også økt drivstofforbruk. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Siden Simen1 nevner temperatur, så lurer jeg på: hvor kald kan luften bli der oppe ? (da tenker jeg på flyets kropp\vinge\nese siden temperaturen minsker jo fortere det "blåser" på flyet) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Ozelot: Temperaturen blir ikke lavere på grunn av hastigheten. Temperaturen ('C) er den samme, men det er et begrep som heter "følt temperatur" som ikke er en temperatur, men en måte å sammenligne kombinasjoner av vind og temperatur med vindstille og temperatur. "Følt temperatur" tar utgangspunkt i hva en person som står i vind føler. Jeg vet ikke forutsetningene om vindtetthet og tykkelse på klær, størrelse på personen, fettlag, fysisk form, lufttrykk, osv. men alle disse tingene spiller nok betydelig inn på hva man føler ved en gitt vindstyrke og temperatur. Det blir derfor helt feil å prate om "følt temperatur" på en flykropp. Lufttemperaturen (ikke den følte) vil nok faktisk stige på mange steder av flykroppen på grunn av friksjon og på grunn av dynamisk trykk. I følge lenkene under er temperaturen i 10km høyde omtrent 40-70 'C lavere enn på bakken. http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_atmosphere http://en.wikipedia.org/wiki/Barometric_formula Redigert: Mer om følt temperatur: http://en.wikipedia.org/wiki/Wind-chill Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Ok, grunnen til at jeg spurte, var fordi når jeg var på Geilo med ungdomskolen for lenge siden, så sa de at temperaturen ble mye kaldere hvis de blåste. Trodde det var derfor det alltid(?) kom is på vingene\ruten når jeg var ute og flydde. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hvilken web-side er verdens største? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hvilken web-side er verdens største? 7551172[/snapback] I kvadratcentimeter, kilobyte eller besøkende? Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Garantert besøkende. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Sjå her: http://www.alexa.com/site/ds/top_500 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Global Top 500Updated Daily 1. Yahoo! www.yahoo.com 2. Microsoft Network (MSN) www.msn.com 3. Google www.google.com 4. Baidu.com www.baidu.com 5. Myspace www.myspace.com 6. YouTube www.youtube.com 7. Orkut.com www.orkut.com 8. 腾讯网(http://www.qq.com) www.qq.com 9. Windows Live www.live.com 10. 新浪新闻中心 www.sina.com.cn Redigert: Skjul er betre enn sitat. Endret 21. desember 2006 av incanus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg