Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TheOats:

Hvordan man spesifikt kan regne ut kraften vet jeg ikke, men det er ikke bare å summere klokkehastighetene. Programmenes oppbygning er viktig. Et gammelt enkjerneprogram vil oppleve liten til ingen forbedring av å gå over til en flerkjerneprosessor, mens et program optimalisert for dem kan få mye høyere ytelse. Om det fakstisk kan være så mye som doblet ytelse er jeg usikker på.

Zappza:

En lyspære er fyllt med en inert gass (en gass som ikke reagerer med noe). Materialet i glødetråden er valgt ut fra et høyt smeltepunkt, men det betyr ikke at det har et like høyt antennelsespunkt. Dermed vil glødetråden brenne av om glasset går i stykker.

kilde: http://home.howstuffworks.com/light-bulb.htm

Lenke til kommentar
Om jeg tolker den rett så vil 1 tonn ekstra nyttelast gi 0,2 tonn økt drivstofforbruk per time i lufta. Det er jo en del. Kan se for meg at flyselskaper ønsker fedmetillegg, kilopris på bagasjen og betaltoaletter.

7539084[/snapback]

Flyets nettovekt endres vel ikke selvom man flytter avføring fra passasjer og over i tank på flyet.. ;)

Lenke til kommentar
Nå som det har kommet prosseorer med flere kjerner kan man bare legge sammen kraften i de kjernene å si at "prossesoren min er på 6400mhz", eller er det en annen måte å regne ut kraften på?

7539932[/snapback]

Nei. Verdien er for klokkepulsen. Sammenlign det med at du har to kaniner som springer i 60 kmt hver.

Lenke til kommentar
Zappza:

En lyspære er fyllt med en inert gass (en gass som ikke reagerer med noe). Materialet i glødetråden er valgt ut fra et høyt smeltepunkt, men det betyr ikke at det har et like høyt antennelsespunkt. Dermed vil glødetråden brenne av om glasset går i stykker.

kilde: http://home.howstuffworks.com/light-bulb.htm

7540136[/snapback]

Jeg har faktisk testet dette. Det som skjer at er det smeller litt. Du får en liten "explosjon" ifra tråden. iallefall fikk jeg det. Den slokner umiddelbart.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man skyter et hull på en vanlig 60w 220v lyspære, uten å berøre glødetråden? Vil pæra lyse eller vil den brenne opp?

7539919[/snapback]

Den vil brenne opp så snart det kommer oksygen til, og det gjør det kjapt siden det er undertrykk i pæra. Du kan prøve å forsiktig knuse en pære, f.eks i en skrustikke, skru den i en sokkel og sette stikkontakten i. Du vil se et kort lysglimt omtrent som en blitz. Jeg tipper blinket er mellom 0,01 og 0,1 sekunder langt.

Nå som det har kommet prosseorer med flere kjerner kan man bare legge sammen kraften i de kjernene å si at "prossesoren min er på 6400mhz", eller er det en annen måte å regne ut kraften på?

7539932[/snapback]

Man kan ikke legge sammen på den måten. En bil med to motorer på 3200rpm er ikke det samme som en bil med en motor på 6400rpm. Bilene (CPU-arkitekturen) kan være helt forskjellig, og karakteristikken over ytelse vs. klokkehastighet kan variere veldig fra program til program.

Flyets nettovekt endres vel ikke selvom man flytter avføring fra passasjer og over i tank på flyet.. ;)

7540215[/snapback]

Bruk av toalett krever en del vann, trykkluft, såpe, papir etc. Om få bruker toalettet på flyet så kan de kanskje redusere fra 2 til 1 toalett. Det vil spare ganske mye vekt.

Lenke til kommentar
Men gamle lyspærer, de som kun var vakuum i, de ville ha fortsatt å lyse?

7541126[/snapback]

Nei, både de og de nye med undertrykk av inertgass vil brenne opp om oksygen slipper til. Både de vanlige med wolfram glødetråd og de urgamle med bomullstråd som Thomas Edison fant opp.

Glødetråder er ofte 2000-3300'C. Wolfram er et metall som smelter ved 3422'C men det oksiderer ("ruster") lett til et oksid slik de fleste andre metaller også gjør. Jo høyere temperatur jo raskere oksiderer det. Jo tynnere jo lettere oksiderer det tvers gjennom. Oksideringen skjer gjerne ujevnt siden glødetråden ikke har nøyaktig samme tykkelse hele veien. De stedene som oksideres mest for høyest motstand og dermed mest spenningsfall. Effektutviklingen konsentreres altså og konsentreringen aksellererer siden det blir stadig varmere på det punktet som er oksidert mest. Til slutt brenner eller smelter tråden av på det punktet. Oksideringen er helt avhengig av oksygen. Uten oksygen skjer det ingen oksidering. Derfor tåler glødetråder å være varm i årevis så lenge det ikke kommer oksygen til, men så snart det skjer brenner det opp på brøkdelen av et sekund. Pærene med vakuum brenner nok fortere opp når de sprekker enn pærer med inertgass siden inertgassen er et lite hinder mot at oksygen slipper til tråden veldig raskt.

lightbulb.jpg

Redigert: Edison var vist en rampunge.

Lenke til kommentar
Simen1: så hvis jeg lager et kammer og fyller det med f.eks. co2, knuser pæren inni her, så vil den lyse ?

7542051[/snapback]

Hehe.. co2 vil nok bli kuttet opp og svi seg ja. :p

Men CO2 vil derimot fungere som inertgass opp til en viss temperatur (ca 6-700'C) der CO2 dekomponerer til CO + O2. Da løsner oksygenet og reagerer med wolframet slik at det brenner opp. Siden glødetråden er veldig mye varmere enn 6-700'C så vil CO2-gassen veldig nært tråden dekomponere og bli til CO + en oksidert glødetråd.

CO2 fungerer kun som inertgass ved romtemperatur. Edelgasser (He, Ne, Kr, Xe osv) fungerer som inertgasser uansett temperatur. Uttrykket "inertgass" betyr "ikke kjemisk reagerende gass".

Lenke til kommentar
Hvorfor vet Simen1 så mye om så mange rare ting?

7542527[/snapback]

For et års tid siden sendte jeg Siemen1 en PM hvor jeg spurte om akkurat det. Han svarte litt utfyllende, men i all hovedsak:

Hei Mozze :)

Jeg er en guru på google!

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

7542527[/snapback]

Har sikkert Google som hjemmside :p

EDIT: Ja, nesten :!:

7542627[/snapback]

Ja ? Har jeg å det.. Men det at Simen1 vil svare på det meste her inne, ved å bruke energi på å søke på google er vanvittig bra.

Jeg lurer på hvorfor jenter / kvinner er tvetydig/ Vansklig å tyde ?

Lenke til kommentar

7542527[/snapback]

Har sikkert Google som hjemmside :p

EDIT: Ja, nesten :!:

7542627[/snapback]

Ja ? Har jeg å det.. Men det at Simen1 vil svare på det meste her inne, ved å bruke energi på å søke på google er vanvittig bra.

7542732[/snapback]

Hva ja? Var jo ikke ille ment da.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...